Freeze-o
Senior Member
Aaaah, wat een onderwerp… Een trekhaak op een Fabio III monte carlo.
Voordat je verder leest, zit je? Heb je een vers bakje koffie? Dit duurt namelijk even
Vele in dit forum hebben in topic gemeld: gebruik de zoekfunctie, er is zat over te vinden.
Nu kan het uiteraard aan mij liggen hoor, maar er is helemaal niks over geschreven, het enige wat te vinden is, zijn vaste trekhaken (brink, westfalia en Bosal) waarbij je de uitsnedes in onze mooie diffusers toch niet ziet omdat de trekhaak blijft zitten.
Dit willen wij als “monte carlo” fanaten natuurlijk niet. Die lelijke trekhaken moeten er dus af! En als de haak eraf is, dan mag het niet te zien zijn.
Dus, bij het begin beginnen en onderzoeken welke fabrikanten mooie trekhaken maken om ze vervolgens te inspecteren en in de manuals te kijken watvoor cut-out er gemaakt moet worden.
1.5 fles whiskey later en minimal 8 uur op internet speuren hebben mij iets wijzer gemaakt.
Allereerst cover ik graag het fabeltje over type goedkeuring.
Mijn monte carlo heeft in nederland gewoon een type goedkeuring met trekhaak omdat de RDW de monte carlo niet ziet als een aparte uitvoering maar deze als “ambition” bestempeld.
In duitsland en de UK is dit anders, daar mogen de monte carlo`s met trekhaak de weg niet op.
560kg....
Vervolgens de fysieke trekhaken:
Er zijn 5 merken die afneembare trekhaken maken voor de “normale” fabia.
Bosal Oris 052-423 (dealer standard #1) 275 euro
Uitsnede 90x310
Westfalia 317114600001 (Dealer standaard #2) 320 Euro
Uitsnede 130x210mm
Auto-Hak H25A. 240 Euro
Uitsnede 90x150mm
Tow-Trust TST2VK, 250 euro
engels en enige fabrikant die Monte Carlo vermeld als “compatible”
Uitsnede 80mmx160mm
Brink 625200, 240 euro
Uitsnede 130x210mm
Omdat de monte carlo een extra diffuser op de achterbumper heeft durf ik de trekhaken met nauwe bocht niet aan. De westfalia lijkt al enorm krap op de normale fabia te zitten en gaat wellicht niet mooi passen op de Monte Carlo. Ditzelfde geld voor de Bosal Oris.
Via foto`s en tekeningen heb ik onderzocht welke trekhaak het diepst haakt. Hiermee bedoel ik dus, welke haak zit het laagst en dichtst tegen de carroserie aan. De lager de haak, de minder ik uit de bumper hoef te halen voor het horizontale deel van de haak.
Persoonlijk heb ik dus voor de brink gekozen. Al stond de Auto-HAK op 2 en Tow-trust op 3.
De Brink was het goedkoopst op Ebay.
https://www.ebay.nl/itm/Neue-abnehmbare-Brink-Anhängerkupplung-für-Skoda-Fabia-Kombi-01-2015-07-2018-PKW/274127600242?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2060353.m2749.l2649
Laten we de Trekhaak maar eens eronder doppen....
Achterlichten eruit, 3 schroefjes in elke wielkast, 3 schroefjes aan de onderkant van de bumper en trekken maar. Toevallig heb ik zondag de Xenon lampen van de Tesla verwisseld..... uhm ik ben echt wat anders gewend dan de skoda. de bumper lag er binnen 5 minuten af. (bij de tesla moesten de wielen eraf en wielkuipen eruit voor een gloeilampje
)
Let wel even op dat je de stekker van de PDC losmaakt.
De oude bumperbalk zit vast met 2 moeren 13mm die erg dik in de kit zitten. De kit moet er echt af voordat je de moeren losdopt.
Na het verwijderen van de bumperbalk kan je direct de trekhaakbalk in chassisbalken schuiven.
Wat mij meteen opviel is dat de boutgaten afgedicht zijn met een laagje plastic en dus niet zichtbaar zijn. Deze gaten dien je door te prikken en het plastic moet eraf. De reden dat het er helemaal af moet is omdat als je het laat zitten je bouten erop zullen glijden. (tijdens trekken) even schoonbikken dus.
Nadat ik de balk erin schoof viel mij op dat de bumperbalk niet helemaal tegen de carroserie aanzat. er zat een centimeter tussen. Nu kunnen we allemaal bedenken dat elke centimeter impact heeft op de cut-out in onze bumper en liever wil je de balk zo ver mogenlijk tegen de carroserie aan hebben.
Ik heb er dus voor gekozen om de gaten in de kokerbalk 1CM breder te maken.
Op dit moment begin ik mij te beseffen dat de voorgeschreven 60 minuten no-way mogelijk is als dit klusje netjes wil klaren.
Nu de bumperbalk erin zit, word het tijd om de bumper te zagen.
Aan de binnenkant van de bumper heeft Skoda center markeringen aangebracht en meerdere punten die we kunnen gebruiken met het uitmeten van de snede:
Na 30 minuten gemeten te hebben met een waterpas en 90graden hoek heb ik ervoor gekozen een gat te boren van 65mm en de uitsnede met een decupeerzaag recht uit te zagen. de rood gemarkeerde lijnen zijn voor de knop die je moet kunnen draaien om de trekhaak te ontgrendelen.
Uiteindelijk is dit de snede geworden:
Een gat van 10x10cm . achteraf had dit een snede van 9x9cm kunnen zijn. helaas kan je dat pas echt zien als de bumper er weer op zit. de volgende mag zijn voordeel hiermee doen
Nu de snede klaar is, is het tijd om de bumper weer te monteren!
Zoals je ziet staat de auto op een verhoging van 6CM en heb ik de foto echt horizontaal gemaakt. Normaal zou je dus plat op je buik moeten liggen om deze view te zien.
Mooi is anders, maar dit is denk ik het mooist haalbare. Als iemand anders een beter plan heeft, meld je dan. ik bestel graag een nieuwe diffuser voor een beter resultaat.
Wat valt op? juist... de kabel aansluiting zit er niet!
Ik wilde niet nog een gat maken voor een 13polige kabel aansluiting en heb besloten om deze weg te werken aan de rechterkant van de auto achter de bumper bij de chassisbalk.
Het kan zijn dat sommige fietsendragers een te korte kabel hebben om deze nu aan te sluiten. Hier zijn heel goedkoop verlengkabeltjes kant en klaar voor te krijgen. aanhangers en caravans hebben over het algemeen een erg lange kabel en hebben hier geen probleem mee.
De foto van het resultaat met de haak was bewogen. ik schiet er morgen eentje met daglicht.
Tot zover het uitwendige deel. de volgende stap is de kabelboom. Ondertussen is er een kabelboom voor een achteruitrij camera onderweg en wacht ik daarop om beide bomen naar voren te brengen.
Graag cover ik even het onderwerp kabelboom. Multicon lijkt mij perfect, alleen is daar niet echt een nette komplete set voor te krijgen. Na verder onderzoek kwam ik er achter dat de dealer sets van Jager gebruikt
In mijn PR code-lijst kwam ik er achter dat mijn Monte Carlo geen trekhaak voorbereiding heeft. Als ik de bekabeling origineel wil houden dan heb ik eerst een set nodig om de voorberiding in order te maken en een 2e bekabeling set om de trekhaak werkelijk aan te sluiten.
De volgende nummer zijn nodig: 5E0055204 en 5E0055204A.
Zelf heb ik een set in Ebay denemarken gevonden voor 130 euro (totaal voor beide sets)
https://www.ebay.nl/itm/13-poliger-spezifischer-original-Jaeger-E-Satz-füer-Skoda-ab-2014/392919519901?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2060353.m2749.l2649
Nou dat was het dan
De totale inbouwtijd was ongeveer 3.5 uur. Over het aansluiten de bekabeling is zat te vinden en zal ik dus niet posten.
Voordat je verder leest, zit je? Heb je een vers bakje koffie? Dit duurt namelijk even
Vele in dit forum hebben in topic gemeld: gebruik de zoekfunctie, er is zat over te vinden.
Nu kan het uiteraard aan mij liggen hoor, maar er is helemaal niks over geschreven, het enige wat te vinden is, zijn vaste trekhaken (brink, westfalia en Bosal) waarbij je de uitsnedes in onze mooie diffusers toch niet ziet omdat de trekhaak blijft zitten.
Dit willen wij als “monte carlo” fanaten natuurlijk niet. Die lelijke trekhaken moeten er dus af! En als de haak eraf is, dan mag het niet te zien zijn.
Dus, bij het begin beginnen en onderzoeken welke fabrikanten mooie trekhaken maken om ze vervolgens te inspecteren en in de manuals te kijken watvoor cut-out er gemaakt moet worden.
1.5 fles whiskey later en minimal 8 uur op internet speuren hebben mij iets wijzer gemaakt.
Allereerst cover ik graag het fabeltje over type goedkeuring.
Mijn monte carlo heeft in nederland gewoon een type goedkeuring met trekhaak omdat de RDW de monte carlo niet ziet als een aparte uitvoering maar deze als “ambition” bestempeld.
In duitsland en de UK is dit anders, daar mogen de monte carlo`s met trekhaak de weg niet op.

560kg....

Vervolgens de fysieke trekhaken:
Er zijn 5 merken die afneembare trekhaken maken voor de “normale” fabia.
Bosal Oris 052-423 (dealer standard #1) 275 euro
Uitsnede 90x310

Westfalia 317114600001 (Dealer standaard #2) 320 Euro
Uitsnede 130x210mm

Auto-Hak H25A. 240 Euro
Uitsnede 90x150mm

Tow-Trust TST2VK, 250 euro
engels en enige fabrikant die Monte Carlo vermeld als “compatible”
Uitsnede 80mmx160mm

Brink 625200, 240 euro
Uitsnede 130x210mm

Omdat de monte carlo een extra diffuser op de achterbumper heeft durf ik de trekhaken met nauwe bocht niet aan. De westfalia lijkt al enorm krap op de normale fabia te zitten en gaat wellicht niet mooi passen op de Monte Carlo. Ditzelfde geld voor de Bosal Oris.
Via foto`s en tekeningen heb ik onderzocht welke trekhaak het diepst haakt. Hiermee bedoel ik dus, welke haak zit het laagst en dichtst tegen de carroserie aan. De lager de haak, de minder ik uit de bumper hoef te halen voor het horizontale deel van de haak.
Persoonlijk heb ik dus voor de brink gekozen. Al stond de Auto-HAK op 2 en Tow-trust op 3.
De Brink was het goedkoopst op Ebay.
https://www.ebay.nl/itm/Neue-abnehmbare-Brink-Anhängerkupplung-für-Skoda-Fabia-Kombi-01-2015-07-2018-PKW/274127600242?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2060353.m2749.l2649
Laten we de Trekhaak maar eens eronder doppen....
Achterlichten eruit, 3 schroefjes in elke wielkast, 3 schroefjes aan de onderkant van de bumper en trekken maar. Toevallig heb ik zondag de Xenon lampen van de Tesla verwisseld..... uhm ik ben echt wat anders gewend dan de skoda. de bumper lag er binnen 5 minuten af. (bij de tesla moesten de wielen eraf en wielkuipen eruit voor een gloeilampje
Let wel even op dat je de stekker van de PDC losmaakt.
De oude bumperbalk zit vast met 2 moeren 13mm die erg dik in de kit zitten. De kit moet er echt af voordat je de moeren losdopt.
Na het verwijderen van de bumperbalk kan je direct de trekhaakbalk in chassisbalken schuiven.
Wat mij meteen opviel is dat de boutgaten afgedicht zijn met een laagje plastic en dus niet zichtbaar zijn. Deze gaten dien je door te prikken en het plastic moet eraf. De reden dat het er helemaal af moet is omdat als je het laat zitten je bouten erop zullen glijden. (tijdens trekken) even schoonbikken dus.
Nadat ik de balk erin schoof viel mij op dat de bumperbalk niet helemaal tegen de carroserie aanzat. er zat een centimeter tussen. Nu kunnen we allemaal bedenken dat elke centimeter impact heeft op de cut-out in onze bumper en liever wil je de balk zo ver mogenlijk tegen de carroserie aan hebben.
Ik heb er dus voor gekozen om de gaten in de kokerbalk 1CM breder te maken.

Op dit moment begin ik mij te beseffen dat de voorgeschreven 60 minuten no-way mogelijk is als dit klusje netjes wil klaren.
Nu de bumperbalk erin zit, word het tijd om de bumper te zagen.
Aan de binnenkant van de bumper heeft Skoda center markeringen aangebracht en meerdere punten die we kunnen gebruiken met het uitmeten van de snede:

Na 30 minuten gemeten te hebben met een waterpas en 90graden hoek heb ik ervoor gekozen een gat te boren van 65mm en de uitsnede met een decupeerzaag recht uit te zagen. de rood gemarkeerde lijnen zijn voor de knop die je moet kunnen draaien om de trekhaak te ontgrendelen.
Uiteindelijk is dit de snede geworden:


Een gat van 10x10cm . achteraf had dit een snede van 9x9cm kunnen zijn. helaas kan je dat pas echt zien als de bumper er weer op zit. de volgende mag zijn voordeel hiermee doen

Nu de snede klaar is, is het tijd om de bumper weer te monteren!

Zoals je ziet staat de auto op een verhoging van 6CM en heb ik de foto echt horizontaal gemaakt. Normaal zou je dus plat op je buik moeten liggen om deze view te zien.
Mooi is anders, maar dit is denk ik het mooist haalbare. Als iemand anders een beter plan heeft, meld je dan. ik bestel graag een nieuwe diffuser voor een beter resultaat.
Wat valt op? juist... de kabel aansluiting zit er niet!
Ik wilde niet nog een gat maken voor een 13polige kabel aansluiting en heb besloten om deze weg te werken aan de rechterkant van de auto achter de bumper bij de chassisbalk.

Het kan zijn dat sommige fietsendragers een te korte kabel hebben om deze nu aan te sluiten. Hier zijn heel goedkoop verlengkabeltjes kant en klaar voor te krijgen. aanhangers en caravans hebben over het algemeen een erg lange kabel en hebben hier geen probleem mee.
De foto van het resultaat met de haak was bewogen. ik schiet er morgen eentje met daglicht.
Tot zover het uitwendige deel. de volgende stap is de kabelboom. Ondertussen is er een kabelboom voor een achteruitrij camera onderweg en wacht ik daarop om beide bomen naar voren te brengen.
Graag cover ik even het onderwerp kabelboom. Multicon lijkt mij perfect, alleen is daar niet echt een nette komplete set voor te krijgen. Na verder onderzoek kwam ik er achter dat de dealer sets van Jager gebruikt
In mijn PR code-lijst kwam ik er achter dat mijn Monte Carlo geen trekhaak voorbereiding heeft. Als ik de bekabeling origineel wil houden dan heb ik eerst een set nodig om de voorberiding in order te maken en een 2e bekabeling set om de trekhaak werkelijk aan te sluiten.
De volgende nummer zijn nodig: 5E0055204 en 5E0055204A.
Zelf heb ik een set in Ebay denemarken gevonden voor 130 euro (totaal voor beide sets)

https://www.ebay.nl/itm/13-poliger-spezifischer-original-Jaeger-E-Satz-füer-Skoda-ab-2014/392919519901?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2060353.m2749.l2649
Nou dat was het dan
