Toyota ziet geen heil meer in waterstofauto's

Tees

Donateur
Bron: AD

Geen toekomst meer voor waterstofauto's
Het doek lijkt definitief te vallen voor de waterstofauto. Zelfs de grootste ambassadeur van het rijden op waterstof, Toyota, gelooft er niet meer in. Eerder haakten al Mercedes-Benz en BMW af bij de ontwikkeling van personenauto’s die op waterstof rijden.


Sorry @JeSko, de droom van de waterstofauto lijkt echt uit elkaar te knappen. Mooie techniek, maar over het hele systeem bekeken simpelweg geen goed idee voor personenauto's.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Tsja verbaast me niets.
Heb elektrisch al lange tijd gezien voor de personen wagens en kleine bedrijfswagens.
Waterstof zal men steeds meer voor vrachtvervoer / schepen etc gaan maken.

Zie nu al in vakgebied waar ik me in beweeg dat de minigravers / shovels en verder klein grut elektrisch is.
En men voor het zware werk tractoren en al gravers hebben die op waterstof draaien.
Tsja houd voor ons in dat we voor de bouw begint er al een provisorisch laadstation gecreëerd moet worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Dat geeft goed aan waar waterstof bestaansrecht heeft @EdK: zwaar of langeafstandsverkeer, scheepvaart, mogelijk luchtvaart, en vooral in de zware industrie (chemie en staal) en kunstmestproductie. Dat zijn de sectoren die simpelweg niet zonder kúnnen als ze van fossiel afkorten. Voor de andere sectoren is waterstof geen optie, als het niet is vanwege de beschikbaarheid danwel vanwege de duurzaamheid (efficiëntie van opwekking).
 

Cordoba

Forumguru
Mogelijk dat als waterstof gemeengoed is voor de grote jongens, dat het ook weer aantrekkelijk wordt voor personenauto's ('lenen' van technische ontwikkelingen en gebruik maken van het netwerk voor waterstof voor vrachtauto's/bestelwagens).

Het zou niet de eerste keer zijn dat Toyota snel terugkomt op een genomen beslissing, zie de recente levering van motoren voor de F-1.
 
Ik zag laatst deze video van alweer 2 jaar geleden. Gezien ik er verder niets over heb gehoord in de media zal t hem wel niet zijn geworden. Maar wel interessant. Wat ik meteen dacht, en later ook terug zag in de video is van: ja, leuk, maar die stroomkabel moet niet heel de tijd op dezelfde plek liggen op de pantograaf. Daar krijg je vreetsporen van. Bij treinen zigzagt ie daarom ook.

 

LongTimeAgo

Senior Member
Ik voorspel een gouden toekomst voor koperdieven als ze dat soort kabels boven vele wegen zullen hangen...
 

hemi24

Forumguru
eHighway heb je als proeftraject op een aantal plekken in Duitsland, o.a. bij Frankfurt en Rastatt.
Heb er nog nooit een vrachtwagen gebruik van zien maken, maar daarbij: ik kom er ook niet dagelijks…
 

Tees

Donateur
Ze waren misschien wat eigenwijs, maar dit heeft wellicht wat meer zin. Voor langeafstandstransport is waterstof mogelijk wel een optie, al is de verwachting ook daarvoor nog dat het een beperkt deel van de markt zal zijn. Ik vraag me alleen af in hoeverre ze hier niet wat te laat in zijn. Er zijn al bedrijven die dieselmotoren op waterstof laten rijden. Is natuurlijk een tussenoplossing, en wellicht kan Toyota met de kennis van de Mirai dit snel naar vrachtwagens overzetten, maar de kip en het ei van het waterstofnetwerk blijft lastig.
 
Bovenaan Onderaan