Trillen met optrekken.

Helaas heb ik met de Octavia 2 iets minder geluk dan met de Octavia 1. Heb er al kleine dingen aan gehad. Slecht starten,bleek iets met het Gas te zijn. Laten herstellen. Nu heb ik ook al vanaf het begin dat de auto heel erg trilt als ik weg rijd. Het zit echt in het koppelingsgedeelte. Ik wist het al toen ik kocht,maar dacht dat ik er wel mee kon leven. Helaas erger ik me er steeds meer aan. Weet iemand waar het aan ligt ? Volgens mij zit er in deze auto geen dubbele vliegwiel of wel ?

Ronnie

Forumguru
Volgens mij ook geen 2 massavliegwiel, heb je misschien ook een klein beetje olielekkage tussen bak en motor? Zou misschien de achterste krukaskeerring kunnen zijn die iets olie lekt en op de koppeling verspreidt. Of dat er misschien olie vanaf de cylinderkop in de koppeling lekt.
Dit voor zover het vermoeden van een vette koppelingsplaat.
Of misschien de dempingsveren (6 stuks) in de koppelingsplaat stuk/lam/gebroken?

Ad_O2

Lid
Kan je het trillen iets specifieker beschrijven, trilt je hele dashboard bijv. met optrekken?
Trilt de hele wagen?
Of is het meer schokken met optrekken?

Het is echt de auto die trilt. Als ik heel langzaam probeer weg te rijden en ik laat heel langzaam de koppeling opkomen dan gaat hij zelfs op een gegeven moment bonken. Ik heb wel gemerkt dat het koppelingspedaal,als ik hem intrap,niet echt heel soepel gaat. Ik voel het een beetje het trillen in het pedaal terwijl de auto gewoon stil staat in zijn vrij. Als ik snel de koppeling laat opkomen heb ik er bijna geen last van. Maar moet dan wel met veel gas gebeuren.

Ad_O2

Lid
Je hebt hier al de twee meest voorkomende problemen, de motorrubbers en de drukgroep en lager.
Motorrubbers is het goedkoopst om uit te sluiten.
De drukgroep en lager is een dure grap, als je dan meteen ook de koppelingsplaat mee neemt, is succes gegarandeerd.

Ja,ik denk nu ook dat het de drukgroep of druklager is. Als ik het koppelingspedaal helemaal tegen het schutbord aan trap hoor ik uit de versnellingsbak aan aanloopgeluid. De lager neem ik aan. Als ik het pedaal iets laat opkomen is dat geluid weg. Mannen,bedank voor de informatie. P.S. Kan het kwaad als ik er nog even mee blijf rondrijden ? Heb effe geen centen meer. Hahahaha

Ronnie

Forumguru
Kan op zich niet zoveel kwaad, als de zaak helemaal in de soep draait kun je niet meer ontkoppelen.(schakelen zonder koppeling gaat ook wel,na een beetje oefenen)
Ik heb al eens met een vastgelopen druklager zo lang doorgereden dat de veervingers van de drukgroep doorgesleten waren, toen ging ook niets meer...

___JC___

Forumguru
Ja dat heb ik dus ook gehad. Als de auto koud is vooral. Trillen bij het wegrijden in zn 1e versnelling. Volgens mijn dealer het 2e massavliegwiel en de koppeling is vervangen bij 60.000km volgens mij.

En wat denk je, hij begint nu weer...

___JC___

Forumguru
Owkee. Bij mijn dieseltje komen er nog wel flinke krachten op de koppeling te staan. Maar bij een kleine benzinemotor zou je toch zeggen dat alles heel moet blijven.

bert2

Lid
Heb ik ook en ook gehad met de vorige Octavia. Probleem doet zich voornamelijk voor bij koud en vochtig weer. Bij optrekken wat meer gas geven helpt doorgaans. Volgens de dealer is er een serie koppelingsplaten die dit probleem geeft maar die zit niet in mijn auto.

Tallguy

Forumguru
Owkee. Bij mijn dieseltje komen er nog wel flinke krachten op de koppeling te staan. Maar bij een kleine benzinemotor zou je toch zeggen dat alles heel moet blijven.
Bij mij is het ook weer aan het optreden. Koppeling is al keer vervangen. Was toen weg, maar afgelopen maanden is het weer aan het beginnen.
Ook heb ik, net als jij, de 2.0TDI. Krachten op het geheel is logisch, alleen snap ik dan niet dat Henkus het met zijn 1.6 heeft.

Ronnie

Forumguru
Je kunt dan ook de aandrijflijn van Diesel en Benzine niet geheel met elkaar vergelijken!
Vroeger wel, maar toen leverde een normale 2 ltr diesel ook nog maar 50 PK!!

Tallguy

Forumguru
Je kunt dan ook de aandrijflijn van Diesel en Benzine niet geheel met elkaar vergelijken!
Vroeger wel, maar toen leverde een normale 2 ltr diesel ook nog maar 50 PK!!
Daarom zeg ik ook dat ik niet snap dat Henkus er last van heeft. Is niet te verwachten juist omdat het zo anders is.

___JC___

Forumguru
Ik moet nog een jaartje met mn Octy, maar als het erger wordt gaat er gewoon weer een nieuwe koppeling in wat mij betreft. Kunnen ze meteen de krakende rubbers oplossen.

Of ben ik nu te negatief.
;)

Ad_O2

Lid
Ik kan niet in je knip kijken, maar ik zou het sneller doen als je de financiën hebt.
Scheelt veel ergernis en het verhoogt het rijplezier :D

Bovenaan Onderaan