Trillen motor na vervangen nokkenasversteller

Drerera

Nieuw lid
He hallo forum,
Ik heb een 1.2 tsi octavia combi III en ben nooit terug geroepen voor het nokkenas probleem. (ook nooit geweten dat dit probleem bestond) Nu is een paar weken geleden het tandwiel los gelopen met veel lawaai en overal olie door de motor. De motor is direct uitgezet en afgesleept naar de garage. Hier vertelde ze dat dit een probleem van Skoda is. (Een terugroepactie)
Ze hebben het tandwiel vervangen, distributieriem vervangen en de motor na gekeken met een endoscoop, daar leek alles in orde aldus Skoda. Ze gaven aan dat we geluk hadden en dat er verder niks beschadigd is. Maar nu heb ik een rare trilling in de motor,(een boggelachtig geluid/trilling) tussen de 1200 rpm en 1700rpm. Ook als ik 50 km per uur in de versnelling 4 rij voel je soms ineens de trilling en begint de motor te stotteren, en in te houden. Dit gebeurd ook bij 70 à 80 km per uur in de 6. Bij Skoda zeggen ze geen idee te hebben, er komt geen melding na het uitlezen van de motor. Hier moeten we het dus mee doen aldus Skoda. Nu denk ik dat er meer stuk is gegaan. Wie heeft een idee of advies?
Mvg andre

Ik heb het schudden/trillen op de film staan, maar weet niet hoe ik dit moet uploaden op het forum. Mocht iemand dit toch willen zien, laat het even weten.
 
Ik heb het schudden/trillen op de film staan, maar weet niet hoe ik dit moet uploaden op het forum. Mocht iemand dit toch willen zien, laat het even weten.
Het makkelijkste is om een videodienst als YouTube te gebruiken, en een link te plaatsen.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Oeps, dat is vervelend! Trilt hij juist rijdend, of ook als je stationair voor een verkeerslicht staat te wachten?

Wat is de code van de terugroep actie?

Geldt dit voor alle 1.2 TSI's?

En tot slot; waar kan ik vinden aan welke terugroepacties mijn eigen auto heeft voldaan? Stickers in de kofferruimte?
 

Drerera

Nieuw lid
@ jjkester, goed idee ben er gelijk mee aan de gang gegaan en dit is de link
de auto is trouwens 4 jaar en net 40.000 km op de teller. Ik hoop dat je het kunt horen, het is een beetje “hun...hun...hun...hun” hobbel geluid

@ harrieskoda, het maakt niet uit of je rijd of stil staat het is als de motor tussen de +\_ 1200rpm en 1700rpm draaid doet hij dit.

De terugroep code is 15F2 en als hij uitgevoerd is dan is het bekend bij uw Skoda dealer.
 

widojo

Actief lid
Wow, dat is al een terugroepactie van eind 2015: https://www.skodaforum.nl/forum/i/terugroepactie-1-2tsi.28377/
Neem aan aan de auto tussendoor al eens bij de dealer is geweest en dan had deze sensor allang preventief vervangen moeten worden. Of deze actie, en andere, is uitgevoerd is te herkennen aan de stickers onder de mat bij je reserve wiel.

@HarrieSkoda: Bij mij, 1.2TSI DSG heb ik 3 stickers. 1e was iets met knipperlichten of zo, 2e de sensor en de 3e aanpassingen DSG.

Wat betreft het "hobbel" geluid, laat eens een monteur meerijden.
 

aiva tco adoks

Forumguru
Zo dat klinkt niet best, mijn cr diesel is stiller..

Idd teruggaan en een monteur laten meerijden.
Desnoods second opinion bij een andere Skoda dealer
 

hemi24

Forumguru
Weet je zeker dat ze de nokkenasversteller hebben vervangen..?!?
Volgens mij zit er daar iets verre van goed!!!
 

Drerera

Nieuw lid
@widojo het ging niet om een sensor maar omzet tandwiel van de nokkenas.
De monteur heeft ook al een keer mee gereden maar die zei: ik verneem niks.
@aiva tco adoks idd maar eens even naar een andere Skoda dealer. @hemi24 dat is mijn idee dus ook.
Ik heb nog even een foto toegevoegd van de situatie toen het fout ging, de pijltjes geven de boutjes aan die er dus uit zijn gelopen en daardoor het tandwiel scheef en de distributieriem er bijna afvalt. C7AD035C-F4FC-46BB-A4E9-E3873B014A31.jpeg
 

widojo

Actief lid
Denk toch dat we over hetzelfde hebben. Ik schreef sensor maar dat moet nokkenasversteller zijn.

Dealer had dit eerder moeten zien/corrigeren, heb jij een sticker in de kofferbak? Zo niet dan heeft men verzuimd deze preventief te vervangen.
En, omdat jij de bestuurder van jouw auto bent kan je kan goed beoordelen of de motor anders loopt na de reparatie of niet. Dus als deze nu anders loopt en stottert is er iets aan de hand; Second opinion.

Weet niet wanneer jouw auto is geproduceerd, betreft 1.2tsi van juni tot eind 2014.
O, ik neem aan dat ze de nokkenasversteller ook hebben vervangen? Je schrijft namelijk alleen tandwiel en riem.
 

Drerera

Nieuw lid
Idd nokkenasversteller, mijn octavia is van juni 2014 en heb hem in december 2014 gekocht
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Niet bij de skoda-dealers gekocht, of niet bij de skoda-dealer onderhouden?
(Of beide...)
 

Drerera

Nieuw lid
Wel bij Skoda-dealer gekocht in Oldenzaal maar in onderhoud bij een andere garage met fabrieksgarantie, woon zelf in het hoge noorden.
De Skoda garage heeft het ook kosteloos gerepareerd maar heb nu een motor die niet meer lekker loopt, en Skoda nu zegt dat ze geen fout melding kunnen vinden dus geen oplossing weten ( lekker makkelijk van Skoda )
 

hemi24

Forumguru
Auto uit 2104 is volgens mij al sinds 2016 UIT de fabrieksgarantie?
Onderhoud bij een niet Skoda-garage verklaard ook direct waarom jouw auto de update van bijna 3 jaar terug heeft gemist!

Als je zoekt op internet krijg je filmpjes van TSI's dien ná het vervangen van de nokkenasverstelling net zo lopen als die van jou, met dien verschille dat die ca. 2 sec. na het starten wél normaal gaan lopen...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Drerera

Nieuw lid
Op het filmpje klinkt het als een diesel, maar dat is niet wat ik bedoel. Ik geef een beetje gas en dan gaat de motor hobbelen.
Maar ik vind wel dat met zoiets het niet uit moet maken waar je auto in onderhoud is, dit had ook via RDW gekund, dan krijg je bericht van rdw dat je naar de garage moet.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Uit ervaring weet ik dat je belangrijke updates kunt mislopen, als de auto niet bij de merkdealer in beeld is...
Zoals @Peter-036 ook aangeeft, allen terugroepacties met veiligheids- of milieu-issue's zal het RDW zich er mee bemoeien.
 

Drerera

Nieuw lid
:stop:Volgens mij dwalen we af ;) het ging mij erom of iemand misschien zou weten wat het hobbelen van de motor veroorzaakt na het kapot lopen van nokasversteller. Misschien een krom krukas op toch de kleppen geraakt.
 

hemi24

Forumguru
Los van het hobbelen, lijkt jouw motor helemaal niet te lopen zoals het hoort!
Ik zou dat eerst proberen op te laten lossen en een grote kans dat het hobbelen dan ook verdwenen is.
Ik heb het idee dat de motor zichzelf namelijk bij probeert te regelen, maar hier niet in slaagt en dat dat hetgene is wat jij ervaart als hobbelen...
 

hemi24

Forumguru
Foutieve montage of toch ergens één of meerdere defecte kleppen?

Kijken met een endoscoop is leuk, maar ik zou er niet blind op durven vertrouwen dat alles werkelijk goed is...

Wat hebben ze trouwens met de spanrol gedaan?
 

Drerera

Nieuw lid
Kan ik niks over terug lezen :koffie:op de bon. Mijn vermoeden is dat er niks mee gebeurt is. Ik ga er vrijdag weer mee heen en wil ik een cilinderdruk test
 
Bovenaan Onderaan