Trekken van Stuur

Hallo medekodiaq bezitters,
Na een kodiaq diesel heb ik nu een kodiaq benzine, de sportline uitvoering. Als ik optrek, trekt het stuur lichtjes naar recht. Als ik het stuur vasthoud, merk ik weinig. Als ik bij optrekken het stuur niet vast heb, verdraaid deze. Bij de garage zeiden ze dat dit normaal is, door de aandrijfstang oid, maar ik heb dit nooit eerder gehad met een auto. Kan iemand dit testen bij zijn kodiaq en me laten weten of hij er ook last van heeft, of niet. Thnx
 

JeSko

Forumguru

Dit forum heeft een handige zoekfunctie hoor :)
 

Tees

Donateur
Om te testen of ie rechtuit gaat ;)
Het lijkt erop dat de Beer hier wel wat last van heeft. Ik zou zelf eerst de bandenspanning checken en de uitlijning laten nakijken. Als die beiden in orde zijn, dan zou torquesteering de logische verklaring zijn, en is er helaas niet zo gek veel aan te doen (zonder ingrijpende veranderingen).

Vraag is nog even welke kant jouw beer op trekt? Ik weet niet welke kant op de motor in de beer ligt en welke aandrijfas korter is, maar als t hetzelfde is als wat @JeSko linkte, zou links de kortere as moeten zijn (kortere as, meer moment, dus afwijking naar rechts)
 

Tees

Donateur
Heeft volgens mij met de torsiestijfheid van het materiaal te maken. Als gebruikt wordt gemaakt van 2 assen van gelijk materiaal en diameter, zal de kortere as altijd minder torsie vertonen en dus meer moment op t wiel overbrengen. Dit is de essentie van torque steer.
Er zijn manieren om dit te voorkomen, waarbij de logische uiteraard is om 2 aandrijfassen van gelijke lengte te hebben, maar dat is lastig bij een dwarsgeplaatste (motor), voorwielaangedreven auto. Andere oplossingen die fabrikanten soms toepassen zijn verschillende assen (bijv hol tov massief) of een extra overbrenging aanbrengen om de lange as in tweeën te delen.
 

hemi24

Forumguru
Ik vindt het overdreven: als de maximale torsie is opgetreden is de rotatiesnelheid vervolgens links en rechts gelijk.
Lengteverschil zal iets in de orde van 15 tot 25 cm zijn; dat zal echt minimaal torderen.
Als je band een halve nok verspringt door slip is het verschil waarschijnlijk al groter…

:koffie:
 
Bovenaan Onderaan