Trump steekt spaak in TTIP automotive

kansberg

Forumguru
TER INFO:

Geplaatst op: 9 november 2016 14:46, door:
Jos Veldhuisen
7_trump_donald_1478699187.jpg


Nu de Amerikaanse presidentsverkiezingen zijn gewonnen door Donald Trump, is de kans groot dat hij het voorliggende TTIP verdrag tussen de VS en Europa naar de prullenbak zal verwijzen.

Tenminste, als hij zijn uitspraken hierover tijdens de afgelopen twaalf maanden gaat waarmaken. De automobielindustrie zou veel baat hebben bij het verdrag. Allerlei technische eisen en toelatingsprocedures zouden bij het uitwerken van TTIP op elkaar worden afgestemd. De Duitse automobielindustrie staat zelfs als één front achter het verdrag. Het wachten is nu op 22 januari wanneer Trump officieel The Oval Office zal betreden en ja en nee gaat zeggen op allerlei dossiers die op hem liggen te wachten.

De Duitse autofabrikanten Volkswagen, Daimler en BMW hebben vooralsnog licht bezorgd gereageerd op de overwinning van Trump. Zij zijn vooral bang voor het nieuwe Amerikaans beleid en de afwikkeling van dieselgate. Topman Zetsche (Mercedes-moederbedrijf Daimler) laat weten met een open blik naar te kijken, maar ook met de nodige scepsis.

Bron: Aftersales Magazine

Wat is TTIP:

Duitse auto-industrie omarmt akkoord handel EU-VS (TTIP)
De Duitse auto-industrie ziet veel heil in een akkoord over vrije handel tussen de EU en de Verenigde Staten. “Wij zien daarin grote kansen en roepen dan ook Ja tegen TIPP,” aldus het Verbandes der Automobilindustrie VDA tijdens een persbijeenkomst.


artikelen_fotos_25764_215.jpg

Duitse auto-industrie omarmt TTIP.
1/1


Over dat TTIP ofwel het Transatlantic Trade and Investment Partnership wordt deze week verder onderhandeld in Brussel. Voorzitter Matthias Wissman wijst daarbij vooral op de technische voordelen die een vrijhandelsakkoord kan bieden. "De bedieningshendel aan het stuur, de buitenspiegels en veel andere onderdelen van een auto moeten bij export naar de VS allemaal dubbel gefabriceerd of getest worden. Dat leidt tot hoge kosten. Als de handelsbarrières worden geslecht, dan bespaart dat tijd en geld. Autofabrikanten kunnen dan sneller expanderen en investeren wat arbeidsplaatsen in Duitsland en Europa oplevert. Wij zijn een exportland, Duitsland profiteert en leeft als geen ander land van de globalisering."

Vorig jaar ging 14 procent van de door Duitse auto-export, dat zijn rond de 620.000 auto's, naar de Verenigde Staten. Daarmee is dat land de tweede exportbestemming, na Groot-Brittannië. Uitgedrukt in geld zijn de VS met 20 miljard euro zelfs het belangrijkste exportland, benadrukte topman dr. Dieter Zetsche van Daimler tijdens de bijeenkomst. "Toch hebben we daar steeds weer met belangrijke handelsbeperkingen te maken. Dan gaat het niet alleen om hoge invoerheffingen maar ook om talrijke voorschriften die de afzet belemmeren. Wat veiligheid betreft liggen Europa en VS op hetzelfde niveau. Nergens in de wereld gelden strengere eisen. Maar bij de details zijn er veel verschillen, waardoor we veel zaken dubbel moeten ontwikkelen, dubbel moeten inkopen en dubbel moeten certificeren."

Bron: Automobiel Management
 
Laatst bewerkt:

vleier

Forumguru
Sorry dat ik het zeg. Ik ben blij dat het hele TTIP van de baan is. De regels zijn niet streng genoeg en ik heb ook geen zin in de zooi die lekker goedkoop uit Amerika komt. Aangezien de auto's uit Amerika niet makkelijker te betalen worden.
 

B.Stuurder

Forumguru
Ook ik geloof niet dat we (de burger) beter worden van dat TTIP, vooral de geheimzinnigheid en beslotenheid waarin het initieel werd bekonkeld, staat me helemaal niet aan. Bovendien worden veel duur bevochten Europese regels en normen door dat verdrag naar de prullebak verwezen.
 

vleier

Forumguru
Ook ik geloof niet dat we (de burger) beter worden van dat TTIP, vooral de geheimzinnigheid en beslotenheid waarin het initieel werd bekonkeld, staat me helemaal niet aan. Bovendien worden veel duur bevochten Europese regels en normen door dat verdrag naar de prullebak verwezen.

kijk alleen al naar de verborgen chemische middelen in de voedingswaren industrie.

Bleekkip is heel normaal in Amerika. Terwijl het hier in Europa verboden is. Maar wanneer TTIP doorgaat is het ineens een ding dat wel mag voor import uit Amerika maar niet toegestaan om te produceren in Europa. En zoals je ook al aanhaalt is de beslotenheid en de manier waarop ze te werk gaan niet echt zuiver te noemen.
Daarnaast heeft Nederland er totaal geen inspraak in. Er zitten 2 personen mooi daar geld te trekken maar of we ermee eens zijn of niet de beslissing ligt in de handen van Duitsland Frankrijk en Spanje (mogelijk ook nog bij het Verenigd Koninkrijk)

Ik hoop juist dat het word afgeschoten en dat we eigenlijk weinig te maken gaan krijgen van die blaaskaak de komende 4 jaar.
 

Fabia 123

Forumguru
In de USA hebben ze al ervaring met vrijhandelsverdragen. Goedkope import dat heeft al heel mensen in de USA hun baan gekost en stemmenwinst voor Trump. TTIP maakt het alleen maar erger. Logisch dat heel veel mensen dit niet willen. Gewoon stoppen met die onzin.

Maar er is ook een mooie kant aan dit verhaal. Trump wil importheffingen gaan verhogen dus auto,s uit Europa worden daar duur en exclusief.
Dus Trump in een Citigo.
 

vleier

Forumguru
Denk dat Trump niet snel in een Citigo te zien zal zijn. En daarnaast levert dit verdrag juist vooral amerika geld op. en kost het ons geld
 

B.Stuurder

Forumguru
Denk dat Trump niet snel in een Citigo te zien zal zijn. En daarnaast levert dit verdrag juist vooral amerika geld op. en kost het ons geld

Ja voor de elite levert het geld op, maar de werkende burger met maximaal middelbare opleiding die gaat aan het gas.
 

vleier

Forumguru
Ja ik dus. ergens heb ik gewoon zin om in brussel ook re gaan zitten en geld te trekken en slapen
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik heb een HBO opleiding, maar tegenwoordig zijn het allemaal MBA jongens, liefst van Nijenrode, wat de klok slaat. Met HBO mag je aan de telefoon zitten tegenwoordig, zeker als je in het begin van je carrière bent. Ik ben blij dat ik 20+ jaar ervaring heb. En dan nog verdien je het zout in de pap maar net hoor, rijk word je echt niet, daar zorgt de Nederlandse Staat wel voor.
 

vleier

Forumguru
Jha ik moet eigenlijk van geluk spreken. Heb een MBO diploma. maar wel 1 waarbij je vlak onder een baas zit.
Geen spekpot ofzo maar wel netjes. Daarnaast werk ik bij mijn vader samen met mijn broertje en zusje. dus die mogelijkheden zijn er ook nog. maar het is vooral ploeteren en dwijlen om het allemaal maar gedaan te krijgen.
Heb jaren lang gereden in een oldtimer en was de mooiste tijd van mijn leven tot ik belasting moest betalen want de auto was 38 jaar oud.
En de MBAers zijn ook niet alles. Ervaring is 100 keer meer waard dan een papiertje waarom staat dat je wel tot 1 miljoen kan tellen en goed kan optellen en aftrekken.

Ohja ff vergeten en het feit dat er geen HBO opleiding zit in mijn branche is ook echt lekker. Heb je een niveau 4 diploma is de enige mogelijkheid daarna een Human Recourse Management opleiding volgen waarbij je leert hoe je om moet gaan met mannetjes die graag zeggen. Just grab them by the pussie.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals al door anderen aangehaald, er komt al genoeg Amerikaanse troep hier op de markt, waar veel mensen geen idee van hebben. Met TTIP kun je nog meer zooi verwachten die zowel voor de gezondheid als de portemonnee van de doorsnee Europeaan niet goed is.

Een mooi voorbeeld: een paar decennia terug wilde Europa niet aan de genetisch gemanipuleerde pinda's. Daar hebben de Amerikanen een mooie oplossing voor gevonden: alle partijen standaard pinda's worden gewoon opgekocht en vermengd met de genetisch gemanipuleerde rommel, zodat de consument alleen de keuze heeft tussen wel of geen pinda's. Nu denk je misschien dat pinda's alleen in pindakaas en borrelnootjes zitten, maar er zijn heel veel levensmiddelen waar pinda's in verwerkt zijn. Probleem met het genetisch manipuleren, is dat nooit goed is uitgezocht wat de gevolgen zijn, zowel voor de consument, als het effect op natuur/milieu. Als je zoiets wel goed uitzoekt, kun je een gefundeerde keuze maken, maar dat wordt onmogelijk gemaakt.
 

vleier

Forumguru
Amerika zit overal met zijn vingers is. van de pinda tot de olie en van de voedingwaarenindustrie tot aan de make-up.
Het is daar een spelletje van wie de meeste aanklachte kan overleven en hoeveel geld je kan betalen aan het senaat. Nu ik al hoor dat er prijzen beginnen te stijgen van bepaalde houtsoorten merk ik al dat er echt noets meer veilig is.
Dit is pas het begin. Het duurt niet lang voor de volgende recessie er is en net als de vorige start het in Amerika.
Obama heeft er een hele nette periode van 8 jaar vol gemaakt met niets tot geen problemen en met wederopbouw van de economie. Trump haalt het vanzelf wel weer omlaag.

Nu waren beide keuzes niet wat voor mij (Trump omdat hij noets weet van politiek en Hillary omdat zij 30.000 emails verwijderd die zogenaamd niets met politiek te maken hebben).
Het is nu gewoon wachten tot we weten in welke tak hij nu zijn geld wil verdienen aangezien hij vanzelf wel een reden vind om dat land binnen te vallen.
Misschien dat die muur geen slecht idee van hem is. Helemaal om Amerika leggen en zorgen dat ze stil blijven.
Of ze moeten maar eens een contract ondertekenen waarbij ze de belofte die zij eisen ook waar gaan maken.
 

B.Stuurder

Forumguru
En de MBAers zijn ook niet alles. Ervaring is 100 keer meer waard dan een papiertje waarom staat dat je wel tot 1 miljoen kan tellen en goed kan optellen en aftrekken.

Klopt als een bus. Spreadsheet Management noem ik dat. Truc nr 1: Snijden in personeel=minder kosten=betere EBIT
 

B.Stuurder

Forumguru
Het duurt niet lang voor de volgende recessie er is
Die is er al. Google maar eens op "Offshore industrie"
Waar de volgende stap gezet wordt? Ergens in de richting van de OPEC landen, die zitten zowel de US als Rusland dwars. En gas is nu nog belangrijker dan olie. Kijken wat er gebeurd als dat veranderd.
 

vleier

Forumguru
ja ergens kunnen ze met de OPEC niet veel doen. Er is geen reden om ze aan te vallen en ze vallen ook nog IS aan.
Wat ook iets os waar Amerika met zijn vingers in zit.

Olie is een product dat eigenlijk nergens op slaat met de prijzen vind ik. Het fracken dat nu in Amerika gebeurt is gewoon te duur. maar ze hebben wel reserves. Daarnaast zitten ze hiermee Rusland ook dwars. wat weer zorgt dat de rode duivel (niet belgische elftal) of de beren temmer of KGB chagerijn weer minder geld in het laadje brengt.
 
Bovenaan Onderaan