Trekhaak aflevering.

Als ik me niet vergis. Correct me if i'm wrong.

Moet een aanhangwagen/caravan geborgd zijn met een stalen kabel die door zo'n haak constructie heen moet die aan de basis van de trekhaak is bevestigd. En is dit wettelijk verplicht.

Waarom!? Wordt mijn Fabiaatje zonder die haak plaatjes afgeleverd? "Hier trekhaak, je kan er niets mee"
 

pietpula

Nieuw lid
Nu ik dit lees besef ik dat dit bij mij ook het geval is.
Is de dealer verplicht om de plaatjes te leveren en gaat dat eigeblijk wel bij een afneembare?
 
Ik heb contact met de dealer opgenomen en die maakte er geen punt van. Ze zouden het er zelf opzetten. Maar ik ga naar een lokale auto onderdelen boer en doe het zelf wel. Scheelt een rit van 30km enkele reis voor zoiets...

Ze gaan het in mindering brengen op mijn rekening dus dat is dan wel weer netjes.
 
@Quest85, ik heb bij Skoda een losbreekreminrichting gekocht die als volgt aangegeven staat: Hulpkoppeling (ZF 000500A BEU): 21,01 = incl. €25,00
 

hemi24

Forumguru
Leuke aanpassing die enige tijd geleden heeft plaatsgevonden in de wetgeving: indien de ongeremde aanhangwagen is voorzien van een losbreekkabel (of ketting) dient deze ook op een deugdelijke manier bevestigd te worden. Is deze kabel of ketting niet voorhanden (aan de aanhangwagen), hoeft deze ook niet gebruikt te worden...

Hoe krom kan de wet zijn?!?

Maar goed, voor geremde aanhangwagens dien je ten alle tijden een losbreekkabel te bevestigen, maar bij ongeremde aanhangers is het afhankelijk van het wel of niet aanwezig zijn aan de zijde van de aanhanger...
En over de trekhaak hangen is niet toegestaan!!!

Voor de afneembare haak met vierkante hals, zijn er aangepaste beugels volgens mij heb ik zelfs een foto in m'n album staan...
 
@ trafficleader. Ik heb voor 4 euro de plaatjes etc gekocht bij de lokale auto onderdelen zaak. Ik hoop dat de dealer me het geld van een skoda losbreekreminrichting in mindering brengt! :)
 

andrehj

Forumguru
@Trafficleader: Volgens dit document is die koppeling van jou (ZF 000500A BEU) alleen geschikt voor een vaste trekhaak. Ik zoek iets dergelijks voor een vaste trekhaak.

@hemi24: Die koppeling ziet er netjes uit, al betwijfel ik of die karabijnhaak sterk genoeg is om 750 kg losgebroken aanhanger vast te houden. Heb je hiervan ook een bestelnummer? En misschien de kosten? En past het afneembare deel van de trekhaak met deze koppeling nog in de uitsparing in het reservewiel?
 

andrehj

Forumguru
@hemi24. Thanks voor de site :aangenaam:, die kende ik nog niet. Maar jij hebt toch een afneembare trekhaak met zo'n beugel? Dan weet je vast wel of de haak met zo'n beugel nog netjes in de uitsparing in het reservewiel past?
 

hemi24

Forumguru
Ik heb geen reservewiel, maar zo'n setje met compressor, dus onder mijn laadvloer is nog wel ruimte voor 5 afneembare trekhaken, met of zonder beugel..!
 
@andrehj, klopt deze is geschikt voor een vaste tekhaak en dat zocht je ook, tenminst dat staat er.
Die andere koppeling vind ik niet zo fijn, die heb ik onder alle andere auto's van mij gehad en heb altijd geworsteld met die s-bocht.
 

jmw57

Lid
er worden hier 2 begrippen door elkaar gebruikt, nl

losbreekreminrichting en hulp koppeling.

een losbreekreminrichting zit op een aanhangwagen (en caravan) met een gewicht van 750 kg of meer (verplicht) en het systeem werkt als volgt;
als de aanhangwagen is aangekoppeld moet er een kabeltje vanaf de handremhandel van de aanhangwagen vast gemaakt worden aan een vast oog bij de trekhaak van de auto. Mocht nu de aanhangwagen onverhoopt los raken van de trekauto, wordt het kabeltje gespannen waardoor de handrem van de aanhangwagen aangetrokken wordt en de aanhangwagen gaat remmen, waarna het kabeltje breekt (vandaar de naam losbreekreminrichting).

een hulpkoppeling bestaat uit een kabel (of ketting) en is meestal aanwezig op aanhangwagens die lichter zijn dan 750 kg. Deze kabel zit dus aan de aanhangwagen vast en moet in staat zijn, in het geval dat de aanhangwagen los zou komen van de trekhaak, de gehele aanhangwagen met lading aan de auto vast te laten zitten, zodat de aanhangwagen niet als een ongeleid projectiel over de weg gaat vliegen met alle gevolgen van dien.
De kabel moet worden bevestigd aan een metalen oog welke op de trekhaakhals gemonteerd moet worden. Deze hulpkoppelingen kosten in de winkel inderdaad iets van 5 a 10 euro en zijn zelf zeer goed en gemakkelijk te bevestigen. Het maakt niet uit of de trekhaakhals rond of vierkant is.

verder mogen de losbreekremkabel en de kabel van de hulpkoppeling NIET los over de trekhaak hangen, ze moeten dus aan een oog vast gemaakt zijn.
 
Bovenaan Onderaan