Trillende achterrem (weer)

Vorig jaar zijn er, na ongeveer 7500km, achter nieuwe blokken en schijven gemonteerd ivm met enorme trillingen tijdens het remmen. Probleem opgelost.

Nu een paar maanden verder, 18.500km op de teller, en de trillingen komen weer terug. Voelt weer alsof er een harde plek in de schijf zit, maar er is visueel niks te zien.

Ben ik de enige met deze ervaring/problemen?

2018 Superb Combi 1.5TSI.
 

Highway

Forumguru
Zit er niet een remklauw vast / handrem blijft wat hangen? Na het rijden eens aan de velgen voelen (of meten) hoe warm deze zijn.

Liefst dan een stuk rijden en stoppen met zo weinig mogelijk remmen, dan horen de velgen niet warm te zijn.

Remschijven kunnen krom trekken indien ze te warm worden en niet egaal kunnen afkoelen. Dit doordat de rem (handrem) na hard remmen gebruikt wordt. Handrem werkt bij meeste auto's op de achterremmen.

Moet je toevallig ergens hard afremmen, waarna je de handrem gebruikt (automatische rem, zelf erop zetten bij bijv. afrit van de snelweg).
 

MrEdge_

Forumguru
Bij mij zijn recent alle schijven vervangen ivm trillen en "bonken" bij het stevigere remwerk. Ik herken wel wat @Highway zegt. Zorg er altijd voor dat je schijven ruimschoots hebben kunnen afkoelen voordat je de handrem of automatische rem gebruikt. Eigenlijk is het gewoon een designfout als je het mij vraagt :)
Bij mijn Leon FR hebben ze destijds de standaard schijven vervangen door grotere schijven met meer koeling. Daarna nooit meer problemen gehad. Hoe het met de Superb gaat blijft afwachten.
 
Ook hiervoor weer naar de dealer geweest, nu was het verhaal dat de remmen prima waren, maar de banden gecupt waren :nono:. Dat ik het ook had met de nieuwe zomerbanden, die er 2 weken geleden opgelegd waren, maakte niet uit.....

Hun oplossing was de bandenspanning 0.1bar laten zakken (naar 2.2). Onzin natuurlijk, dus binnenkort maar eens met de LM gaan praten hierover.
 

herbiek

Senior Member
Bij mij zijn eind januari de remschijven vernieuwd bij een Skoda garage omdat ik vond dat ze al vanaf het moment dat ik mijn Octavia combi uit 2014 als occasion vond dat ze te veel trilden. Vooral bij flink afremmen bij een afrit (met 180 graden bocht) kon ik dat goed voelen. Ik dacht eerst dat het schokkerige rem gedrag kwam doordat de automaat (is een DSG) de auto door liet lopen. Nadat de remschijven vervangen waren voelde het remmen een heel stuk prettiger. Maar nu (amper 5 maand later begint het weer erger te worden). Ik snap dat als je de remmen veel gebruikt (bijv berg af) de remmen warm worden en als je dan de rem continue intrapt dat deze krom worden, maar als je een automaat hebt is dat de enige manier om de auto stil te laten staan. Heb vandaag geprobeerd om de rem los te laten en deze op de handrem te laten staan, maar de auto gaat dan toeren verhogen en probeert deze door de handrem te drukken, ook niet de bedoeling lijkt me. Doe ik iets verkeerd of zijn die remschijven zo belabberd van kwaliteit?

Edit: Oeps zie dat ik hier verkeerd zit met vraag (O3 ipv S3)
 
Laatst bewerkt:

MrEdge_

Forumguru
Nadat de remschijven vervangen waren voelde het remmen een heel stuk prettiger. Maar nu (amper 5 maand later begint het weer erger te worden).
Herkenbaar. Ik heb dan wel geen automaat, maar het trillen van de remmen is langzaam weer terug aan het komen nadat ze nog geen 3 maanden geleden vervangen zijn. Laat er bij de volgende beurt wel weer naar kijken.
 

Renkie

Forumguru
Ik heb ook gehad dat de remmen achter trilden. Je kon ook heel duidelijke flinke groeven in de schijven zien.

Na nieuwe schijven + blokken is het niet teruggekomen.
 
Bovenaan Onderaan