Toerental na koude start te hoog bij stationair draaien.

Sinds enige tijd heeft mijn jonge Fabia het volgende probleem. Na een koude start is het toerental 1200 i.p.v. 750. En het benzineverbruik is dan 3 liter per minuut i.p.v. 0,7 liter per minuut. Je kan een minuut wachten, maar het verandert niet. Pas door fors gas te geven of een stukje te gaan rijden wordt het weer normaal. Het rijdt zo overigens niet prettig, want de auto wil zo snel rijden in de 2e versnelling.
Herkennen jullie dit probleem? Naar de dealer rijden is lastig, want als ik daar aankom en weer opnieuw start (warm), doet die gewoon (het demonstratie-effect). Hij kent het probleem ook niet van andere auto's.
 

Zwapp

Forumguru
Ik zit te denken aan een verkeerde waarde van het koelwatertemp en of lambdasonde. Je airco heb je overigens wel uit?
 
De airco staat helemaal uit. Die kan ook 0,5 liter per uur verbruiken.
Ook als ik geen gas geef, gaat die na 1 minuut vanzelf over in een laag toerental.
Wat is een lambdasonde?
 
Ik herken het verhoogd stationair draaien direct na de start ook wel van mijn 1.2TSI 63kW maar als ik ga rijden zakt het vrij snel terug naar de normale waarde. Herken het verder niet als een probleem omdat het vrij snel terug zakt. Volgens mij loopt iedere motor direct na de koude start wel iets sneller. Zal er nog eens precies op letten de eerstvolgende koude start.
 

Zwapp

Forumguru
Lambdasonde meet de uitlaatgassen en de ecu bepaald aan de hand van die en andere waarden hoeveel lucht en brandstof word ingespoten. Ook zou je de egr klep eens schoon kunnen maken, deze wil nog wel eens vuil worden.
 

Ron_2

Senior Member
Sinds enige tijd heeft mijn jonge Fabia het volgende probleem. Na een koude start is het toerental 1200 i.p.v. 750. En het benzineverbruik is dan 3 liter per minuut i.p.v. 0,7 liter per minuut. Je kan een minuut wachten, maar het verandert niet. Pas door fors gas te geven of een stukje te gaan rijden wordt het weer normaal. Het rijdt zo overigens niet prettig, want de auto wil zo snel rijden in de 2e versnelling.
Herkennen jullie dit probleem? Naar de dealer rijden is lastig, want als ik daar aankom en weer opnieuw start (warm), doet die gewoon (het demonstratie-effect). Hij kent het probleem ook niet van andere auto's.


Zie: http://www.skodaforum.nl/board/f32/hoge-re-toeren-starten-19751.html
 

Canon-Eye

Forumguru
Volgens mij loopt iedere motor direct na de koude start wel iets sneller.
Dat was vroeger ook al zo, omdat bij koude motor de choke (eerst handmatig, later automatisch) voor een rijker mengsel zorgde.
So what's new?
 
Dat was vroeger ook al zo, omdat bij koude motor de choke (eerst handmatig, later automatisch) voor een rijker mengsel zorgde.
So what's new?

Nieuw is dat dit verschijnsel zich niet voordoet bij alle auto's, en ook niet altijd bij een koude start.
Bij mijn vorige auto (Mazda demio 1998) had ik hier nooit last van. Last in die zin, dat de auto dan veel sneller gaat rijden de 1e minuut.
Het is ook geen technische noodzaak, maar alleen vanwege het gewenste energielabel: http://www.skodaforum.nl/board/f32/hoge-re-toeren-starten-19751-2.html
Weer een reden om dat label zwaar overdreven te vinden. Nu heb ik een B-label en rijdt die 1:15, ver onder de fabrieksopgave. Mijn vorige auto had een F-label en reed 1:12,5.
 

Canon-Eye

Forumguru
Last in die zin, dat de auto dan veel sneller gaat rijden de 1e minuut.
Nou, in de praktijk zul je bij normaal wegrijden in elke versnelling al gauw richting de 2000 rpm doortrekken*), want anders kom je bij opschakelen in een toerengebied uit waar je motor nauwelijk koppel heeft. Tenzij je persé stapvoets de lange oprijlaan van je landgoed af wilt rijden natuurlijk :smirk:, maar dat zal geen erg algemeen probleem zijn?

*) geldt zelfs voor mijn GL bij het optrekken; constante snelheid doet-ie wel goed vanaf zo'n 1350-1500 rpm, maar als hij nog koud is dan wil ik toch echt niet onder die 1500 komen.
 

Race Eend

Forumguru
Dit is heel normaal. Het zou niet goed zijn als hij het niet deed. Vol gas geven met een koude motor om het toerental naar beneden te krijgen is natuurlijk sloperij, nooooooit doen! (uiteraard wordt de katalysator temp dan ook snel hoog, waardoor het toerental zakt, maar het is slecht voor je motor).

Elke moderne benzine motor doet dit, dit is gedaan om de katalysator op temperatuur te krijgen en zo de uitstoot zo laag mogelijk te houden. Ontsteking staat laat en hij staat wat rijk. Vandaar dat je actuele verbruik hoog is (maar goed wie kijkt er na het verbruik bij koude motor :S , dat is maar een paar minuten).

Doordat hij op 1200rpm loopt, 'kruipt' hij wat sneller in de 1e en 2e versnelling, maar goed dat is na een minuut weg.

Zie hier ook de koudstart van een 2.0 TFSI
Cold start Golf V GTI DSG - YouTube

Zo ook op een 1.8 TFSI
Skoda Octavia 2 FL 1.8 TSI cold start 26 degrees - YouTube

1.4 TSI
http://www.youtube.com/watch?v=Qek2BKsotyE

1.2 TSI
http://www.youtube.com/watch?v=XDQX-DEqGjo

En zelfs een 2.0 TDI loopt 200rpm hoger dan warm:
http://www.youtube.com/watch?v=KTgF3K2NT08

Nog 1 dan om het af te leren?
De good old 1.8-20vt motor:
http://www.youtube.com/watch?v=cdnCMjSzvSk
 
Dit is heel normaal. Het zou niet goed zijn als hij het niet deed.

De eerste maand dat ik mijn auto had (13 juni), deed die het niet. Pas na een maand begon dit verschijnsel zich voor te doen. Als het zo normaal zou zijn, zou die het altijd moeten doen. En voor soepel lopen van de motor is het niet nodig. Bij 700 toeren rijdt die ook prima zonder schokken.

Overigens zijn bij de meeste van jouw filmpjes de hoge toeren amper boven de 1000. Bij mij is het verschijnsel wat duidelijke (ruim 1200 toeren)r:


[video=youtube;qyzs4yshxvE]http://www.youtube.com/watch?v=qyzs4yshxvE[/video]
 

Race Eend

Forumguru
Hij hoort het simpelweg bij elke start te doen, het heeft te maken met het op temperatuur brengen vd katalysator.
De golf 5 gti van de eerste video loopt ook gewoon 1200rpm.

Wel heb ik een goed onderbouwd antwoord wat men officieel bij de importeur vandaan heeft.
Het is inderdaad een vanwege mileu-eisen bewust ingeprogrammeerd "gedrag" om de katalysator versneld op te warmen, het inspuitmoment en ontstekingstijdstip worden verlaat en het toerental verhoogd, hij loopt dan harder, minder mooi met ook iets meer uitlaat geluid. (die van ons stottert dan helaas)

Alles is afhankelijk van een paar factoren:
  • Het gebeurt alleen bij een buitentemperatuur tussen +18 en +33 graden (vandaar dat het bij onze nieuwe auto's pas vanaf de lente speelt).
  • De auto moet minstens 6 uur stilgestaan hebben.
  • Het wordt mede bepaald door de omstandigheden en afstand van de vorige rit. (vandaar de ogenschijnlijke willekeur en de verschillen in de frequentie waarin het voorkomt bij ieder van ons)
Er mag (kan) niets aan veranderd worden omdat de auto anders niet meer aan de milieu eisen voldoet, we zullen er dus mee moeten leren leven.
Ik ben niet tevreden over het wegrijden op zo'n moment, maar wel over het antwoord van de dealer, ze hebben het serieus opgepikt en de moeite genomen een goed antwoord te krijgen waar ik wat mee kan.
 
@Scodacor

Bij mij vanmorgen (16 graden buitentemp) exact hetzelfde, naald toerenteller net boven 1200 omw/min en verbruik 2.9 tot 3.0l/h. Volgens mij hoort dat zo, ik zie het iig niet als een probleem temeer ook omdat het vrij snel (1min) terug loopt. Je opmerking dat de auto dan racet snap ik wel, ik heb vlak na wegrijden een haakse bocht in de weg en in de 2e versnelling ga ik daar met het gas los dan behoorlijk snel doorheen, ik rem soms zelfs een beetje bij. Verder heb ik (gelukkig) ook geen last van schokkerig rijden zoals door sommige genoemd.

Maar zoals ik al zei, volgens mij hoort dat zo en is het niet iets om je druk over te maken.
 
Maar zoals ik al zei, volgens mij hoort dat zo en is het niet iets om je druk over te maken.

OK, prima als dat zo hoort. Maar zet het dan ook duidelijk in het instructieboekje. Nu staat er in het instructieboekje alleen maar dat je na 10 meter de auto in de 2e versnelling moet zetten. Maar dat is mede door deze extra eigenschap dus nogal eens onwenselijk.
 
Bovenaan Onderaan