Trekhaak gegevens onbekend

hemi24

Forumguru
Niemand weet toch wat er opzet plaatje staat, als deze zich achter de bumper bevindt..?!?
:sterretjes:
 

1983jeroen

Forumguru
En daar was een van de tips; probeer iemand te vinden met zelfde soort trekhaak en zie of die de gegevens wel weet.
Een zelfde soort haak, puur op basis van foto's, geeft jou toch nog geen enkele zekerheid over wat jouw exemplaar kan hebben...

Alle vaste trekhaken lijken op elkaar.
Op mijn vorige Octavia zat een Brink trekhaak, nu precies hetzelfde model auto, maar dit keer hebben ze een Westfalia geplaatst.
Ik zie het verschil niet.

Je gaat het antwoord alleen op jouw eigen auto vinden helaas.
 
Bij mijn Yeti stond in de rand links bovenin als ik de kofferklep opende een sticker met kogeldruk. Hier heb ik eerst ook 50 keer overheen gekeken. Heb je daar toevallig een sticker zitten?
 

hemi24

Forumguru
@YetiBart dat is een “niet-officiële” stikker die bij sommige trekhaken wordt bijgeleverd, maar dat heeft niks van doen met de voorgaande discussie…
TS is op zoek naar het typeplaatje van de trekhaak zelf.

Grote kans dat er ook geen trekgewicht op het typeplaatje van de trekhaak staat vermeld, maar een max. kogeldruk én de D-waarde.
Moet je dus zelf nog even omrekenen…
 
Laatst bewerkt:

Sydt

Nieuw lid
Dan wordt het de bumper eraf halen…

Afgaande op de foto‘s lijkt het mij een trekhaak van Oris/Bosal.
Die mag max. 2100kg trekken en 85kg opleggewicht hebben.
Typeplaatje zit rechts op de bevestigingspleten, net boven waar deze boven de bumper verdwijnt…

https://www.rameder.nl/out/media/101992-08486-1-samples-v1.pdf
Dank Hemi24,
Uiteindelijk had jij de gouden tip!
Met bovenstaande gegevens en hulp van iemand anders ook nog uiteindelijk erachter gekomen wat de gegevens zijn. Kogeldruk 80 kg en trekkracht 10.0 nK Met mijn berekening kom ik op 7.2 voor onze combinatie en dus ruim voldoende trekkracht.
g*(T*R)/(T+R) g= 9.81

En nu nog een sticker nabestellen bij de fabrikant.
Nogmaals dank aan iedereen voor het meedenken! Sydt.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

1983jeroen

Forumguru
Fijn dat je er uit bent, maar hoezo moet je een sticker bestellen als je de gegevens blijkbaar al op jouw trekhaak hebt kunnen aflezen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Canon-Eye

Forumguru
Misschien is het de moeite waard om de auto eens op de brug te zetten en te kijken of je zo de locatie van het typeplaatje in beeld kunt krijgen. Daarvan een foto maken en bewaren bij je kentekenbewijs.

Mocht je ooit onderweg een koddebeier tegenkomen die bij een controle geen genoegen neemt met alleen het RDW-geregistreerde trekgewicht maar het typeplaatje ook fysiek wil controleren, dan laat je de foto zien met de opmerking dat hij of zij van harte welkom is om onder de auto te gaan liggen...
 

Tees

Donateur
Heb je in de afgelopen 30 jaar dat ooit meegemaakt @Canon-Eye? Als een ome agent daarmee begint, dan is ie de rest van de dag bezig boetes uit te schrijven, want ik denk dat niémand weet waar dat typeplaatje zit bij z'n trekhaak óf een certificaat in de auto heeft liggen...
 

Canon-Eye

Forumguru
Nee natuurlijk niet, @Tees. In de praktijk valt het allemaal wel mee. De RDW gegevens van auto en caravan (indien MTM>750kg) zijn immers al bekend en meestal hebben ze wel aardig in de gaten of er iets niet pluis is: iets te bolle banden, tikkie doorgezakt of iets anders dat de aandacht trekt en aanleiding kan zijn om verder te controleren dan alleen de papieren.

Tenzij er sprake is van zo'n 100% controleactie bij de grens of zo, zul je meestal niet op de weegbrug hoeven als het spul er netjes strak achterstaat, dus niet doorgezakt. In dat verband: leve de hulpveren...

Uit de discussie kreeg ik wel de indruk dat TS iemand is die alle onzekerheden bij voorbaat wil uitsluiten en in dat kader gaf ik dus de fototip. Uit eigen ervaring met andere geuniformeerde types (douane in de haven, jaren 70) weet ik dat die vaak niet erg happig zijn om onnodig vuile handen (of een vuil uniform) te maken, zodoende dus.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Forumguru
Ik vindt dit wel een heel onverwachte wending ineens… (of ben ik de enige die het niet geheel snapt?)
 

Sydt

Nieuw lid
Ik vindt dit wel een heel onverwachte wending ineens… (of ben ik de enige die het niet geheel snapt?)
De link die jij doorstuurde gaf overeenkomst met wat nummers die op de kop van mijn haak staan. Die gegevens samen en een vriend die hielp met het onderzoeken achter de bumper resulteerde in de gegevens die we zochten. Die extra sticker is om de volgende keer niet weer de bumper eraf te moeten halen. Die gaat ergens op de achterklep of zo zoals meer mensen hem hebben.
 

hemi24

Forumguru
Niemand, maar dan ook werkelijk niemand heeft een typeplaatje van z’n trekhaak op de achterklep zitten..!

De stickers die soms op de kofferklep zitten zijn deze:
IMG_2895.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

ertromp

Forumguru
Wat maakt het allemaal uit. Als @Sydt een sticker met trekhaakgegevens op zijn kofferklep wil moet hij dat toch doen? Van mijn part graveert hij het in alle ramen
 

Frup

Forumguru
Dan weet je nog niet of die trekhaak van iemand anders exact hetzelfde is.
Bij mij zit er gelukkig een sticker op de achterkant.
Ivm verzekering verstandig om geen risico te nemen. Dus heb je volgens mij drie opties:
- Caravan verkopen en vakantie anders inrichten
- Nieuwe trekhaak
- Huidige trekhaak ontleden
 
Bovenaan Onderaan