Toerenteller hoog!

Hallo allemaal,

Sinds ander half jaar beschik ik over een Skoda Fabia uit 2016.
Het heeft een 1.0 motor met 3 cilinders.
Het is leuke vlotte auto, maar volgens mij niet al te zuinig op het gebied van brandstofverbruik.
Want 9 van de 10 gebruik ik crosscontrol op de snel en dus wanneer ik 105km rij, dan zie ik dat de toerenteller op 3.5 staat.
Is dit normaal voor een Skoda Fabia vraag ik mij af?

EdK

Forumguru
maar volgens mij niet al te zuinig op het gebied van brandstofverbruik.
Nou toept u maar !! Wat is je verbruik ?
Met mijn voormalige Fabia 3 combi was mijn gemiddelde verbruik over bijna 100K 1 op 18,3Km.
En ben zelf een redelijk rustige rijder.
En hoe ziet je rijpatroon er uit ?
Veel file en stadsritjes of voornamelijk op de snelweg ?
In spritmonitor.de kun je je verbruik bijhouden , maar ook je wagenmodel selecteren om te kijken wat daar in algemeen het gemiddelde verbruik is.

JeSko

Forumguru
Hallo,

Het is een 3 cilinder benzine natuurlijk, geen 4 cilinder dieselmotor die rustig 1800 toeren kachelt aan 120. Hoogtoerige karakter is net het aangename van deze blokjes, ze zijn dan nog eens heel zuinig te rijden ook. Rijd eens een dagje met m'n VRS mee, of met mijn broer zijn oude amerikaan, dan weet je gelijk wat onzuinig is :D

Pindasaus

Forumguru
Onderstaande heb ik genoteerd bij het uitzoeken van mijn F3, gebaseerd op video's op YouTube. Dit geldt voor de handgeschakelde versnellingsbakken.

Toerental snelweg 100 km/u hoogste versnelling.
1.0 MPI 60 pk: ~3250; 5-bak
1.0 MPI 75 pk: ~3300; 5-bak
1.0 TSI 95 pk: ~2250; 5-bak
1.0 TSI 110 pk: ~2350; 6-bak --> dit is onlogisch, de 6-bak zou een lager toerental moeten hebben
1.2 TSI 90 pk: ~2375; 5-bak
1.2 TSI 110 pk: ~2125; 6-bak

De 1.0 uit 2016 is altijd een MPI. Het toerental is dus normaal.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan