Trekkracht Kodiaq

Sk_Hans

Forumguru
Deze vraag had ik al eerder geplaatst bij een ander topic, maar daar raakte het wat ondergesneeuwd onder andere reacties waardoor er geen antwoord kwam. Dus nog maar een poging.

Ik ben benieuwd wat tuning zou kunnen doen voor het maximale trekvermogen. Een caravan is echt niks voor mij en de aanhanger heb ik enkele jaren geleden weggedaan. Nu heb ik onder de nieuwe Kodiaq niet eens een trekhaak. Dus is het gewoon een vraagje uit interesse.

Met de Kodiaq mag ik officieel 1600kg trekken. Dat heeft te maken met de auto (gewicht, stijfheid etc) en het motorvermogen. Als ik nu de motor laat tunen van 125pk/200Nm naar 175pk/310Nm kan de auto een aanhanger natuurlijk veel makkelijker trekken. Zou je dan het maximale trekgewicht (volgens kenteken) ook aan kunnen laten passen?

Theoretisch zal het natuurlijk wel toenemen, maar waar zou het op uit komen? Een getunede 1.4Tsi motor komt ongeveer op het vermogen van een niet getunede 2.0 Tsi. Maar een 1.4 is wel zo'n 200kg lichter dan een 2.0 en heeft geen 4x4. Ik neem overigens aan dat daadwerkelijk aanpassen van waarden volgens kenteken ergens in de bureaucratie zou gaan stranden.
 

CDK

Forumguru
Als je de auto laat herkeuren bij de RDW zou het kunnen dat je maximale trekgewicht iets omhoog gaat. Maar de kosten van het hele proces zijn aanzienlijk, voor dat geld had je zeer waarschijnlijk ook een 2.0 tsi kunnen aanschaffen met 2200kg trekgewicht op kenteken.
 

Duijzer

Donateur
Ja, ik denk dat voor één exemplaar het maximale aanhangergewicht aan laten passen een 'mission impossible' is. Behalve vermogen speelt inderdaad ook constructie, stijfheid, gewicht etc van een trekauto mee. Maar dat niet alleen, je zou dan een compleet nieuw type moeten maken. Anders geldt de typegoedkeuring voor alle auto's, getuned of niet. Dus je zou dan een typegoedkeuring aan moeten vragen voor een 1.4 175 pk. Met alle keuringen, tests en papierwerk wat daarbij hoort.

Als je het trekgewicht op kenteken echt nodig hebt, zou ik eerder een 2.0 Tsi aanschaffen (en die laten tunen:D als geld en energie steken om het maximale aanhangergewicht op kenteken proberen te wijzigen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Het is sowieso geen papieren formaliteit. Je moet naar Lelystad naar het testcentrum en daar zijn geen vaste prijzen voor. Die mannen rekenen een aanzienlijk uurtarief.
 

Sk_Hans

Forumguru
Zoals ik al aangaf, het is absoluut niet mijn bedoeling dit te doen. Ik heb niet eens een trekhaak, want die heb ik niet nodig.

Het ging mij alleen om de gedachte. Soms verveel je je wel eens en dan kom je op dit soort gedachtes. :geek:
 

Patbanbu

Actief lid
Een vriend van me heeft dit voor zijn getunede Passat 1,4 laten doen, mocht 1400 trekken en na keuring 1800. Inderdaad bij de RDW in Lelystad. Duurde 2-3 uurtjes: wat hellingproefjes met een tot het gewenste gewicht beladen aanhanger. Wat papieren controleren en klaar. Er staat mij een bedrag bij van € 400,00.

Bron RDW:
Bij de keuring wordt het voertuig beladen tot de maximale massa (staat op het kentekenbewijs vermeld) tevens wordt er een aanhangwagen beladen tot het gewicht wat u als aanvrager wenst. Het gaat hierbij om het maximale massa van het samenstel. Het voertuig + aanhangwagen wordt tijdens de test tegen een helling van 12% geplaatst en moet 5 x vanuit stilstand kunnen wegrijden dit binnen 5 minuten. Tevens wordt de handrem in beide richtingen getest. Dit alles is van toepassing op het wijzigen van de geremde aanhangwagenmassa. Tevens wordt de trekhaakconstructie afzonderlijk beoordeeld. Met door de fabrikant van de trekhaak opgegeven D-waarde wordt het gewenste gewicht uitgerekend/gecontroleerd zodat deze voldoet aan richtlijn 94/20/EG. Het gewenste aanhangwagenmassa mag ook niet hoger zijn dan de maximale massa van het voertuig.

Het zijn relatief zware proeven voor voertuigen (in de praktijk houdt dit in dat dergelijke testen een hele zware belasting voor de koppeling zijn). De RDW is niet aansprakelijk voor eventuele schade die door de testen zijn ontstaan. Tevens bent u als aanvrager verantwoordelijk voor de eventuele schade die in de toekomst kan ontstaan na het verhogen van de trekgewichten. U moet hierbij denken aan kosten bij een ongeval na eventuele "metaalmoeheid".
 

Duijzer

Donateur
Tevens bent u als aanvrager verantwoordelijk voor de eventuele schade die in de toekomst kan ontstaan na het verhogen van de trekgewichten. U moet hierbij denken aan kosten bij een ongeval na eventuele "metaalmoeheid".
Ik vraag me af hoe dat verzekeringstechnisch dan zit....

Als het zo eenvoudig is, waarom zou een importeur dat niet altijd voor alle types laten doen? Laten we eerlijk zijn, over het algemeen heb je het motorvermogen niet nodig. Met 125 pk kun je al prima uit de voeten. En of je 1400 of 1800 kilo mag trekken maakt voor je concurrentiepositie wel verschil. Als je een aanhanger van 1600 kilo hebt, laat je een auto die maar 1400 mag trekken staan. Als diezelfde auto 1800 kilo mag trekken is hij ineens wel interessant. Daar kun je als importeur niet tegenaan adverteren.
 

Patbanbu

Actief lid
Als het zo eenvoudig is, waarom zou een importeur dat niet altijd voor alle types laten doen? Laten we eerlijk zijn, over het algemeen heb je het motorvermogen niet nodig. Met 125 pk kun je al prima uit de voeten. En of je 1400 of 1800 kilo mag trekken maakt voor je concurrentiepositie wel verschil. Als je een aanhanger van 1600 kilo hebt, laat je een auto die maar 1400 mag trekken staan. Als diezelfde auto 1800 kilo mag trekken is hij ineens wel interessant. Daar kun je als importeur niet tegenaan adverteren.
Ik heb me hetzelfde toen ook afgevraagd. :pieker:

Misschien iets met uitstoot/BPM/bijtelling?
 

Frazajunior

Actief lid
Volgens mij zijn de motoren ontwikkeld in een bepaalde safe modus. Veel kilometers met nihil slijtage.
De 1.2 90ps en de 110ps zijn dan eender die je door chippen hetzelfde kan laten worden. Dus motorisch zijn ze hetzelfde opgebouwd is mij verteld.
Ga je dan een 1.4 chippen dan kom je inderdaad op hetzelfde vermogen van de 2.0 maar word de motor wel meer belast en kunnen ze niet garanderen dat de levensduur hetzelfde blijft.
Ik heb ook wel eens gevraagd waarvoor vw / Skoda zelf niet meer tunen omdat ze dit vroeger wel deden.
Het merk wil zuinig, duurzaam en groen uitstralen en heeft dus gekozen om geen chiptuning meer aan te bieden hebben ze mijn verteld aan de telefoon.
Heb eerder deze week ook al eens reactie gegeven op over trekvermogen. Had iets door de war gehaald over het verhogen van trekvermogen van een tiguan van mijn chef.
Hij ging niet van 1600 naar 2200 kilo door een bepaalde aanpassing maar kon wel van 2200 naar 2500 kilo omdat hij een track & field uitvoering had. (Volgens mijn heette dat zo)
Hij verklaarde gisteren nog dat dit kwam omdat dit type een hogere vrijloophoek had betreffende een hogere neus / oplopende bumper.
Dus dan kan je hem wel laten herkeuren heb ik begrepen.
De nieuwere types daarna hadden dat niet meer en konden dus niet herkeurd worden.
Dus daar had je een geval, motorisch kan hij het aan maar de standaard had geen verhoogde neus dus mocht die het niet
 
Bovenaan Onderaan