Trillend stuur, luchtblazer op stand 6

Skodri

Lid
Goedenavond mede forummers,

Wanneer het buiten regent willen de ramen van de Octavia nog al gauw beslaan.
Om dit tegen te gaan zet ik normaal de airco aan en dan verdwijnt de condens al gauw.

Vandaag wilde ik eens iets anders proberen dus: ventilatie op stand 6, koude lucht en dit werkte ook.
Wat mij echter opviel was dat bij deze stand het stuur goed merkbaar mee trilde. Dit zal vast wel zo horen? :pieker:

Maar kan iemand mij uitleggen waarom dit zo is?
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Geen idee welk bouwjaar en uitvoering je hebt van de Octavia, maar dit lijken me 2 verschillende problemen: het trillen is misschien een ventilator die niet in balans is, en mogelijk dat je dit tot in het stuur voelt. Die last van condens lijkt me wel erg vroeg in het jaar, onder de huidige omstandigheden.
 

Skodri

Lid
De Octavia combi is uit 2015, een 1.2 TSI Ambition.

Oke, het trillen zou dus niet iets zijn wat normaal voor komt..

ik dacht dat de condensvorming redelijk "normaal" was bij deze uitvoering. Deze is ook terug te vinden in de lijst met "kinderziektes".
 

Joske

Forumguru
controleer je interieurfilter (onder dashboardkastje) eens een keer? Een ventilator uit balans zoals @Cordoba aangeeft is een mogelijkheid.

Verder zou ik je adviseren het hele jaar door de A/C te gebruiken, is beter voor je A/C.
 

Cordoba

Forumguru
@Skodri Het lastige van condens, is dat het ook sterk afhankelijk is van het gebruik. Heb je eerst de hond uitgelaten in de regen, en stap je daarna met diezelfde natte jas in de auto, dan breng je een hele hoop vocht mee in de auto, en weet je zeker dat je last van beslagen ramen krijgt. Stap je in de garage in, en op het werk in parkeergarage uit dan heb je bij hetzelfde weer enz. veel minder last van vocht, om maar eens duidelijk te maken hoe zeer je gebruik en gewoontes dit beïnvloeden.
 

Skodri

Lid
@Joske , ik zal morgen het interieurfilter eens bekijken.
Maar,
@Cordoba Wat je zegt is ook compleet logisch :D even vergeten. Het kan natuurlijk goed komen door het feit dat ik 10 minuten daarvoor een half uur door de regen heb gefietst.
 

Canon-Eye

Forumguru
ik dacht dat de condensvorming redelijk "normaal" was bij deze uitvoering. Deze is ook terug te vinden in de lijst met "kinderziektes"
Ik zou je voorruit (én alle andere ruiten) eens goed reinigen aan de binnenkant: flinke scheut ammonia in KOUD water en daarmee de boel grondig schoonmaken. Eventueel ook nog nawrijven met een prop krantenpapier voor optimaal resultaat.

Achtergrond: bij elke nieuwe auto komen weekmakers vrij uit al die nieuwe kunststoffen, dashboard- en portierbekleding, luchtkanalen, etc. en die zetten zich als een blauwe waas af aan de binnenkant van de ruiten. Bij de uitblaasopeningen is de vervuiling vermoedelijk nog duidelijker zichtbaar.
Welnu, die afzetting op het raam vormt prima condensatiekernen waar het vocht uit de lucht bij afkoeling begint te condenseren. Wegpoetsen die handel (en dit af en toe herhalen; na verloop van tijd wordt het wel minder) en je hebt veel minder last van beslagen ruiten.
 

turboturbo

Forumguru
het trillen is misschien een ventilator die niet in balans is, en mogelijk dat je dit tot in het stuur voelt.
Zeker goed mogelijk. De ventilator van de radiateur is niet goed in balans bij mijn auto en als de koelvinnen dus aanslaan, begint mijn stuur mee te resoneren. Het stopt ook zodra de koelvinnen weer stoppen (bijv. als je de airco aan of uit zet)
 

Cordoba

Forumguru
@turboturbo Ik had het eigenlijk bedoeld voor de interieurfan, ik had het idee dat de fans van airco en koelwater te ver weg zitten op stevig deel van chassis, vrij ver van het stuur. Blijkbaar dus verkeerd ingeschat.
 

turboturbo

Forumguru
@Cordoba ik begreep dat het ging om de interieurventilator, hoor :jaja:
Ik dacht je bevinding te kunnen staven door een soortgelijk voorbeeld te noemen.

Ik denk dat het daarom ook nog steeds de interieur ventilator is die de veroorzaker is, er is immers een direct verband met de aanjager op de hoogste stand zetten en het trillen van het stuur. En TS laat express de airco uit, dus de koelvinnen van de radiator zullen op dat moment niet eens standaard aan staan.
 

Skodri

Lid
Bijna een maand later:

Bedankt voor de tips.
Ik heb vorige week geprobeerd bij het interieurfilter te komen. Was echter, voor mij in ieder geval, niet zo gemakkelijk om even snel te doen. Verder hier geen tijd meer voor gehad.
Ik heb tot gisteren geen last meer gehad van een beslagen voorruit (het had veel geregend in Duitsland). Zal de ruit nog schoonmaken met ammoniak.
Een dezer dagen maar eens een wintercheck laten uitvoeren en vragen of zij wat kunnen met de ventilator.
 
Bovenaan Onderaan