Trekhaak achteraf monteren Kodiaq II

MeGa

Lid
@hansiaq Dank voor je suggestie. Los dat ik al een drager heb moet deze daarnaast ook nog geschikt zijn voor de elektrische fiets van mijn vrouw. Dat gewicht kan al niet op een 'achterklep drager' en...maar ben er niet zeker van....denk ik dat die dingen ook niet passen gezien de 'vleugel' op de achterklep. De vleugel die er ook al voor zorgt dat je de wasstraat moet helpen met de bovenste rand :sneaky:
Herkenbaar , dat wasstraat dingetje..
En die trekhaak... Heb ook de Tour ed. Besteld in augustus, gekregen in oktober, was trouwens ook nog wel een dingetje maar dat vertel ik nog wel.eens. Trekhaak af fabriek kon idd niet, alleen achteraf.
Verkoper verzekerde mij bij bestellen dat dat probleem begin Q1 opgelost zou zijn... Maar helaas, zijn inmiddels in mei. en nog noppes. Maand geleden nog maar eens gevraagd bij de verkoper. Vorige week pas een reactie: trekhaak nog altijd niet mogelijk.
Heel vervelend, rij (reed) veel met aanhanger, nu moet ik telkens anderen lastig vallen.

Laatst bewerkt:

HHamming

Nieuw lid
Ik snap er echt helemaal niets meer van.
bij mijn tour ed hebben ze begin april en trekhaak gemonteerd ze zijn echt wel beschikbaar, en software technisch ook

Waarschijnlijk onsuccesvol, aangezien na 5 dagen er joggen witte rook uit de schoorsteen is gekomen…? :arghh:

Laatst bewerkt door een moderator:

GerardPost

Nieuw lid
Ik krijg half juli mijn Kodiaq-2 PHEV. Een maand voor onze vakantie met de caravan...
Zonder trekhaak geconfigureerd omdat ik persé een vaste trekhaak wil, hetgeen bij de configuratie niet mogelijk was. Bij mijn Kodiaq-1 was dit geen enkel probleem en een stuk goedkoper.
Ik keek zojuist even op de website van Trekhaakcentrum, en wat zie ik; Skoda Kodiaq-2 2025 (PSAC) is aan de keuzelijst toegevoegd. Ik heb geen idee wat PSAC hiermee te maken heeft, maar blijkbaar is het mogelijk.

HalloBuurman

Actief lid
Even gekeken bij trekhaakcentrum maar ze coderen niet. Kortom met fietsdrager al dingetje maar met caravan onwenselijk denk ik.

Ik heb over twee weken afspraak bij dealer en zal zonder tussentijdse veranderingen na een jaar mijn trekhaak krijgen. Zit met samengeknepen billen te wachten ;)

Laatst bewerkt:
Ik zie nu dat bij diverse trekhaak-leveranciers een trekhaak incl montage leverbaar is, maar geen software aanpassing.
Dan maar geen PDC tijdens achteruit rijden, maar wel een trekhaak.

Waar moet er nog meer rekening mee gehouden worden als ik alleen een fietstdrager erop zet? Toch alleen PDC of vergeet ik dingen? (Alleen nodig voor de fietsen, geen caravan).
Volgens inbouwer zal de verlichting en knipperlichten het “gewoon” doen.

hemi24

Forumguru
Om maar wat te noemen:

- achteruitrijverlichting;
- uitschakeling mistachterlicht op de wagen en doorgave ervan;
- uitschakelen op afstand openen van de elektrische kofferklep;
- uitschakelen van dode hoek detectie en cross-traffic alert;
- uitschakelen automatisch remmen bij achteruit inparkeren;

en dat alleen bij “maar” een fietsendrager.

Die inbouwer wil alleen maar één ding…

Goeie tips. Dank ervoor.
Ik ga het eens navragen, achteruitrij verlichting zou het doen volgens hen.
Afstand openen achterklep vind ik niet interessant voor die momenten.
Automatisch remmen bij achteruit is toch PDC?
Dode hoek detectie (en dat reageert al zo snel..) is wel een dingetje…

andrehj

Forumguru
Om maar wat te noemen:

- achteruitrijverlichting;
- uitschakeling mistachterlicht op de wagen en doorgave ervan;
- uitschakelen op afstand openen van de elektrische kofferklep;
- uitschakelen van dode hoek detectie en cross-traffic alert;
- uitschakelen automatisch remmen bij achteruit inparkeren;
- Inschakelen TSA (Trailer Stability Assist, een uitbreiding van je ESP-systeem)
- Uitschakelen van de mistlamp van je auto bij gebruik van een aanhanger
- Aanhanger bewaken tegen diefstal (bij loskoppelen stekker bij afgesloten auto gaat het alarm af).
etc.

MikeyMan

Forumguru
Volgens mij doet de elektrische klep op de kodiaq het in tegenstelling tot mn vorige auto dan weer wel met aangekoppelde aanhanger. :)

GerardPost

Nieuw lid
Ik heb de vraag aan Trekhaakcentrum gesteld. Hier is hun antwoord. Zojuist ontvangen.

Er is eventueel een mogelijkheid.
Dit is met een flex set (kabelset).
Dit is een heel eenvoudige kabelset welke buiten de verlichting om niets voor de auto doet.
De parkeersensoren worden niet automatisch uitgeschakeld.
De (beveiliging) systemen in de auto worden niet aangepast voor het rijden met een aanhagen/caravan/fietsendrager.

hemi24

Forumguru
@GerardPost : Dat is waarschijnlijk een trekhaakmodule die enkel leest van de canbus en geen data uitcommuniceert; niks nieuws, had ik in 2007 ook al van ECS in de O2.
Of dat nu is waar je blij mee moet zijn in een huidige wagen…

Slider

Forumguru
Precies dat, als die caravan op de foto de wens wordt voor de nieuwe Kodiaq, lijkt me dat verre van ideaal het zo te doen. Oogt als een 5m unit met flink gewicht.

Voordat de discussie weer los barst "maar vroeger deden we dat ook zo, niets aan de hand", auto's en caravans van toen kan je niet vergelijken met nu.
Alles is zwaarder en elektronisch geworden. Die systemen moeten gewoon door krijgen dat de auto een caravan aan het trekken is, om narigheid te voorkomen.

Bovenaan Onderaan