Trekhaak - parkeersensoren

Brebelco

Actief lid
Beste,

Ik zou graag een trekhaak achteraf laten plaatsen maar ik heb hieromtrent enkele vragen. Ik zou hem door een externe firma laten plaatsen en dus niet door Skoda zelf.

Zullen de parkeersensoren de trekhaak als obstakel aanzien en dus heel de tijd afgaan tijd het rijden?
Kan je dat programmeren zodat hij dit niet herkent als obstakel?
Hoe doet Skoda dit bij hun trekhaak?

Alvast bedankt!

willemk

Senior Member
Beste Brebelco, ik heb twee weken geleden een superb hatchback gekocht en een afneembare trekhaak laten monteren. De parkeersensoren geven geen enkel probleem. De auto herkent een aanhanger zodra de stekker is geplaatst en de electronica past de sensoren hierop aan. De camera blijft wel functioneren en je kan de trekhaak zien zodat je niet te ver naar de trailer rijdt. Het laten monteren van de trekhaak door een ander bedrijf dan de dealer is geen probleem, alleen zullen ze moeten beschikken over de juiste software om de trekhaak aan de auto aan te melden.

succes ermee!

Willem

Bakkertje

Forumguru
De parkeersensoren hebben geen last van de trekhaak.

Vraag wel even expliciet of ze de trekhaak juist inleren, dus met het uitschakelen van de parkeersensoren als er iets aan de haak zit en het activeren van TSC (Trailer Stability Control)

Brebelco

Actief lid
Ik vermoed dat het trekhaakcenter dat niet zal aanpassen. Stel dat ze het wel doen des te beter maar stel van niet, kan ik dan naar de Skoda dealer gaan op te vragen om dit softwarematig aan te passen? Duurt dit lang?

Of gaan ze dat niet willen doen omdat het geen trekhaak is van hen?

Monteurtje

Forumguru
Het juist inleren van trekhaak zal toch bij de dealer moeten gebeuren. Of iemand die alle regelapparaten kan aanpassen. Er worden 4-6 regelapparaten aangepast, afhankelijk van uitvoering.

ljo13

Lid
Iemand een idee of de parkeersensoren zichzelf uitschakelen als je een koppelstuk gebruikt om van de standaard geleverde 13-polige stekker naar een 7-polige stekker te gaan? Ik wil de aanhangwagen van mijn ouders gebruiken en ben tot de conclusie gekomen dat die nog van het oude type is.

Brebelco

Actief lid
Blijkbaar dient dit gecodeerd te worden, ik kom net van de Skoda garage. Maar als het trekhaakcenter het niet doet wilt Skoda dit niet doen aangezien het geen trekhaak van hun is.

Zou @Antera dat bijvoorbeeld kunnen doen?

Tassin

Forumguru
Als je dealer geen aanpassing wil doorvoeren omdat je die trekhaak niet bij hem hebt laten plaatsen, zou ik hem laten weten dat jij je wagen niet meer bij hem zal laten onderhouden als hij die aanpassing niet wil doorvoeren. Koekje van eigen deeg, poets wederom poets.

Bakkertje

Forumguru
@ljo13 de sensoren worden uitgeschakeld (en lichtcontrole ingeschakeld) als er ook daadwerkelijk elektrische stroom loopt tussen de pinnen, oftewel er moet ook echt iets aangesloten zitten. Een adapter heeft daar geen invloed op, die leidt alleen een aantal pinnen om naar een andere positie.

hemi24

Forumguru
Blijkbaar dient dit gecodeerd te worden, ik kom net van de Skoda garage. Maar als het trekhaakcenter het niet doet wilt Skoda dit niet doen aangezien het geen trekhaak van hun is.

Zou @Antera dat bijvoorbeeld kunnen doen?

Rare garage, ze kunnen toch gewoon zeggen wat het kost om een trekhaak in te leren én aangeven welk type module daarvoor door het trekhaakcenter gemonteerd dient te worden...
(weet jij ook direct of het daadwerkelijk goedkoper is om naar het trekhaakcenter uit te wijken)

Monteurtje

Forumguru
Ik codeer ook wel eens voor andere garages. Maar we zeggen inmiddels wel vooraf dat eventuele storingen die gevolg zijn van trekhaak niet voor onze rekening zijn. En dat er vooraf duidelijk is wie er betaald.
Paar week geleden gehad. Allemaal storingen na coderen. Alle hulpsystemen werkten niet meer. (pdc, front assist)
Uiteindelijk mochten wij het oplossen en rekening voor de monterende partij. Bleek verkeerd of kapot regelapparaat van trekhaak in te zitten.

fabtdi

Lid
Wordt het trailer stability control (TSC) standaard geactiveerd door de dealer bij montage van een trekhaak?
Vindt ik interessant aangezien ik onder mijn Yeti van 2016 door de dealer een trekhaak heb laten monteren

Brebelco

Actief lid
De parkeersensoren werken nog optimaal en ik kan de trekhaal dus laten zitten tijdens het rijden zonder fietsenrek! Ikke blij!

Nu nog zien wat ze doen als er een fietsenrek achterhand, of ze dan blijven afgaan of hij het herkent. Anders moet ik een bezoekje bij Antera plannen!

bfdfc33971cfd4c7667979627daead63.jpg

4a16758963eaae532b849d80c3f77d0c.jpg

Brebelco

Actief lid
Parkeersensoren gaan heel de tijd af bij het achteruitrijden met mijn fietsenrek zoals ik had gedacht..

Zal dus nog geprogrammeerd moeten worden om deze uit te schakelen!

4567b60e8727bbc59916745f83475f99.jpg

Brebelco

Actief lid
Klopt, had de lichten nog getest. Alles werkt perfect maar alleen schakelt hij de parkeersensoren niet uit waardoor hij het fietsenrek herkent als obstakel.

andrehj

Forumguru
@Brebelco : Welke prutser heeft je trekhaak gemonteerd dan? Want het correct aanmelden zou na een jaar of 10 (!) inmiddels bij de diverse monteurs bekend mogen zijn... :banghead:

Bovenaan Onderaan