TPMS of TMPS+

rickert76

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb vanmiddag een nieuwe Enyaq sportline in de kleur Olibo Green gekocht. Nu zat ik even te kijken naar winterbanden. Je zult wel denken maar de zomer is nog niet eens begonnen. Klopt helemaal maar ik zag een mooie set voorbijkomen. Echter nu is mijn vraag wat voor TPMS zitten op de Enyaq. Is dit met sensoren in de ventielen of gaat dit door meting ABS?

Ik hoor graag.

Backpacker

Senior Member
Het gaat door een meting die gebruik maakt van de ABS sensoren. Door de snelheid van de auto en de rotatiesnelheid van de banden met elkaar en met vooraf gecalibreerde waardes te vergelijken kan indirect drukverlies gedetecteerd worden. Want drukverlies betekent een kleinere bandomtrek en dus een hogere rotatiesnelheid van de band. Of iets in die richting.
Bij wisseling tussen zomer- en winterbanden, of bij montage nieuwe banden moet je even het knopje indrukken om de calibratie te starten en dan een paar honderd meter rijden, dan is alles weer ingesteld.

rickert76

Nieuw lid
Het gaat door een meting die gebruik maakt van de ABS sensoren. Door de snelheid van de auto en de rotatiesnelheid van de banden met elkaar en met vooraf gecalibreerde waardes te vergelijken kan indirect drukverlies gedetecteerd worden. Want drukverlies betekent een kleinere bandomtrek en dus een hogere rotatiesnelheid van de band. Of iets in die richting.
Bij wisseling tussen zomer- en winterbanden, of bij montage nieuwe banden moet je even het knopje indrukken om de calibratie te starten en dan een paar honderd meter rijden, dan is alles weer ingesteld.
Kijk dat is goed om te horen. Zijn de steekmaten veranderd bij de nieuwe Enyaq? Ik kan namelijk een set kopen met 7,5jx19H2 ET50. Past dit? Hier een foto van de auto waar ze op zaten.

Bijlagen

• WhatsApp Image 2026-05-07 at 21.41.35.jpeg
    WhatsApp Image 2026-05-07 at 21.41.35.jpeg
    427,8 KB · Weergaven: 2

Backpacker

Senior Member
Ik weet niet hoe het met de steekmaten zit. Wel weet ik dat sommige Enyaqs (iha. die met de 80/85 kWh batterij) met een "breedset" uitgevoerd zijn: De achterbanden en -velgen zijn breder dan voor. Hou daar rekening mee als je 2e hands gaat kopen.

Voor mijn Enyaq heb ik deze gekocht - destijds via de Skoda webshop wat nu de VW webshop is geworden: https://www.vagshop.nl/skoda-crystal-19-inch-met-winterbanden-breedset. Wat me op die pagina wel opvalt is dat er maar één velgmaat genoemd wordt terwijl niet alleen de banden maar ook de velgen achter echt breder zijn: Het gat waar de wielbout in gaat is een stukje dieper.

Laatst bewerkt:

rickert76

Nieuw lid
Ik weet niet hoe het met de steekmaten zit. Wel weet ik dat sommige Enyaqs met een "breedset" uitgevoerd zijn: De achterbanden en -velgen zijn breder dan voor. Hou daar rekening mee als je 2e hands gaat kopen.

Voor mijn Enyaq heb ik deze gekocht - destijds via de Skoda webshop wat nu de VW webshop is geworden: https://www.vagshop.nl/skoda-crystal-19-inch-met-winterbanden-breedset
Bedankt voor je informatie. Dan ga ik dit even voorleggen bij de verkoper. Die zou het vast kunnen navragen. Bedankt zover!

Bovenaan Onderaan