Transit '95 2.0 liter DOHC motor probleem. Ervaringsdeskundigen?

PizzaPieter

Forumguru
Heren en dames,
We zijn op vakantie met vrienden. Zij zijn met hun camper Transit gekomen en de laatste kilometers voor de camping is de motor raar gaan doen.

Situatie: 2.0 DOHC blok op gas en benzine. Probleem gereden op gas hierheen en dus laatste stukje last.

Auto starten gaat goed, maar je moet gas blijven geven, anders slaat hij af (stilstaand of rijdend met koppeling ingedrukt).

Als je het gaspedaal precies een klein stukje indrukt en vasthoudt, loopt toerental op naar 1500, dan valt terug naar 1000 toeren, herpakt zichzelf en gaat weer naar 1500 en terug naar 1000 etc.
Als je iets méér gasgeeft, lijkt hij overdreven méér toeren te maken dan je zou verwachten.

We hebben de dikke luchtslang aan de voorkant losgehad (gasklep te zien) en dan verandert er weinig. We konden dan echter wel aan de achterkant vh blok komen met onze handen (tegen het schutbord). Waarom? Daar horen we een sisgeluid. Aangezien er geen wind achterlangskomt, vermoeden we een vacuümslang, maar we konden door verschillende slangen in te knijpen of bewegen niet 123 de juiste vinden.

Is er toevallig hier een Transit expert met ervaring?

Ps: ik waardeer alle inbreng, maar zit in dit geval niet te wachten op algemeenheden die het in theorie zouden kunnen zijn gebaseerd op ervaringen met een Skoda TDI.
ANWB gaan we ook inschakelen, maar we weten niet of hier ANWBrs zelf rondrijden die iets kunnen diagnosticeren of dat ze de bus afslepen naar een garage en daar de analyse laten doen (en financiele toerist ass-rape).

Alvast bedankt!
 

EdK

Forumguru
Misschien dat @ertromp je verder kan helpen ?
Hij is degene die nog wel met diverse wagens bezig is !

En poetin heeft niet de kraan dichtgedraaid ?
 

Tees

Donateur
Op t risico dat je t niet kan waarderen, maar dit soort motorgedrag is gelukkig redelijk universeel, ongeacht de motor: dit klinkt mij heel erg als een valse lucht-probleem (oftewel: de hoeveelheid lucht die daadwerkelijk binnenkomt, komt niet overeen met de gemeten hoeveelheid/druk). Het motormanagement gaat dan continu proberen te corrigeren voor de hoeveelheid lucht (die niet klopt), tot ie het te onwaarschijnlijk vind en zakt dan weer af, en dan krijg je dit zaaggedrag. Dat is idd het meest merkbaar bij stationair draaien. Zeker als je ergens gesis hoort is dat zeer waarschijnlijk.
 

PizzaPieter

Forumguru
Dank @Tees . Snap ik, dank voor de inbreng.
Vacuüm regeling of valse lucht lijkt de oorzaak te kunnen zijn, maar we komen niet achter de plek waarvandaan....
 

EdK

Forumguru
maar we komen niet achter de plek waarvandaan..
Bij een druk lekkage kun je het terugvinden door er zeep/sop op te sproeien en zodoende aan de bellen het lek vinden.
Beroepsmatig heb ik met pompen ook wel eens te maken met lekkages in slang aan vacuumzijde en soms krijg ik dat toch bovenwater met zeepsop water.
En anders moet je zoeken met iets dat rook maakt en langs slangen gaan, en aan de flow van de rook moet je het dan kunnen vinden

en UITERAARD niet met windkracht 4 of 5 .......

Maar weet dat een lek in een vacuumslang moeilijk vinden is, je hoort het zuigen maar je ziet/vind hem niet
 

ertromp

Forumguru
Ford geen ervaring mee maar ik zou zelf goed dan alle slangetjes controleren die naar sensoren etc gaan bij het inlaat spruitstuk.
Paardenmiddel zou zijn de accuklemmen een uur losgooien en kijken of dat helpt.
Meest verdachte lijkt toch iets in het vacuüm systeem
 

PizzaPieter

Forumguru
De slangen waar we bij kunnen hebben we afgetast met de hand. Gaan we straks nog eens doen, want schijnbaar geen ANWB buitenland.

V.w.b. accuklemmen loshalen....? Wat doet dat met een mechanische scheur in een slang?
 

ertromp

Forumguru
Weet je zeker dan dat er een slang is gescheurd? kan ook.een storing zijn in motormanagement. Vandaar het grove middel als je verder nog geen weet hebt.
 

PizzaPieter

Forumguru
Er is duidelijk een sis te horen aan de 'achterkant' van de motor. Harder/zachter naar mate er meer/minder toeren gemaakt wordt. En eerder niet aanwezig volgens eigenaresse.

Deze sis is er ook als we de de grote buis aan de voorzijde verwijderen, waar dohc op staat (zie.google voorbeeld).


8a56841ccaa650e3b02a006dee873f5f.jpg
 

PizzaPieter

Forumguru
Zonet nog eens gekeken, geluisterd, d'r onder gekropen, maar we kunnen t niet vinden.

Morgen dus ff een garage bellen en vragen of we langs mogen komen.
 

Cordoba

Forumguru
Het eerste wat je bij een Ford moet doen als ie niet vort wil, is de merknaam verwijderen. ;)

Ik heb verder hetzelfde idee als de rest, maar nog wel een andere optie: luchtlek in de uitlaat vóór de de kat: de auto meet dan teveel zuurstof in de uitlaatlucht en kan dan ook de brandstofhoeveelheid naar beneden regelen. Natuurllijk niemand met uitleesapparatuur in de buurt, dus dat maakt het niet makkelijker.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Cordoba

Forumguru
Ligt erg aan de plaats en de vorm van het lek, bij het uitlaateinde zie je ook geen plopjes, maar een redelijk constante luchtstroom, die plopjes zijn vooral uit stripverhalen en ouderwetse oldtimers die weinig toeren maken, en niet teveel cilinders hebben.

Een voorlopige reparatietip: voor uitlaten had je vroeger ook kits met een band die je om een lekke uitlaatpijp kon wikkelen, en dan door uitlaatwarmte hard moest worden om het gat te dichten. Mocht je iets vinden kun je dat misschien vinden in een automaterialenzaak. Voorbeeld.
 

Sjoerdb

Forumguru
Even beeldbellen naar elkaar, op camera met lamp aan, niet naar geluid luisteren maar vooral naar het beeld zien. Zo kun je wellicht om hoekje van motorblok koekeloeren. Eventueel bus eerst binnen WiFi bereik zetten voor goedkope verbinding. Beetje rook in laten ademen bij luchtfilter van karton of papier wat je laat branden/ smeulen.
 

PizzaPieter

Forumguru
Je bent me net voor :-). Nadat we bij 3 garages te horen kregen dat we over 3 weken aan de beurt zouden zijn, een garage gevonden in de buurt met goeie recensies, die ook veel wat oudere auto's had staan.

Gebeld, mochten langskomen, maar zouden morgen kijken.
Prima...dus wij er langs en op één of andere manier houden Fransen van mensen die Frans praten....dus hebben ze gelijk gekeken. En na een onderzoek zoals wij zelf ook gedaan hadden, begon hij te wiebelen aan een vacuüm membraam. Leek vast te zitten, dus zelf niet teveel aan gewiebeld, maar hij durfde wel. Lekt aan de onderkant tussen wat lijkt aluminium en stalen stuk.

Daar zit t probleem.... Maarrr....probleem is dat er in wijde omtrek geen voorraad is. Wat géén probleem is is dat alleen iets aanstuurt bij laag toerental en stationair, dus.....in NL verder zoeken naar t onderdeel. Nu met gaskabel iets strakker zetten gezorgd dat motor in ieder geval onbelast stationair blijft lopen en zonder problemen naar camping terug.

Nu mss nog ff vacuüm afdoppen, maar volgens Franse garagist geen noodzaak, volgens NL garage wel handig ivm mengselverhouding.

Tegelijkertijd nog tolk gespeeld voor een Canadees die een auto wilde kopen, maar geen Frans sprak en de garagist geen Engels..

Eindgoedalgoed....nu lekker ondernemend gaan kanoën etc etc en zaterdag rustig naar huis.

Dus....bedankt voor jullie hulp en inzicht! Much appreciated
8992ea090e0dde93c29b4d1de9949de4.jpg
9cff149401f26510a9f1a467e60789c9.jpg

48eb87e63510681ac733525455e7eaad.jpg
 
Bovenaan Onderaan