Trekhaak niet compatibel met fietsendragers

Wij hebben onze Skoda gekregen in oktober 2024 met een wegklapbare trekhaak van Westfalia. Nu blijkt de kogeluitsteek maar 55 mm te zijn en daarom niet compatibel met onze Thule Easyfold 3 en onze andere aanhangsystemen.
Ik hoor helemaal niemand hier daarover. Is jullie kogeluitsteek wel langer of lopen jullie hier niet tegenaan? Het is wel zuur zo voor de vakantie. Volgens de dealer zit er niets anders op dan nieuwe fietsendragers en aanhangers kopen, of een nieuwe trekhaak. Wordt een vervelend extra kostenplaatje...

hemi24

Forumguru
Welkom, vervelend probleem wat al meer mensen hebben ervaren met bijvoorbeeld een nieuwe Superb…

Misschien kun je jezelf en je wagen nog even voorstellen in het Meet & Greet topic?

Bedankt voor jullie reacties. Wat fijn dat het in Duitsland al bekend is en jammer dat ze voor zo'n trekhaak hebben gekozen. Het lijkt inderdaad alsof de Uebler de enige optie is voor een fietsendrager, helaas met een enorm prijskaartje.

achbrouwer

Forumguru
Kopen zonder trekhaak, achteraf monteren is vaak niet duurder en zijn net zo goed als niet beter.
Zelf ook afneembare trekhaak van Brink er onder laten zetten. Uitermate tevreden
Zelfs met wegklapbare stekker doos
Zit het er al onder, Tja dan blijft het een lastige keuze
Dat ben ik wel met je eens

hemi24

Forumguru
Kopen zonder trekhaak, achteraf monteren is vaak niet duurder

Wanneer heb jij voor het laatst in een prijslijst gekeken?
Wegklapbare is af fabriek ongeveer tussen de 800-900 euro;
Als accessoire is dat ongeveer anderhalf tot het dubbele.

Was 5 jaar terug ook al zo bij de bestelling van de Kodiaq.

Tegenwoordig komt daar nog een keer het geneuzel met de SFD2 beveiliging bij, waardoor codering moeizaam blijkt.

• Leuk
Waarderingen: Tees
Wij hebben onze Skoda gekregen in oktober 2024 met een wegklapbare trekhaak van Westfalia. Nu blijkt de kogeluitsteek maar 55 mm te zijn en daarom niet compatibel met onze Thule Easyfold 3 en onze andere aanhangsystemen.
Ik hoor helemaal niemand hier daarover. Is jullie kogeluitsteek wel langer of lopen jullie hier niet tegenaan? Het is wel zuur zo voor de vakantie. Volgens de dealer zit er niets anders op dan nieuwe fietsendragers en aanhangers kopen, of een nieuwe trekhaak. Wordt een vervelend extra kostenplaatje...

Klopt ik ben achter hetzelfde probleem gekomen... Mijn Thule VeloSpace XT3 paste ook niet meer op de haak. Ik heb deze verkocht op marktplaats en met een paar tientjes bijleggen een ProUser Diamand FG3 gekocht. De klem van ProUser (en Spinder, zelfde systeem) past wel goed op de trekhaak van de Kodiaq. Helaas zat er niks anders op. Speelt geloof ik ook alleen bij de PHEV versie, de reguliere hybride heeft een iets andere (langere) wegklapbare trekhaak.

MikeyMan

Forumguru
Heb met mijn antieke spinder Hawk ook een probleem. Deze klemt op het vlakke deel bovenop de kogel. Maar das bij de kodiaq zo klein is dat dit niet werkt.

1983jeroen

Forumguru
Bedankt voor jullie reacties. Wat fijn dat het in Duitsland al bekend is en jammer dat ze voor zo'n trekhaak hebben gekozen. Het lijkt inderdaad alsof de Uebler de enige optie is voor een fietsendrager, helaas met een enorm prijskaartje.
Dit probleem speelt voor zover ik weet alleen bij sommige types van Thule.
Die hebben een koppeling die veel meer ruimte achter de kogel nodig heeft dan andere merken.
Zoals @bolio al zei past ProUser en Spinder sowieso, maar mijn vorige Hapro zou ook geen probleem gegeven hebben en zo zijn er vast nog vele andere betaalbare opties (ANWB bijvoorbeeld)

Chris_

Actief lid
Is er eigenlijk al iemand die hiervoor een oplossing heeft bedacht a ders dan een nieuwe fietsdrager kopen? Ik denk aan een adapter of stukje wegslijpen van drager of trekhaak?

Chris_

Actief lid
Gewoon de slijptol er in bij die k@#te haak en drager :deuk: :banghead: Is ook constructief DE oplossing............
Kan je allemaal wel zo bijdehand lopen doen maar op Duitse forum is de dremel dus wel de oplossing. Maar toch bedankt hoor.

Bijlagen

• Screenshot_20250815_192623_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20250815_192623_Samsung Internet.jpg
    326 KB · Weergaven: 57

Tees

Donateur
Ik rij toch liever niet achter je als je deze oplossing toepast...hoeveel Duitsers dat ook doen.

En @MikeyMan heeft wel gelijk: aanpassingen die de constructie aantasten maken dat je onverzekerd bent in het geval dat er iets mee gebeurt. Als je iemand daarmee verwond voor het leven, dan kan je persoonlijk faillissement aanvragen.

Bovenaan Onderaan