Joske

DIY Trekhaak monteren Fabia Combi 1 2004 1.0

Geen toestemming om te downloaden

Marque

Nieuw lid
@woutr ik heb een vaste trekhaak besteld. Eentje die onder de bumper hangt. Ik heb hem nog niet binnen, dus houd me ten goede, maar het lijkt erop dat een 'vaste' trekhaak best snel los kan door twee bouten los te draaien.

@Cordoba Ik heb ooit al eens een Felicia ('96) gehad. Ook toen heb ik daar een trekhaak onder gezet! Daar herinner ik me echter niet veel van..

Zodra ik de set gemonteerd heb, zal ik mijn bevindingen hieronder posten.
 

R.Heikamp

Forumguru
Hierbij foto's van mijn trekhaak inclusief aansluitingen:
1.png Bestuurderskant hier pakt die alle lampen vandaan. 2.png bijrijderskant hier pakt die alleen het knipperlicht vandaan 3.png een totaal plaatje;) tevens de enige roest die mijn auto heeft is op de trekhaak

ps je ziet kabelaftakkers op foto 1 die 2 blauwe dingen zo heb ik mijn achteruitrijcamera afgetapt
 

Marque

Nieuw lid
Hier dan mijn beloofde bevindingen na een succesvolle montage.

Voor de (de)montage was de pdf redelijk bruikbaar. Met name de volgorde die wordt voorgesteld is handig. Omdat ik een Skoda Fabia Combi 2003 heb, wijken enkele onderdelen qua vorm af, maar het principe blijft hetzelfde.

Wat verder opviel:
  • Het aansluiten van de elektra was erg eenvoudig. Mijn angst om draden door te knippen en te knoeien met draden was onterecht. Mijn kabelsetje van drie tientjes beschikte over connectoren die gewoon ingeprikt konden worden bij de achterverlichting.
  • Na het monteren bleek dat er onder de bumper geen plaats was voor de ophanging van de trekhaak. Daarom heb ik met een decoupeerzaag een rechthoekig gat gezaagd in het kunststof. Dit klinkt dramatisch, maar je ziet er helemaal niets van. Ik had gekozen voor de vaste trekhaak, maar ik denk dat het afneembare type eveneens niet meteen zou passen, aangezien de bumper geen ruimte liet voor wat dan ook onder de auto.
Kosten van dit avontuur:

- ongeveer twee uur werk;
- € 140,= euro voor de onderdelen.

Iedereen bedankt voor het meedenken! :cheer:
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat de noodzaak tot het aanpassen van de achterbumper afhankelijk is van de fabrikant van de trekhaak. In elk geval is het bij mijn 2003 combi ook niet gedaan, en geen probleem. Ik gok dat de trekhaakfabrikanten moeten kiezen tussen:
- óf onder de bumper door, en wat meer kans dat de trekhaak de bodem raakt in bepaalde omstandigheden (en een iets zwaarder uitgevoerde haak, of haak die iets minder kan hebben door de extra bocht)
- óf een stukje uit de bumper, iets lichtere/sterkere haak, en iets minder kans op 'touchdown'.

@woutr kijk onder de avatar van marque: Rijen, dus Brabant, je weet wel van de vliegbasis Gilze-Rijen.
 

Marque

Nieuw lid
@woutr deze foto is niet prachtig zo met 50 tinten zwart, maar zo zie je goed de 'uitsparing' in de bumper. Mocht je een keer in de buurt zijn, dan ben je welkom om even langs te komen!
@Cordoba Kan zeker dat het aan de fabrikant van de trekhaak ligt of er in de bumper gezaagd moet worden of niet. Toch zou ik niet weten welk type zonder 'cosmetische correctie' gemonteerd kan worden.
 

Cordoba

Forumguru
@Marque Het merk Brink dat R.Heikamp noemt (zie ook de 3e foto in post#22 van dit topic) is er in elk geval één, het is mogelijk dat er bij mij dezelfde trekhaak onder zit als bij R.Heikamp, maar bij mij zit er geen merk/type plaatje naast de stekkerdoos.
 

Marque

Nieuw lid
(Ik heb @woutr in een privébericht geantwoord aangezien ik op mijn klompen aanvoel dat mijn reactie als reclame opgevat kan worden en derhalve niet geschikt is om hier te poneren.)
 

Marque

Nieuw lid
OK dan! Komt ie! :D

Langs deze weg even flink reclame voor de webshop en de artikelen die ik gebruikt heb. De trekhaak werd volgens mij rechtstreeks vanuit Spanje afgestuurd (levering duurde 4 dagen) en de kabelset was er in 1 dag (Nederlands magazijn denk ik).

Webshop: http://www.trekhaakland.nl
Artikelnummers (invullen in zoekveld): THL1654SK001BB en THLARA1702E5902AA

Succes ermee, mocht je je eraan gaan wagen!
 

Marque

Nieuw lid
Jullie boffen. Het was nog een beetje licht buiten, dus ik durfde nog naar buiten om een foto te maken ;)

Het estethische oordeel is verder geheel aan u. Zelf kijk ik vooral functioneel naar de materie, net zoals ik een vierdeurs auto mooier vind dan een tweedeurs omdát dat praktischer is..
 

Marque

Nieuw lid
Thanks @woutr! Ik moet zeggen dat het in Rijen meevalt qua drempels, maar met een heel vervelende drempel heb ik de trekhaak er in elk geval niet afgeschraapt (ook de grond niet geraakt).. ;)

Edit: vanmorgen dus wél een drempel geraakt toen ik met mijn aanhanger ging rijden.. Drempels dus iets voorzichtiger nemen dus als je dit type trekhaak kiest.
 
Laatst bewerkt:

Marque

Nieuw lid
Even een update. Na een dagje intensief aanhangeren ben ik erachter gekomen dat niet de trekhaak drempels raakte toen ik er sportief over heen reed, maar het wiel van mijn aanhanger. Vooralsnog niks aan de hand dus met mijn type trekhaak die onder de bumper hangt.
 
Bovenaan Onderaan