Trekhaak op Monte Carlo gemonteerd

Freeze-o

Senior Member
Aaaah, wat een onderwerp… Een trekhaak op een Fabio III monte carlo.
Voordat je verder leest, zit je? Heb je een vers bakje koffie? Dit duurt namelijk even


Vele in dit forum hebben in topic gemeld: gebruik de zoekfunctie, er is zat over te vinden.
Nu kan het uiteraard aan mij liggen hoor, maar er is helemaal niks over geschreven, het enige wat te vinden is, zijn vaste trekhaken (brink, westfalia en Bosal) waarbij je de uitsnedes in onze mooie diffusers toch niet ziet omdat de trekhaak blijft zitten.

Dit willen wij als “monte carlo” fanaten natuurlijk niet. Die lelijke trekhaken moeten er dus af! En als de haak eraf is, dan mag het niet te zien zijn.

Dus, bij het begin beginnen en onderzoeken welke fabrikanten mooie trekhaken maken om ze vervolgens te inspecteren en in de manuals te kijken watvoor cut-out er gemaakt moet worden.
1.5 fles whiskey later en minimal 8 uur op internet speuren hebben mij iets wijzer gemaakt.

Allereerst cover ik graag het fabeltje over type goedkeuring.
Mijn monte carlo heeft in nederland gewoon een type goedkeuring met trekhaak omdat de RDW de monte carlo niet ziet als een aparte uitvoering maar deze als “ambition” bestempeld.
In duitsland en de UK is dit anders, daar mogen de monte carlo`s met trekhaak de weg niet op.

OVI.JPG
560kg.... :deuk:


Vervolgens de fysieke trekhaken:

Er zijn 5 merken die afneembare trekhaken maken voor de “normale” fabia.

Bosal Oris 052-423 (dealer standard #1) 275 euro
Uitsnede 90x310
oris.jpg

Westfalia 317114600001 (Dealer standaard #2) 320 Euro
Uitsnede 130x210mm
westfalia_a40v_2__5_1_1_1_1_1_1_2_1_1_1_1_1_1_5_1_1_1.jpg

Auto-Hak H25A. 240 Euro
Uitsnede 90x150mm
1228048417.jpg

Tow-Trust TST2VK, 250 euro
engels en enige fabrikant die Monte Carlo vermeld als “compatible”
Uitsnede 80mmx160mm
just-tow.JPG


Brink 625200, 240 euro
Uitsnede 130x210mm
pol_pl_Hak-holowniczy-Brink-625200-10559_1.jpg



Omdat de monte carlo een extra diffuser op de achterbumper heeft durf ik de trekhaken met nauwe bocht niet aan. De westfalia lijkt al enorm krap op de normale fabia te zitten en gaat wellicht niet mooi passen op de Monte Carlo. Ditzelfde geld voor de Bosal Oris.
Via foto`s en tekeningen heb ik onderzocht welke trekhaak het diepst haakt. Hiermee bedoel ik dus, welke haak zit het laagst en dichtst tegen de carroserie aan. De lager de haak, de minder ik uit de bumper hoef te halen voor het horizontale deel van de haak.
Persoonlijk heb ik dus voor de brink gekozen. Al stond de Auto-HAK op 2 en Tow-trust op 3.
De Brink was het goedkoopst op Ebay.
https://www.ebay.nl/itm/Neue-abnehmbare-Brink-Anhängerkupplung-für-Skoda-Fabia-Kombi-01-2015-07-2018-PKW/274127600242?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

Laten we de Trekhaak maar eens eronder doppen....

Achterlichten eruit, 3 schroefjes in elke wielkast, 3 schroefjes aan de onderkant van de bumper en trekken maar. Toevallig heb ik zondag de Xenon lampen van de Tesla verwisseld..... uhm ik ben echt wat anders gewend dan de skoda. de bumper lag er binnen 5 minuten af. (bij de tesla moesten de wielen eraf en wielkuipen eruit voor een gloeilampje :eek: )
Let wel even op dat je de stekker van de PDC losmaakt.
De oude bumperbalk zit vast met 2 moeren 13mm die erg dik in de kit zitten. De kit moet er echt af voordat je de moeren losdopt.
Na het verwijderen van de bumperbalk kan je direct de trekhaakbalk in chassisbalken schuiven.
Wat mij meteen opviel is dat de boutgaten afgedicht zijn met een laagje plastic en dus niet zichtbaar zijn. Deze gaten dien je door te prikken en het plastic moet eraf. De reden dat het er helemaal af moet is omdat als je het laat zitten je bouten erop zullen glijden. (tijdens trekken) even schoonbikken dus.
Nadat ik de balk erin schoof viel mij op dat de bumperbalk niet helemaal tegen de carroserie aanzat. er zat een centimeter tussen. Nu kunnen we allemaal bedenken dat elke centimeter impact heeft op de cut-out in onze bumper en liever wil je de balk zo ver mogenlijk tegen de carroserie aan hebben.
Ik heb er dus voor gekozen om de gaten in de kokerbalk 1CM breder te maken.
20210104_152016.jpg

Op dit moment begin ik mij te beseffen dat de voorgeschreven 60 minuten no-way mogelijk is als dit klusje netjes wil klaren.
Nu de bumperbalk erin zit, word het tijd om de bumper te zagen.
Aan de binnenkant van de bumper heeft Skoda center markeringen aangebracht en meerdere punten die we kunnen gebruiken met het uitmeten van de snede:

20210104_164615.jpg
Na 30 minuten gemeten te hebben met een waterpas en 90graden hoek heb ik ervoor gekozen een gat te boren van 65mm en de uitsnede met een decupeerzaag recht uit te zagen. de rood gemarkeerde lijnen zijn voor de knop die je moet kunnen draaien om de trekhaak te ontgrendelen.

Uiteindelijk is dit de snede geworden:
20210104_165305.jpg 20210104_165310.jpg
Een gat van 10x10cm . achteraf had dit een snede van 9x9cm kunnen zijn. helaas kan je dat pas echt zien als de bumper er weer op zit. de volgende mag zijn voordeel hiermee doen ;)

Nu de snede klaar is, is het tijd om de bumper weer te monteren!

20210104_180230.jpg

Zoals je ziet staat de auto op een verhoging van 6CM en heb ik de foto echt horizontaal gemaakt. Normaal zou je dus plat op je buik moeten liggen om deze view te zien.
Mooi is anders, maar dit is denk ik het mooist haalbare. Als iemand anders een beter plan heeft, meld je dan. ik bestel graag een nieuwe diffuser voor een beter resultaat.
Wat valt op? juist... de kabel aansluiting zit er niet!
Ik wilde niet nog een gat maken voor een 13polige kabel aansluiting en heb besloten om deze weg te werken aan de rechterkant van de auto achter de bumper bij de chassisbalk.

20210104_180306.jpg

Het kan zijn dat sommige fietsendragers een te korte kabel hebben om deze nu aan te sluiten. Hier zijn heel goedkoop verlengkabeltjes kant en klaar voor te krijgen. aanhangers en caravans hebben over het algemeen een erg lange kabel en hebben hier geen probleem mee.

De foto van het resultaat met de haak was bewogen. ik schiet er morgen eentje met daglicht.

Tot zover het uitwendige deel. de volgende stap is de kabelboom. Ondertussen is er een kabelboom voor een achteruitrij camera onderweg en wacht ik daarop om beide bomen naar voren te brengen.

Graag cover ik even het onderwerp kabelboom. Multicon lijkt mij perfect, alleen is daar niet echt een nette komplete set voor te krijgen. Na verder onderzoek kwam ik er achter dat de dealer sets van Jager gebruikt
In mijn PR code-lijst kwam ik er achter dat mijn Monte Carlo geen trekhaak voorbereiding heeft. Als ik de bekabeling origineel wil houden dan heb ik eerst een set nodig om de voorberiding in order te maken en een 2e bekabeling set om de trekhaak werkelijk aan te sluiten.

De volgende nummer zijn nodig: 5E0055204 en 5E0055204A.
Zelf heb ik een set in Ebay denemarken gevonden voor 130 euro (totaal voor beide sets)

s-l1600.jpg
https://www.ebay.nl/itm/13-poliger-spezifischer-original-Jaeger-E-Satz-füer-Skoda-ab-2014/392919519901?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

Nou dat was het dan :) De totale inbouwtijd was ongeveer 3.5 uur. Over het aansluiten de bekabeling is zat te vinden en zal ik dus niet posten.
 

hemi24

Forumguru
Om dezelfde reden dat je het ook niet in je hoofd haalt om gaten van een velg ovaal te slijpen...
 

Freeze-o

Senior Member
gaten in een velg centreren je wiel.
de gaten in de chassisbalk zijn stelgaten en fabriekaf ongeveer 2cm breed en 1cm hoog. ik snap niet zo goed waar je op doelt. de bijgeleverde bouten grijpen het staal van de balk en centreren niet op het gat.
 

brepus13

Forumguru
Er rust nog wel eens een taboe op zelf dingen doen hier op het forum. Zelf kun je namelijk nooit zo goed zijn als een dealer ;)

ik denk overigens dat de situatie in dit geval niet goed begrepen is.

succes met je klussen en lekker zelf bezig blijven :-)
 

Freeze-o

Senior Member
ik weet dat skodarijders soms een voorkeur hebben voor azijn ipv koffie, alleen had ik die niet op een liefhebbersforum verwacht... :tongue:
 

hemi24

Forumguru
ik weet dat skodarijders soms een voorkeur hebben voor azijn ipv koffie, alleen had ik die niet op een liefhebbersforum verwacht... :tongue:

Dat lucht op?
Wat ik ermee probeer te zeggen: er is een typegoedkeuring afgegeven voor jouw trekhaak in combinatie met de auto, met dien verstande dat je de door de fabrikant aangebrachte bevestigingspunten hiervoor kunt/moet gebruiken.
Even doodleuk een gat een cm ruimer maken, is hierbij simpelweg niet toegestaan en gewoon keiharde afkeur.
Nu snap ik ook wel dat de klemkracht van de bouten het trekhaakframe op z'n plek houdt, maar feitelijk ben je gewoon fout bezig. Misschien lijkt het staal daar wel net zo dik en sterk, je kent achterliggende berekeningen van de constructeurs niet, en weet ook niet wat de gevolgen zijn van jouw aanpassing.

Tot zover mijn dosis azijn...

@brepus13 : Of een dealer het beter kan betwijfel ik sterk, feit is dat je voor het geld wat de dealer ervoor vraagt wel héél wat mag verwachten...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Freeze-o

Senior Member
De trekhaak moet deugdelijk gemonteerd worden en voldoen aan de APK-eisen. Bij iedere apk keuring wordt de trekhaak gekeurd op bevestiging en slijtage.

4 parkers in de carroserie zou al voldoende moeten zijn. de haak zit direct op de chassisbalken en die zijn dik zat.
 
Netjes hoor, toch uit nieuwsgierigheid eens in een online etka gekeken er bestaat een cover voor het afdekken van het gat van een trekhaak partnr 6V9807499, zo te zien heeft dat redelijk dezelfde verhoudingen en vorm als bij de normale bumper, zou dat niet passen, dan uiteraard hoogglans zwart (laten) spuiten of wrappen ? het lijkt er op dat die vier kruispuntjes aan de binnenkant de uit te zagen lijn aangeven. Als dat past is daar ook ruimte om de stekerdoos te monteren waar die hoort. Met alle respect maar waar die nu zit lijkt mij niet praktisch, als de aanhangerkabel voldoende ruimte heeft voor een bocht naar links dan hangt ie in een bocht naar rechts over de straat te slepen...
 

hemi24

Forumguru
@Frank_Rapid Spaceback : het probleem is dat het afdekklepje wat jij noemt inderdaad wel op de bumper past, maar dat de Monte Carlo een diffuser heeft die op de bumper is geplaatst en net daar is geen afdekkapje voor...
 
maar de bumper loopt niet door onder de diffuser toch ? als je de diffuser er uit klikt heb je een groot gapend gat in je bumper.... op de foto's is te zien dat er een rechthoekig stuk uitsparing in de binnenkant van de diffuser staat gedrukt.
dat is bij mijn Crosspolo ook zo, dat grijze deel is er apart ingeklikt (heb deze zelf gewrapt) in dat deel zit niet nog eens een bumper onder, als in een soort overzet diffuser.
 

Freeze-o

Senior Member
op de foto zie je de binnenkant van de bumper. bij skoda zit de difuser op de bumper geplakt en heeft 2 andere hoeken dan de bumper. ik zie het originele kapje niet als een optie :(
 

Niek_J

Forumguru
Ik had eens een auto waar de kabelaansluiting een stukje onder de auto zat (bij jou lijkt dat nog veel erger) en dat was me een gedoe elke keer bij het aansluiten van kar/caravan/fietsendrager. Plat op de grond liggen en dat ding proberen aan te sluiten. Vreselijk, dat nooit weer. Ik hoop dat dit niet het geval is bij jou en dat de foto vertekend anders denk ik dat je dat nog wel aan gaat passen;)

Verder knap gedaan en leuk om je verhaal te lezen!
 
Bovenaan Onderaan