TPMS (bandenspanningscontrolesystemen)

V-Strom

Actief lid
Hallo

Weet iemand hier of het TPMS (bandenspanningscontrolesystemen) bij de nieuwe Fabia van het directe of indirecte type is ?
Ter verduidelijking":
Een direct TPMS systeem maakt gebruik van een druksensor in de band.
Een inderect TPMS systeem maakt een berekening op basis van de omtreksnelheid, diameter en / of hoogteverhouding van een band (ABS systeem).

Ik kan dit echter niet terug vinden in de handleiding.
 

Alpha

Donateur
Indirect. Heb dat nog laten uitzoeken voor de winterbanden.

Je hebt dus geen sensoren nodig in de banden.

Je moet het systeem ook leren wat normaal is.
 

CDK

Forumguru
inderdaad indirect, anders kan Skoda de auto's niet voor deze prijs aanbieden é ;)
de meting komt tot stand via de ABS sensoren die het aantal omwentelingen van het wiel bij houdt en vergelijkt met de andere wielen, als daar sinds een (re)setting verandering in komt krijg je een melding in je display. Je mag dan zelf op zoek naar welke van de 4 er zacht(er) is ;)
 

CharlesTucker

Forumguru
Je mag dan zelf op zoek naar welke van de 4 er zacht(er) is ;)
He, mijn O2 van 2011 geeft netjes aan welke band het betreft, tot nu toe in ruim 4 jaar 3 keer meegemaakt, waarvan 1 keer terecht. Spijker in de band, maar het spanningsverlies was zeer minimaal, toch gaf het systeem de juiste band aan. Die andere 2 keer was vals alarm.
 

CharlesTucker

Forumguru
Niet dat ik weet, het betreft een O2C-FL uit juli 2011, een van de eerste van modeljaar 2012, een Elegance 1.6TDi "GreenTech" (dus geen Greenline, en ook geen BL).

Het is zoals hier door anderen ook al genoemd een indirect systeem, geen extra sensoren in de band/velg. Alle meldingen zijn best een tijdje geleden, dus ik zou me misschien kunnen vergissen, maar weet toch 99% zeker dat ik de melding "Check front left tyre" heb gezien (en daar zat ook die spijker in). Toen ik de auto kocht stond de maxidot overigens op Nederlands, die heb ik zelf omgezet naar Engels. Mocht ik me toch vergissen, dan hierbij alvast mijn excuses. Als ik de melding nogmaals krijg zal ik me hier weer melden, maar ik hoop dat dat nog een tijdje duurt.

Ik heb de handleiding er ook nog eens op nageslagen, daar staat niets over meldingen in de maxi-dot, er wordt alleen gesproken over een oranje waarschuwingslamp. Wel kwam ik tijdens een google search op "Skoda tpm" een filmpje op youtube tegen van Skoda India, waarin ze ook die melding laten zien zoals ik me die kan herinneren.Dat filmpje is echter wel een stuk nieuwer dan mijn auto. Volgens de ondertiteling is dit ook een indirect systeem, gebruik makend van de ABS sensoren (rond 0:44).

 

MarcoO2

Forumguru
Bij deze de bevestiging; de tekst stond overigens ook in het MaxiDot scherm (vanochtend; Fabia III Style)
De bevestiging van wat? Het geeft geen antwoord op de topicvraag) direct of indirect type) en evenmin op de vraag of in een oudere O2 de band wordt aangegeven.
 
De bevestiging van wat? Het geeft geen antwoord op de topicvraag) direct of indirect type) en evenmin op de vraag of in een oudere O2 de band wordt aangegeven.

Ehmm.. Sorry?

Misschien heb ik niet goed genoeg gelezen; maar ik zag een reactie van Corne dat je zelf naar de band moest zoeken; en vond een reactie in het Fabia III forum dat het bij deze auto wel wordt aangegeven niet geheel ongepast.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

MarcoO2

Forumguru
Ongepast is het zeker niet ;) alleen de melding "hierbij de bevestiging" geeft een hogere verwachting dan wordt waargemaakt.
 

Antera

Donateur
Tegenwoordig zijn er geen druksensoren meer maar werken deze allemaal via de ABS sensoren. Dit is goedkoper en makkelijker
 

ertromp

Forumguru
Nee is nog geen vast gegeven @Joske Het zal echt vanwege de kosten bij die ABS sensoren blijven wat @Antera ook aangeeft.
Alleen de Amerikaanse markt vereist directe sensoren en daar zie je die wel terug in de VAG producten zoals VW en Audi
 
Bovenaan Onderaan