Trekhaakdop op zwenkbare trekhaak

Renkie

Forumguru
Ik heb bij de dealer een trekhaakdop met Skoda logo gekregen. Staat mooi en netjes.
Maar ik heb een af fabriek met het zwenk systeem waarmee de trekhaak onder de bumper wegklapt

Weet iemand of de trekhaak ook met dop er op weg te klappen is? Of gaat dat klem zitten waarna het muurvast zit? Heeft iemand dat hier al getest?

hemi24

Forumguru
Volkomen nutteloos, de haak hangt weggezwenkt als het ware op de kop, dus de trekhaakdop gaat een verzamelplaats voor vuil en vocht worden...

• Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
Op een vaste trekhaak heeft een dop wél nut ter bescherming van de schenen.
Ik kreeg er destijds zo'n foeilelijke witte bij met een of ander logo (Skoda of Brink, dat weet ik niet meer), maar ik ben nogal allergisch voor zulke nutteloze reclameaanduidingen dus onmiddellijk vervangen door een neutrale van zacht zwart rubber. Scheelt blauwe plekken...

Spierings

Forumguru
Maar dit is een vaste wél inklapbare trekhaak..
Je hebt hem net zo snel ingeklapt als die dop erop gedaan....

RefleCs

Forumguru
Ja het past. Dat even als eerste als antwoord op je vraag. De dealer had er bij mij ook een op gedaan. Echter.....

Zodra het regent spettert de dop vol (hangt op de kop). Klap je dan je trekhaak open dan heb je natte voeten of een natte hand :tongue: Bij mij is de dop er om die reden dan ook af.

Zoals anderen al aangeven heeft het inderdaad geen toegevoegde waarde.

Renkie

Forumguru
Af fijn om te horen dat het past.
Ik was ook niet van plan zo altijd rond te rijden. Gebruik de trekhaak regelmatig dus die hangt standaard in de bruikbare stand. Incl trekhaakdop.

Soms kan het handig zijn om de trekhaak even snel weg te klappen en dan is het wel handig om te weten dat het past en er niets stuk gaat. Thnx!

Dat het weinig nut heeft om al je kilometers met weggeklapte trekhaak incl dop te maken moge duidelijk zijn maar daar ging het me niet om:)

Canon-Eye

Forumguru
Waar ik de keus heb, zou ik altijd de voorkeur geven aan een vaste trekhaak. Niet eens in de eerste plaats om de lagere kosten - mooi meegenomen natuurlijk - maar vooral omdat het op z'n minst aan de achterkant enige bescherming biedt tegen slordige parkeerders.

Laatst bewerkt:

micky

Forumguru
ik heb nog nooit schade aan mijn achterbumper gehad door slordige parkeerders (wel regelmatig aan mijn schenen omdat ik er tegenaan liep), voor mij een non argument dus, als je daar al bang voor bent kun je beter even folie over je bumper plakken en heel snel die gruwelijk lelijke kogel opklappen zodra er afgekoppeld is :)

MaxN

Forumguru
is er ook niet een regel dat een afneembare/wegklapbare trekhaak na gebruik verwijderd moet worden?
meen ik eerder iets over gelezen te hebben.
volgens mij een verzekeringskwestie, maar kon er niet zo veel over vinden op google

MaxN

Forumguru
ja dan sowieso.
is volgens mij ook niet een 'harde' regelgeving over, maar meen dat het eerder besproken is op het forum.

maar waarom dan een wegklapbare kiezen boven een vast haak als deze toch uitgeklapt blijft?

Canon-Eye

Forumguru
ik heb nog nooit schade aan mijn achterbumper gehad door slordige parkeerders
Ik wel, met een tweede autootje zonder trekhaak.

En in een vroeg stadium van mijn carrière ging ik tweemaal daags met de pont Maassluis/Rozenburg mee. Toen kostte de Beneluxtunnel nog geld en het was voor veel mensen 30-35 km omrijden, dus die pont was in de spits vaak stervensdruk. Daar kreeg ik nog wel eens een tikkie van achteren bij het zover mogelijk aanschuiven, maar dankzij mijn trekhaak kon ik rustig de krant blijven lezen. Hoefde niet steeds uit te stappen om te kijken of er soms schade aan mijn (dienst)auto was.
De voorbumper of kentekenplaat van de ander interesseerde me niet zo...

Renkie

Forumguru
Mbt wel/geen wegklapbare: Ik heb de auto 2e hands gekocht dus had weinig keus:) En al kocht ik een nieuwe dan had ik het ook zo gedaan want alleen op deze manier heb je af fabriek de trekhaak er onder. Bij achteraf inbouw moet er zoveel los dat je echt een goede monteur moet hebben wil je dat er net zo netjes als in de fabriek krijgen.

Bovenaan Onderaan