Toerental ?

tist

Actief lid
Hoi, blijkbaar vind niemand het raar in het topic waar ik deze vraag stelde daarom plaats ik ze hier nog een keer.

Is het normaal dat als je stopt, ingedrukte koppeling of gewoon in vrijstand je toerental zo rond de 1000X blijft, om pas naar beneden te gaan naar een +/- 870 als je echt volledig tot stilstand bent gekomen?

Verder van zodra je beweegt (vooruit of achteruit) zonder versnelling te kiezen je toerental omhoog gaat tot +/- 1000x tot je wederom volledig bewegingloos bent.

Ik vind dit niet normaal, en kan me niet herinneren dat het voordien ooit zo was, ik vind het persoonlijk ook heel onveilig ook, en zal verder het verbruik ook welomhoog jagen, denkelijk niet zo heel veel maar toch.

Als dat zo wel is bij Skoda dan valt het me pas nu op. Je hoort het uiteraard ook.
Skoda Superb 1.6 Diesel.

Canon-Eye

Forumguru
Ik zie nog niet meteen wat er zo onveilig aan zou zijn?

Ook een op"jagend"(!) effect op het verbruik ga je echt niet meten, tenzij je er een gewoonte van maakt om de auto regelmatig met ingetrapte koppeling minutenlang voor- of achteruit te laten rollen.

Nut? Hoogstens een hulpje om afslaan bij het wegrijden te voorkomen als de auto op een lichte helling iets begint te rollen in de tijd dat je rechtervoet van rem- naar gaspedaal wordt verplaatst. Het zou kunnen dat de auto dan vast anticipeert op de te verwachten dot gas.
Als "gadget" lijkt het me nogal gezocht c.q. overbodig, maar ik zie zo snel niks anders...

Ericw

Forumguru
@tist : dit is normal gedrag. Het standaard toerental is eigenlijk 950RPM, maar om brandstof te besparen zakt het toerental onder bepaalde omstandigheden (volledig stilstaan, bepaalde temperatuur, geen regeneratie etc) naar 760RPM.
Om te voorkomen dat hij tijdens optrekken afslaat gaat het toerental direct terug naar die 950RPM zodra de koppeling aangrijpt.

Bovenaan Onderaan