Trillende pook bij schakelen

Highway

Forumguru
Gaat om een 1.8 tsi met een 6 handbak.

Motor uit - schakelen gaat perfect, gaat soepel en zuiver in ieder versnelling
Motor aan, lage toeren (onder de 3000), schakelen gaat prima, zuiver en weinig aan de hand
Motor aan, hoge roeren 3000+), bij het schakelen voel ik een trilling in de pook, schakelen gaat ook stroever.

Trilling is vooral te voelen moment dat ik begin met schakelen, dus net de koppeling intrap. Is niet zo dat de pook alle kanten in wil, maar wel goed voelbaar.

Probleem is ontstaan na revisie van de motor (plotse olie verbruik). Bedrijf die dit heeft gedaan wil deze klacht nu verder onderzoeken (doen ze verder netjes), maar mogelijk zitten er dus kosten voor mij aan (afhangende wat er aan de hand is). Voor de revisie schakelde de auto gewoon prima. Ongeveer 2 jaar geleden zijn de koppeling en vliegwiel nog vervangen (slijtage).

Is er iemand die dit gedrag herkent, en vooral hoe deze op te lossen.
 

VAG-man

Forumguru
Ik herken het gelukkig niet. Lastig om op afstand er iets over te zeggen.

Stroever schakelen boven 3000tpm geldt voor alle versnellingen?

Toch een poging.
Mijn eerste gedachte was vliegwiel, maar deze is nagenoeg nieuw.
Versnellingsbak olie al eens ververst en zit er genoeg olie in?
 

Highway

Forumguru
Vliegwiel is idd nagenoeg nieuw, voor de revisie waren er ook geen problemen. Versnellingsbak zou er ook niet uit zijn geweest bij de revisie.

Zelf denk ik nu een beetje aan motor steunen, dat de motor wat kan bewegen (hoge toeren) en daardoor het schakelen minder goed gaat. Ga dit binnenkort eens controleren.

Olie is denk 3 jaar geleden vervangen. Zou deze te oud zijn, zou ik de problemen voor revisie al gemerkt moeten hebben.
 

Antera

Donateur
Vliegwiel/koppeling is wel van de motor af geweest anders kunnen ze hem niet reviseren. De oorzaak zal lastig te vinden zijn maar of het door de motorsteunen komt is de vraag. De motor trilt alleen boven die toerentallen dus daar zal het dan ergens in gezocht moeten worden vermoed ik en niet de motorsteunen
 

Highway

Forumguru
Bedankt voor de reacties. Motor is inderdaad van de versnellingsbak geweest ja. Zou hier mogelijk iets fout gemonteerd zijn?

Is het mogelijk iets fout te monteren, waardoor er zulke problemen ontstaan? Of mogelijk dat ze iets hebben laten vallen / beschadigd is geraakt?
 

catch me

Forumguru
defecte motorsteun misschien, of motor 'hangt' na montage iets minder goed in de motorsteunen, rubbers.
 

Highway

Forumguru
Vandaag viel me iets op: met de wielen van de grond de auto gestart (wegens andere werkzaamheden aan de auto stond deze op de assteunen).

Versnelling in vrij, en tot mijn verbazing gingen beide wielen draaien. Ik kon ook voelen dat de wielen beide wat aangedreven werden. Ik heb al vaker de auto op de assteunen gehad en gestart, dit is de eerste keer dat de aangedreven wielen mee gaan draaien.
 
Bovenaan Onderaan