Trekhaak gegevens onbekend

Sydt

Nieuw lid
Goedemorgen, eerst even voorstellen? Ik ben Sydt, sinds kort eigenaar van een Skoda Yeti 1.4 tsi uit 2011 en ben ook vervent caravan rijder. Dat was een van de redenen waarom onze blik op deze auto viel. Tot nu toe bevalt hij goed alleen hebben we geen idee welke gegevens er bij deze trekhaak horen en durven we er de caravan nog niet achter te hangen. (Max trekgewicht trekhaak is niet hetzelfde al Max trekgewicht op kentekenbewijs)
Er zou een sticker op de trekhaak kunnen zitten maar die is met geen mogelijkheid zichtbaar zonder de bumper geheel te demonteren. De eerdere garages waar hij in onderhoud was hebben geen idee. Wel weet ik dat hij niet fabriek af is geleverd.

Wie heeft eenzelfde trekhaak en bouwjaar (1.4 uit 2011) en weet de maximale kogeldruk en trekgewicht van deze haak? Zie foto's
 

Bijlagen

  • IMG-20240504-WA0003.jpg
    IMG-20240504-WA0003.jpg
    194,2 KB · Weergaven: 39
  • IMG-20240504-WA0002.jpg
    IMG-20240504-WA0002.jpg
    222,9 KB · Weergaven: 39

Yeti Linka

Actief lid
Ik weet niet hoeveel jouw Yeti mag trekken en hoeveel je caravan weegt, maar mijn Yeti (uit 2015) mag max 1500 kg trekken en de caravan mag max 1400 kg wegen. Ik heb meestal een kogeldruk van rond de 80 - 90 kg aan.
 

Bijlagen

  • 341906943_1366596774191796_4632977335566715679_n.jpg
    341906943_1366596774191796_4632977335566715679_n.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 10

EdK

Forumguru
alleen hebben we geen idee welke gegevens er bij deze trekhaak horen en durven we er de caravan nog niet achter te hangen.
Is het dan niet gewoon wijsheid om dit stuk roest te verwijderen en een nieuwe eronder te laten zetten ?
Het gaat uiteindelijk alleen om het stuk ijzer en het stopcontact zit er al en kun je laten zitten ( mits dit goed werkt )
Dan ga je mijn inziens met een prettiger gevoel op pad , dan je met deze trekhaak zou doen... :pieker:
 

Sydt

Nieuw lid
Dat is dan inderdaad de volgende optie. Maar vanwege de kosten is het nog de moeite om t uit te zoeken. Ergens zonde om iets te vervangen als het wel goed blijkt te zijn...
 

Sydt

Nieuw lid
Ik weet niet hoeveel jouw Yeti mag trekken en hoeveel je caravan weegt, maar mijn Yeti (uit 2015) mag max 1500 kg trekken en de caravan mag max 1400 kg wegen. Ik heb meestal een kogeldruk van rond de 80 - 90 kg aan.
Ik weet wat de auto mag trekken, ik weet alleen niet wat de trekhaak mag trekken. In NL stelt de wet dat indien er geen gegevens beschikbaar zijn, het max 750 kg mag zijn (Boete rond de 400 euro). Ik rij ook in het buitenland en daar lopen die boetes flink op, daarnaast neem ik liever geen risicos. Sommige trekhaken mogen maar 850 kg, dat is echt veel te weinig voor mijn caravan.
 

hemi24

Forumguru
Ik zou me er bij een 1.4 niet druk om maken..!
Zelfde trekhaak zal ook bij een 1.8TSI en 2.0TDI gemonteerd worden en die mogen echt wel een paar kilo meer trekken, zeker in de 4x4 uitvoering!
 

Tees

Donateur
Zou dan de eerste keer zijn dat t certificaat van de trekhaak gecontroleerd wordt. Ik heb t iig nog nooit meegemaakt...
Meestal geldt dat de trekhaak meer aan kan dan de bevestigingspunten aan de carrosserie. Dus als de Yeti 75 kg kogeldruk aankan, zal de haak zelf dat zeer waarschijnlijk ook wel kunnen.
En ik zou me zelf geen enkele zorgen maken over die roest, lijkt me alleen oppervlakkig, zo'n haak roest zeer zelden echt door.
 

1983jeroen

Forumguru
Op zich goed dat je het wilt controleren.
Ik heb mijn haak nieuw laten plaatsten en het typeplaatje niet opgezocht. Ga er vanuit dat de haak past bij de auto.
Daar zou ik in jouw geval ook gewoon vanuit durven gaan.

Overigens kan er ook elders een sticker zitten met de gegevens.
Op mijn vorige Octavia hadden ze de stikker ergens op de klep van de kofferbak geplakt
 

Sydt

Nieuw lid

Dat is precies wat ik niet doe. Als ik op verschillende sites kijk naar het aanbod dan passen ze allemaal netjes op mijn auto. Maar de één mag slechts 1000 kg trekken en de ander makkelijk 1600 kg. En ja, die 1000 is voor mijn caravan echt te weinig.
We hebben de hele auto al ondersteboven gekeerd voor de sticker maar die is niet gevonden. Ook niet in de boekjes en ook het merk is niet bekend bij de eerdere garages, hij is ws via een trekhaak centrum erover gezet.

Tot vandaag hebben al mijn hulp-lijntjes geen succes gehad: Van dealers die er een te koop hebben staan met eenzelfde haak, tot het caravan-forum, van de trekhaak-aanbieders (niemand herkent hem) tot het RDW...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Wat geeft het kentekenregister/bewijs van de RDW aan? Ik begin t wel met @hemi24 eens te worden dat je wel een probleem lijkt te creëren dat er niet perse is.
 

Sydt

Nieuw lid
RDW/de wetgeving stelt: van de gegevens van de trekhaak en van het kentekenbewijs geldt het laagste bekende gewicht. Zegt de fabrikant 2100 maar de trekhaak sticker 1000 dan mag je dus niet meer dan 1000 trekken. Zijn er geen gegevens van de trekhaak bekend dan is het maximaal toegelaten trekgewicht 750 kg. De trekhaak wordt gekeurd met de apk op bevestigingspunten maar er wordt niet naar een typering gekeurd. Vroeger kon je een trekhaak laten keuren, dat kan tegenwoordig niet meer.

Het lijkt misschien een probleem zoeken maar de verschillen zijn echt groot en ik blijf verantwoordelijk. De wet is in elk geval heel duidelijk: geen gegevens is max 750.
 

hemi24

Forumguru
@Tees: heb jij gelezen wat @Sydt heeft geschreven? Dat prevaleert wat het kentekenregister zegt…

Maar serieus, of je trekt de bumper los, of je berust erin dat het gewoon in orde is..!

Als ik zoek naar trekhaken voor de Yeti, kom ik enkel exemplaren tegen met een max. toegestaan trekgewicht van 1.800 tot 2.100 kg.
:arghh:
 

Tees

Donateur
Snap ik @hemi24, maar precies zoals je al zegt: de kans dat het toegestane gewicht van de trekhaak (veel) lager is dan wat de auto technisch mag hebben is heel klein. Dus ik zou vertrouwen op wat in het kentekenregister staat, tenzij je duidelijke reden hebt om daar aan te twijfelen. En eerlijk gezegd heb ik die reden nog niet gelezen...
 

1983jeroen

Forumguru
Op het caravan-forum zijn er ook al 3 paginas gewijd aan jouw vraag.
Hier zul je niet echt andere antwoorden krijgen.

Er zijn dus 3 opties
- je haalt de bumper er af en zoekt daar verder
- je laat een nieuwe haak plaatsen als dat je het meest geruststelt
- je gebruikt deze haak gewoon voor de caravan

Aan jou waar je het beste gevoel bij hebt
 

Sydt

Nieuw lid
Op het caravan-forum zijn er ook al 3 paginas gewijd aan jouw vraag.
Hier zul je niet echt andere antwoorden krijgen.
En daar was een van de tips; probeer iemand te vinden met zelfde soort trekhaak en zie of die de gegevens wel weet. Leek mij nog een logische optie vandaar mijn vraag hier.

Iedereen die meedenkt in elk geval vast bedankt!
 
Bovenaan Onderaan