TROS Radar - problemen met turbomotor (THP)

Michel

Forumguru
Het gaat in de uitzending dan wel specifiek over de THP motoren die in Citroëns, Peugeots en Mini's worden geleverd. In de vooraankondiging wordt (nog) niet gerept over de kleine(re) motoren in VAG producten.

MarcoO2

Forumguru
Hahaha daar heb jij gelijk in. Zo begreep ik vroeger als kind ook nooit waarom een dikke V8 een "small block" zou zijn... ;)

E

Ex-lid 2926

Is dit in de basis niet dezelfde motor als de 1.6 Ecoboost van Ford? Ik weet wel dat de 1.6 dieselblokken van Ford en PSA overeenkomen.
De downsize turbo-benzine motoren, of ze nu in een VAG, Renault, PSA of Ford liggen, hebben natuurlijk geweldige eigenschappen. Maar een reputatie van betrouwbaarheid hebben ze nog niet.
Nu weet ik wel dat negatieve zaken extra belicht worden in reviews of op de diverse autopagina's, maar er doen wel heel veel verhalen de ronde van blokken die het al vroeg hebben begeven. Ook zijn de verbruikscijfers niet zo gunstig als voorgehouden. Eventuele problemen zullen best stel opgelost (kunnen) worden, maar een imagoprobleem wegpoetsen duurt wel heel lang.

Hetzer

Forumguru
Heb de aflevering gezien, beetje storm in glaswater, waren allemaal kinderziektes in THP blokken van 2007 tm 2010.
Problemen hadden te maken met speling op der distri-ketting en inmiddels herstelt.

EdK

Forumguru
Heb de aflevering gezien, beetje storm in glaswater, waren allemaal kinderziektes in THP blokken van 2007 tm 2010.

Voorop gesteld dat ik het niet heb gezien, maar 3 jaar kinderziekte's ???
Sorry maar dat vind ik persoonlijk wel erg lang hoor !

Cordoba

Forumguru
Iemand die al voor de 40.000 km zijn 3e distributieketting er op heeft liggen, zou ik geen kinderziektes meer willen noemen. Ook het langer worden van de ketting tijdens gebruik (in één geval zelfs 5 cm extra kettinglengte gemeten :shocked: ) dat zijn toch wel heel fundamentele problemen. Als er een nieuw automodel komt, duurt het toch ook geen drie jaar voor ze er achter komen dat ook bij het nieuwe model ronde wielen beter zijn?

De vervuiling van de blokken door het rijden van korte stukjes, en EGR-problemen mag je kinderziektes noemen, maar al die jaren problemen met distributiekettingen vind ik echt te gek voor woorden.

RogerS

Forumguru
Tja het zal Citroën zeer waarschijnlijk een klant gaan kosten. Mijn vader wilde heel graag zijn Toyota Avensis inruilen op een Citroën DS5 maar daar heeft hij nu niet meer zoveel zin in.

___JC___

Forumguru
Een vriend van me heeft een Mini Cooper S uit 2010 met deze motor. Enige probleem wat hij heeft is een olieverbruik van 1 liter per 1.000km, maar dat is al vervelend genoeg...

Fabia

† In Memoriam
Ik vond de opmerking van die dame dat het geen structureel probleem was ook erg hooghartig en dan wel trots vermelden dat onder tussen de productie aangepast was. En het probleem niet meer voorkwam. Maar als het niet een structureel probleem is dan hoef je toch niet de productie aan te passen

VEEJAY

Forumguru
Vond het een beetje een enge mevrouw van Peugeot...

Ergens ben ik blij dat we nog steeds de 206 1.4 hebben en niet hebben ingeruild voor een nieuwer exemplaar. Volgens mij is die 1.4 zonder turbo niet zo gauw stuk te krijgen. Oude degelijke techniek, net als mijn oude 1.9TDI diesel.

Of misschien wordt ik zelf oud eb denk ik daarom dat alles vroeger beter was...

mmarechal

Actief lid
Mijn zwager heeft een tot een paar jaar terug een Peugeot 206 gereden (standaard diesel, zonder turbo) en heeft 300.000km vol gemaakt, zonder noemenswaardige problemen. Dus inderdaad, de oude type motoren (maar dit geld voor veel merken denk ik) zijn zeker degelijk te noemen.

Fabia

† In Memoriam
Daarom rij ik voorlopig nog wel ff door met mijn 1.6 motor zonder poespas. Nu weer een TSI met cylinderuitschakeling op de markt. Is natuurijk heel mooi maar wat als het ooit stuk gaat?

VEEJAY

Forumguru
Sowieso krijg ik de indruk dat veel nieuwe auto's niet grondig getest worden of er wordt bespaard op gebruikte materialen, zal we te maken hebben met grote concurrentie. Bovendien en zoals de Carros meneer in het filmpje ook zegt is dat door alle emissie eisen allerlei poespas komt kijken om toch nog wat vermogen uit een blok te halen.

Toevallig volg ik nu ook wat draadjes op het audiforum en ook daar zie je problemen met eerste generatie Multitronic bakken en ook de ellende met de 170PK PD verstuivers. Persoonlijk zou ik daarom alleen al (naast het centenverhaal) altijd voor een jonge occasie gaan en het liefst niet van de eerste lichting zodat de kinderziektes eruit zijn.

Hetzer

Forumguru
maar 3 jaar kinderziekte's ???
Sorry maar dat vind ik persoonlijk wel erg lang hoor !

Vind Ik ook, maar ik bedoel dat het vaak lang kan duren voor dat kinderziektes uit een nieuwe motor zijn, dat zie je helaas wel vaker, tot alles weer is aangepast.
Wasook met de eerste (Skoda)1.4 MPI blokjes in de eerste Felicia's die hadden ook wel wat probleempjes idem voor de VAG 1.8T motoren, die hadden in het begin ook wat problemen.
maar daarna, waren het probleemloze blokken

Bovenaan Onderaan