Traag starten/aanslaan

Onze superb start als sinds begin super traag , dit wil zeggen dat het soms tot 5 sec. duurt voor hij wil aanslaan . Onze vorige superb ( 2.0 TDI ) sloeg direct aan , 1 contact van de startmotor en hij sloeg direct aan . Ik heb mij laten vertellen dat het aan het type startmotor zou liggen en ik een "snelle" startmotor moet laten plaatsen ?
Blijkbaar voordat de motor wil aanslaan moet de software een aantal procedures doorlopen en doordat hij traag start komt die reactie iets later ?
Superb 1.6 tdi 2018 DSG

hemi24

Donateur
Wel de juiste accu erop?q

Wat is uiteindelijk de vorige keer de oplossing geweest?

Ik hoef niet een te weten wat voor een motorblok dit over gaat. Korte response, nee wie heeft verteld dat je een startmotor hebt die niet snel genoeg is, heeft het mis.

Elke motorblok komt vanuit de fabriek met een startmotor die in alle condities, mits er genoeg amperage beschikbaar is, de motor adequaat kan laten ronddraaien om aan te laten slaan binnen een (x) aantal arbeidsslagen.
Dit wil dus zeggen, dikke olie -20 graden celcius koude start tot een motorruimte die vrijwel kookt in de zomer met 40 graden celcius buiten temperatuur en de auto aan de net aan de kant zetten terwijl je non stop plankgas zat te kachelen op de Autobahn en direct de auto stop en weer start.

Nou kan het zijn dat dit gaat om een startmotor die meerdere revisies heeft ondergaan, maar dan heb je het over een compleet andere oorzakelijk verhaal.

Als de startmotor de zuigers nauwelijks door de "draai" weerstand kan forceren, zou de start motor op termijn doorbranden.

Dit te hebben gezegd, hoe snel draait de motor tijdens het starten?
Zwak tot matig is gebrek aan Ampere dan praat je over het laadt circuit c.q. accu.

Als deze normaal rondslingert dan praat je over iets wat niet correct (teveel/te weinig) aanwezig is van de verbrandingsdriehoek als we praten over een benzine motor:
Onsteking (compressie voor de diesel)
Zuurstof
Brandstof
(Compressie moet in alle omstandigheden correct zijn)

Dit is een enorme oversimplificatie natuurlijk want met name sensoren spelen hier een rol.

Kan zijn dat er een injector open blijft staan of juist een verkeerd sproeipatroon heeft door verstopping of gebrek aan brandstofdruk.

Zo zijn er (vrijwel letterlijk) bijna talloze oorzaken.

Ik zou wel benieuwd zijn naar een opname van het start probleem.

EDIT:
Ah ik lees over het hoofd, het gaat om een 1.6TDI.
Negeer onsteking en vervang dat met compressie.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan