TPMS lampje blijft aan en geen SET knop na wissel naar winterset zonder sensoren (Superb iV 2021, Columbus)

cooln

Lid
Ik heb een Superb iV uit 2021 met Columbus navigatie. Ik ben overgestapt naar een winterset zonder TPMS sensoren. Sinds die wissel blijft het TPMS lampje branden en ik kan het systeem nergens resetten. Ik zie geen SET of Opslaan functie, niet in het infotainment en ook niet in het MAXIDOT menu achter het stuur. De bandenspanning is gewoon in orde, de auto staat stil, maar de resetoptie komt simpelweg niet tevoorschijn.

Online lees ik dat deze combinatie vaker problemen geeft. De auto blijft dan zoeken naar sensoren die er niet zijn en blokkeert daardoor de resetmogelijkheden.

Mijn vraag: herkennen anderen dit bij de Superb iV met Columbus? En hoe is dit bij jullie opgelost? Ging het lampje uit zodra er weer wielen mét sensoren onder kwamen of moest er echt een foutcode gewist worden of de auto op indirect TPMS gezet worden?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Bijlagen

• 585481972_32425806143701362_4101806124548416414_n.jpg
    585481972_32425806143701362_4101806124548416414_n.jpg
    530,7 KB · Weergaven: 23
  • 585888680_32425799600368683_6893493779947107312_n.jpg
    585888680_32425799600368683_6893493779947107312_n.jpg
    87 KB · Weergaven: 23
  • 584682565_32425802160368427_1118166410177757479_n.jpg
    584682565_32425802160368427_1118166410177757479_n.jpg
    560,3 KB · Weergaven: 23

Rallye

Forumguru
Not a fault but a feature? Een waarschuwingssysteem voor bandenspanning is verplicht voor zover ik weet. Als jij dan geen sensoren laat plaatsen functioneert het systeem niet. En krijg je dus een irritant lampje?

Berghuis

Donateur
Welkom op het forum, het wordt erg gewaardeerd om je even voor te stellen in de Meet & Greet gedeelte. Het gaat dus niet om een Octavia mk3, maar om een SuperB mk3? (Denk het wel gezien de foto's)

Maar het probleem wat je hebt creer je zelf door geen sensoren te hebben. Systeem detecteert nu een defect doordat er geen sensoren aanwezig zijn. Waarom zou je geen TPMS willen hebben?

cooln

Lid
Welkom op het forum, het wordt erg gewaardeerd om je even voor te stellen in de Meet & Greet gedeelte. Het gaat dus niet om een Octavia mk3, maar om een SuperB mk3? (Denk het wel gezien de foto's)

Maar het probleem wat je hebt creer je zelf door geen sensoren te hebben. Systeem detecteert nu een defect doordat er geen sensoren aanwezig zijn. Waarom zou je geen TPMS willen hebben?

Ah excuses, het is een Superb iii. Dat is per ongeluk mis gegaan. Kan jij dit bericht verplaatsen of verwijderen?

Mijn vraag gaat eigenlijk een beetje een andere kant op. Het is niet dat ik geen TPMS wil gebruiken. De Superb iV ondersteunt blijkbaar twee systemen: direct TPMS met sensoren en indirect TPMS via ABS. Omdat mijn winterset geen sensoren heeft, probeert de auto nu nog steeds direct TPMS te gebruiken. Daardoor blijft hij zoeken naar signalen en krijg ik de SET-optie niet te zien.

Ik probeer juist te achterhalen of het mogelijk is de auto netjes te laten overschakelen op indirect TPMS, zodat het systeem gewoon werkt op die manier. Daarom ben ik benieuwd of anderen met deze combinatie (Superb iV + Columbus + winterset zonder sensoren) dit herkennen en hoe zij het opgelost hebben.

(Ik heb nooit gezien dat die winterset niet over sensoren beschikte, anders had ik dit natuurlijk anders gedaan)

cooln

Lid
Not a fault but a feature? Een waarschuwingssysteem voor bandenspanning is verplicht voor zover ik weet. Als jij dan geen sensoren laat plaatsen functioneert het systeem niet. En krijg je dus een irritant lampje?
Dat is niet helemaal waar het hier over gaat. De Superb iV ondersteunt gewoon twee systemen: direct TPMS met sensoren én indirect TPMS via de ABS-sensoren. Beide voldoen gewoon aan de verplichting.

Ik probeer dus niet zonder TPMS te rijden. Het probleem is dat de auto nu nog in de “directe” stand blijft hangen terwijl de winterset geen sensoren heeft. (Wat ik dus even gemist had bij aanschaf....!)

Mijn vraag is: wie herkent deze combinatie bij de iV met Columbus, en hoe hebben jullie het opgelost?
Dat is nét wat anders dan “je hebt geen sensoren dus logisch dat er een lampje brandt”.

Berghuis

Donateur
@cooln Zover mijn kennis gaat kan je niet van direct naar indirect gaan (zonder hard- en softwarematige aanpassingen). Dus of je hebt de directe versie of je hebt de indirecte versie.

jesse_s93

Forumguru
Naar mijn weten is het mogelijk om actieve sensoren te plaatsen en dan middels codering VCDS/OBD11 de instellingen aan te passen om dit te laten werken. Het is daarmee óf het indirecte systeem óf het directe systeem. Een combinatie is naar mijn weten niet mogelijk.

Wellicht dat een Superb iV als optie met actieve sensoren is geleverd vanaf de fabriek, maar naar mijn idee heb je voor nu twee opties:
- Of sensoren plaatsen in je winterwielen
- Of de actieve TPMS coderen naar indirecte TPMS.

Ik weet dat @Antera dit in zijn Seat Leon heeft geactiveerd, die ook niet standaard met actieve TPMS is geleverd. Hij zal je dus ook meer moeten kunnen vertellen over het "terug"coderen van direct naar indirect.

Rallye

Forumguru
@cooln Misschien was het goed geweest om jouw verwachting, dat de functie van de TPMS-sensoren bij het ontbreken daarvan automatisch over zou gaan naar de ABS-sensoren, te benoemen in de openingspost. Want dat is eigenlijk je vraag: waarom wordt die functie niet overgenomen nu ik geen TPMS-sensoren meer hebt. Nu lijkt de vraag vooral op je reset gericht, vandaar dat mijn antwoord juist ook daar op zag.

serum

Forumguru
Komt hier een beetje langs op het octavia forum om te pochen met zijn TPMS sensoren. Wij Octaviarijders moeten het doen met een armzalige implementatie van de ABS sensoren.. Jaja, we weten het. Je hebt wel een dikkere auto.

• Leuk
Waarderingen: Tees

cooln

Lid
@serum Ha nou een Octavia had het maar zo kunnen zijn....
En de slordigheid van deze post zegt misschien wel iets hoe ik over Octavia denk ;)
Uiteindelijk zijn we allemaal Skoda rijder, toch? :D

Tees

Donateur
Volgens mij is dit met VCDS te programmeren, maar niet anderszins. Ook wel logisch dat t systeem niet zelf gaat kiezen, maar de geprogrammeerde instelling altijd gebruikt. Dus tenzij je bij elke wielenwissel de programmering wilt aanpassen, zou ik toch even kijken naar een setje TPMS sensoren voor jouw winterwielen. Al kan je natuurlijk ook prima permanent de indirecte vorm van TPMS gebruiken, dan heb je alleen zinloze sensoren in je zomerwielen zitten.

Canon-Eye

Forumguru
Allseasons op je zomervelgen is mogelijk een oplossing, afhankelijk van hoe je de auto 's winters gebruikt.
Spaart ook wielen wisselen en opslag uit.

cooln

Lid
@Canon-Eye
Allseasons op m’n 19 inch velgen is voor mij geen optie. Ik rij in de wintermaanden naar de bergen in Frankrijk en of Oostenrijk, dus ik wil gewoon échte winterbanden hebben. Voor dat bergwinterwerk is 17 inch met een goede winterband denk ik een betere keuze.

Tees

Donateur
Vast en zeker @Pindasaus, vrijwel alles wat met VCDS kan, kan ook met OBDeleven. Maar ik raad niet zonder meer OBDeleven aan aan een nieuw lid als het inhoudt dat je long coding moet doen (wat mij logisch lijkt hiervoor). Beter gaat 'ie dan naar @Antera of een van onze andere VCDS-experts.

Bovenaan Onderaan