Trekhaak voor Skoda Karoq

alex.7

Nieuw lid
Goedemorgen allemaal,

Ik heb me zojuist geregistreerd op dit forum want vanaf donderdag zal ik ook een Karoq eigenaar zijn, helaas zit er geen trekhaak onder en daarom ook dit berichtje.

Wat is de ervaring met zelf een trekhaak monteren? Ik heb dit al bij meerdere auto's gedaan en het is even een werkje maar op zich goed te doen, de laatste auto was dit met een kabelset van Trail-tec waarbij helaas de draden helemaal naar de OBD-stekker moest worden gelegd.

Ik heb wel wat gelezen op dit forum en daarbij wordt de voorkeur gegeven voor een originele kabelset maar waar wordt deze aangeschaft? Bij de Dealer?

Is de kabelset van bijvoorbeeld ECS gelijk een "no go" bij Skoda?

Heeft de Karoq ook trekhaak voorbereiding? De auto welke ik ga kopen komt origineel uit Duitsland (bouwjaar 04/2018) en is in 2019 op NL-kenteken gekomen.

Ik wil graag een vaste trekhaak en mijn Karoq heeft standaard PDC (geen camera).
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Wat je zeker moet controleren is of er een trekgewicht op het kenteken staat vermeld!
Als dat er niet op staat, is het heel moeilijk (bijna[?]- onmogelijk) om het er op te krijgen.
 

Slider

Forumguru
Zoals @Peter-036 zegt, check echt eerst of je kenteken bij de RDW wel een trekgewicht genoteerd heeft staan. Bij een - of 0 Kg mag je er alleen een fietsendrager mee "trekken".
Als dat je doel ook alleen is, maakt het natuurlijk verder niet uit.
Of je voorbereiding hebt kan je aan je sticker codes controleren. Is vast online een legenda voor te vinden welke codes je moet hebben.

Zelf heb ik zelf onder de O3 ECS kabelset gemonteerd met een vaste trekhaak.
 

alex.7

Nieuw lid
Wat ik wel begrijp is dat je een kabelset moet inleren, dit in tegenstelling tot wat ik eerder heb gedaan. Zijn er ook forumleden in Friesland welke hier ervaring mee hebben en dit (tegen betaling natuurlijk) willen doen?
 

Slider

Forumguru
@alex.7 Ja, maar dat kwam omdat mijn auto geen trekhaak voorbereiding had. Heb je dat wel, klikt je de module er zo in.

Check je sticker op deze codes:
1D0AHVWithout trailer hitch
1D1AHVTrailer hitch
1D2AHVTrailer hitch, removable and lockable
1D3AHVTrailer hitch
1D4AHVTrailer hitch, manually swiveling
1D5AHVTrailer hitch (pintle hitch)
1D6AHVTrailer hitch
1D7AHVTrailer hitch preparation
1D8AHVTrailer hitch preparation
1D9AHVTrailer hitch, power-folding

1D0 had ik dus en moest alle kabels naar de voorkant trekken. Dat is best een werkje.
Tevens heb ik ook meteen geschakelde 12V naar de 13 polige trekhaak doos gebracht, voor caravan koelkast onderweg te voeden.

En inderdaad moet je de BCU vertellen da tje nu een trailer module hebt. En andere zaken aanpassen, zodat de auto juist handelt met een aanhanger.
 

alex.7

Nieuw lid
Waar kan je zien welke optie je hebt, had gelezen aan de hand van een PR-nummer welke in het boekje staat. Maar kan het ook aan de hand van het VIN nummer of zo aangezien ik de auto auto nog niet in mijn bezit heb en het VIN nummer wel.
 

alex.7

Nieuw lid
Gisteren even gekeken dat ik trekhaak voorbereiding had in de Karoq, het was angstvallig leeg achter de bekleding rechterzijde kofferbak. Dus vandaag de "moeilijke manier" voor montage van de kabelset, de linkerzijde van de auto vrij gemaakt tot aan de zekeringkast. Nu heb je twee opties op om deze aan te sluiten, optie 1 is door de stekkers A en C van de BCM module af te halen en daar de pinnen (16 en 17 bij A + 58 bij C) te vervangen en die dan door te lussen weer naar de kabelset. De optie 2 is met van die soort snel klemmetjes te gebruiken welke je kan bevestigen aan de juiste kabeltjes. Ik zou graag voor optie 1 gaan maar kan je die hele BCM board losmaken om zo de stekkers A en C eraf te halen? Of kan je de stekkers er zo afhalen? De handleiding is daar niet geheel duidelijk in.
 

Bijlagen

  • 17149024871138924225655399542147.jpg
    17149024871138924225655399542147.jpg
    892,2 KB · Weergaven: 12

alex.7

Nieuw lid
Laat maar, ben er al achter... Kan zo los.
 

Bijlagen

  • 17149030505305004105059626623512.jpg
    17149030505305004105059626623512.jpg
    878,6 KB · Weergaven: 21

alex.7

Nieuw lid
Inderdaad, kon ook alleen vandaag want morgen gaan we een weekje weg en wilde graag de fietsen mee. Hopelijk gaat het gezegde "een zondagse steek houdt geen week" niet bij mij op
 

alex.7

Nieuw lid
Technisch is het allemaal gelukt, was nog wel een werkje om alles netjes te doen (zowel elektra als de trekhaak met bumper insnede zelf).

Mijn collega heeft een imitatie VCDS, zo'n exemplaar met bluetooth obd dongel en app op telefoon, een andere collega heeft de originele VCDS kabel met software erbij.

Ik heb voor de veiligheid de accu pool los gehaald en de auto geeft nu over allerlei onderdelen problemen (ESC, Front Assist, bandenspanning etc.). Dit heeft toch niets met het inleren te maken of hoort dat er ook bij?
 

Tees

Donateur
Dit kan gebeuren als je de accu los hebt gehad. Normaliter zou alles moeten verdwijnen als je een stukje gereden hebt, incl volledige stuuruitslag naar links en rechts.
En daarna snel in laten leren, ik mag hopen dat die 'imitatie VCDS' OBDeleven is, iets anders zou ik niet erop loslaten (en kan waarschijnlijk ook sowieso niet inleren)
 
Bovenaan Onderaan