TPI 2075543/2 - Vervanging van het infotainment display bij klachten

jesse_s93

Forumguru
Hi allen,

Vele Octavia rijders van het eerste uur krijgen te maken met het probleem dat het volume zichzelf wijzigt of het systeem zichzelf aanzet bij vergrendelde auto. Dit probleem komt met name voor in de periode dat de temperaturen stijgen. Het probleem is gekoppeld aan de hardware versie van het display. Ik spreek uit eigen ervaring dat het probleem volledig is verdwenen na het wisselen van H44 naar H49. De problemen lijken zich voor te doen bij zowel H44 als H47 en dan met name tijdens de warmere dagen. Iets in de touchbar wordt daarmee getriggerd.

Nu had ik dit vorig jaar al eens meegemaakt en aan het begin van de zomer toen het ook een keer 30+ graden was begon het zich weer te herhalen. Ik heb toen het heft in eigen hand genomen (geen garantie meer) en heb zelf het display vervangen. Dit is kinderlijk eenvoudig. Voor degene die echter net de auto hebben aangeschaft en tegen dit probleem aan lopen, ik zag ergens op Facebook voorbij komen dat hier een TPI voor is uitgebracht (2075543/2). Dit betekent dat Skoda dit probleem ook zelf heeft onderkend en de maatregel hiervoor is: het vervangen van het display.

Resumé: Heb je de Octavia nog binnen de garantie en loop je tegen dit probleem aan, wijs de dealer dan ook op deze TPI. Het probleem is volgens de TPI te herkennen aan:
- Het infotainment start automatisch als het voertijd vergrendeld is.
- Het infotainment verandert spontaan het volume.

Wellicht dat iemand met toegang tot bijvoorbeeld ErWin deze TPI ook hier zou kunnen toevoegen als verdere onderbouwing. Daarnaast vraag ik me af of je hier wellicht ook nog wat aan hebt als je buiten de garantie zit, aangezien dit geen onderdeel is wat kapot zou mogen gaan binnen zo'n korte periode en Skoda het probleem zelf ook onderkent. Doe er je voordeel mee :)

Beste Jesse,
Jij hebt het scherm zelf gewisseld? Wat is kinderlijk eenvoudig is het echt makkelijk te wisselen?
Ik heb nu nog een jaar bovag garantie en zelfs na de update van gister ging vanmorgen mijn scherm idd vanzelf aan terwijl alles dicht was.
Later vanmiddag was dat weer niet zo terwijl de auto toen in de zon stond.
Heel vreemd fenomeen van het systeem.
Mocht mijn verkopende partij er niet mee akkoord gaan om het onder garantie te vervangen wat en hoe heb je gedaan om een ander scherm aan te schaffen en mag ik vragen wat je kwijt was? Ben je nu ook van de problemen af.
Alvast bedankt

Ik kan bovenstaande bevestigen. Ook ik had veel problemen. al eerder besproken in het topic "regelmatig foutmeldingen en updates" Eerst heeft de dealer mijn infotainment systeem geupdate van SW1889 naar SW1981. Hierna werden de problemen alleen maar erger. Het infotainmentsysteem activeerde zichzelf na uitschakelen en trok binnen een dag de accu leeg. Hierna is besloten het infotainment scherm te vervangen met versie H49. Dit is nu ruim 1,5 maand geleden en tot nu toe geen problemen meer. gelukkig alles onder garantie. De dealer vertelde me dat zo'n scherm en kleine 1000 euro kost en dan moeten ze hem er ook nog inzetten, dus wanneer je het zelf moet betalen is het een duur geintje.

thumbnail_IMG_0606 (1).png thumbnail_IMG_1139 (1).jpg

Laatst bewerkt:

jesse_s93

Forumguru
Dag @Martin-Octavia, zodra de auto in de garantie zit moet je niet zelf stappen gaan ondernemen (zou ik doen), maar eerst de garage de gelegenheid geven om het probleem op te lossen. Als je uitlegt welke problemen je ervaart en de garage wellicht al in de goede richting stuurt met deze TPI, zouden ze jou goed moeten kunnen helpen.

Ik heb online een scherm gekocht voor ongeveer 400 euro. Eerst haal je de zekeringen van het display en infotainment eruit (30 en 46). De trim op het dashboard voor het display moet eruit geklikt worden, net als de kunststof afdekking aan de achterzijde. Die verbergen vier schroeven. Deze draai je los, je ontkoppelt de twee stekkers en andersom plaats je het nieuwe scherm weer terug.

Maar, als je in de garantie zit, zeker niet zelf aan beginnen en de garage verzoeken om een passende oplossing.

Hieronder een foto van de TPI die ik voorbij zag komen:
1755850345176.jpeg

hemi24

Forumguru
Ze moeten het we even kunnen reproduceren, anders gaat het feestje niet door, zo staat er bovenaan het document te lezen…

Tees

Donateur
Er staat ook wel bij dat het met een video geconstateerd mag zijn. Dus als het weer voorkomt zou ik vooral een filmpje maken (waarbij ook duidelijk naar voren komt dat het jouw auto betreft, dus ook even kenteken of VIN in beeld brengen). Dan sta je alweer wat sterker.

Beste alle,
Net bij de dealer geweest en ons probleem staat niet alleen. Hij heeft al meerdere Skoda"s gezien. Sommige waren oke na software update andere moeten idd een nieuw scherm. Nu schijnen de schermen in back order te staan. Mag zelf informeren en eventueel meezoeken naar een oplossing. Hij betaald de kosten die er aan zitten. Super netjes geholpen weer.
Hij heeft 7 VW Passat staan 4 daarvan hebben scherm probleem. Dus word het tijd dat de vag groep hier wat mee moet. Ik houd jullie op de hoogte van de stappen die volgen.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Fijn dat de dealer dit ook erkent en zo behulpzaam is!

Maar VAG doet hier toch wat mee? Dat TPI is niet voor niets uitgebracht, dus wie problemen hiermee krijgt wordt (als het goed is) geholpen. En dat het met een nieuwe hardwareversie niet meer optreedt geeft ook aan dat er al wat aan gedaan is. Je kan hooguit nog vinden dat er een terugroepactie moet komen, maar dat kost een klein vermogen, dus dat doen ze over het algemeen niet voor iets dat geen (direct) gevaar oplevert.

EdK

Forumguru
dealer vertelde me dat zo'n scherm en kleine 1000 euro kost
Leuk altijd die uitspraken
De prijs die je als consument moet betalen .......
Maar meneer de dealer betaald stukken minder voor dat schermpje aan de importeur/fabriek hoor.
Dus het kost hem geen 1000 eurie plus arbeidsloon...... :koffie:
Maw, zeker geen medelijden met de dealer hebben bij dit soort uitspraken....

hemi24

Forumguru
Klopt @EdK , maar hij verdient er ook niks aan.

Ookal worden alle materialen en uren vergoed, dan nog is hij er een monteur aan kwijt, die geen klus kan doen welke wel geld in het laatje brengt.

Loop net langs de auto. Zie ik gewoon het scherm aan en uit gaan. Auto is op slot sleutels en mijn telefoon liggen binnen op ruime afstand van de auto omdat ik de hond aan het uitlaten ben. Anders had ik het meteen even gefilmd.
Ga ook even een merkdealer vragen of die een scherm hebben met de H49 hardware.

Tees

Donateur
Klopt @EdK , maar hij verdient er ook niks aan.

Ookal worden alle materialen en uren vergoed, dan nog is hij er een monteur aan kwijt, die geen klus kan doen welke wel geld in het laatje brengt.
Zou de dealer niet gewoon marktconform tarief (dus incl winstmarge) vergoed krijgen? Anders draait ie er technisch gezien alsnog verlies op idd...

EdK

Forumguru
Ga er maar van uit dat dat niet het geval is @Tees
Wij hebben ook wel in verleden foute onderdelen gehad, die defect raakte in garantietijd
En dus verhaalde op leverancier ( importeur )
Wat je krijgt is nieuwe onderdelen gratis van leverancier maar de montage etc , die kosten zijn voor jezelf en kun je niet verhalen bij jouw klant.... ( garantie he ! )

Bovenaan Onderaan