Toen ik bij Winparts een bestelling plaatste, kwam ik in een vervelende situatie terecht

Peyton

Nieuw lid
Hallo allemaal.

Ik ben bij het bestellen bij Winparts in een vervelende situatie terechtgekomen en wil graag advies vragen aan mensen die dit ook al eens hebben meegemaakt.

Ik heb een auto-onderdeel besteld, geselecteerd op basis van het automodel (via hun website, op basis van de specificaties van de auto). Volgens de beschrijving had alles moeten passen, maar in werkelijkheid bleek het onderdeel niet compatibel te zijn het past gewoon niet.

Ik heb contact opgenomen met de klantenservice, maar tot nu toe is het niet gelukt om een oplossing te vinden voor een vervanging of terugzending – het proces sleept zich voort en er is nog geen concreet resultaat. Ik ben een beetje teleurgesteld, omdat ik had gerekend op een eenvoudigere en snellere omruiling.

Kunt u mij alstublieft vertellen of iemand iets soortgelijks heeft meegemaakt bij Winparts? Wat is de beste manier om in een dergelijke situatie te handelen: aandringen op terugzending of proberen om het onderdeel om te ruilen?

EdwardP

Forumguru
Als je online besteld hebt, heb je sowieso het recht om binnen 14 dagen je bestelling retour te melden. Dat is wettelijk geregeld.
Misschien moet je wel zelf de verzendkosten voor het retour sturen betalen. Ze zijn namelijk niet verplicht om die kosten op zich te nemen.

Waarom lukt het niet om het spul terug te sturen?

hemi24

Donateur
Keer een achterruitenwisser voor de Scala besteld die vervolgens te lang bleek te zijn; werd probleemloos retour genomen door Winparts.

Arjan1985

Forumguru
Om wat voor onderdeel en bedrag gaat het?
Ze hebben op sommige onderdelen pas garantie. Overigens heb ik bij winplaats via de telefoon weleens extra korting gekregen omdat ik dat graag wilde :tegek:

Tees

Donateur
Ik heb eerder ook wel eens wat teruggestuurd bij Winparts op basis van die pasgarantie, was wat ik me herinner geen enkel probleem. Reactie via de mail was toen wel wat aan de trage kant.

Wat is er precies bij jou wat er niet soepel verloopt? En waar gaat het om?

martijn v o

Forumguru
Hier ook een slechte ervaring.

Er zijn twee dingen:
1- Je moet een retour aanmelden via de site, je kunt het niet gewoon terugsturen.
2- Het moet binnen 14 dagen, en daar zat mijn pijn. Winparts had zelf omdat niet alles op voorraad was het later geleverd. De gereserveerde brug kon ik toen niet meer gebruiken en ik moest een nieuwe datum plannen en dat viel natuurlijk buiten de 14 dagen.

Ik had twee radiateurs besteld voor mijn auto met pasgarantie, en die pasten beide dus niet. Ook remslangen met een compleet andere aansluiting. en ook een kachelradiateur. Als je dat dan naderhand uitlegt is er ook geen enkel begrip. 14 dagen is 14 dagen ajuu parapluu.

Die zogenaamde pasgarantie van Winparts is echt ruk, ik heb best veel dingen gehad die niet pasten. Hoe ze dat controleren geen idee.
Naar mijn mening mag de omruiltermijn best wel wat langer iets van 6 weken of zo.

Tees

Donateur
De (niet eens zo kleine lettertjes van de) voorwaarden lezen is ook wel zo verstandig.
En daar staat dat je onder de pasgarantie binnen 30 dagen gratis kan omruilen, en binnen 14 dagen gratis kan retourneren (dus zonder een ander item te kopen). De garantie zit 'm erin dat je anders zelf de verzendkosten retour zou moeten betalen.

Ik zie het punt niet helemaal dat dit op welke manier dan ook oneerlijk of onredelijk zou zijn. Ze bieden een extra service en uiteraard zijn daar voorwaarden aan verbonden. En ze garanderen feitelijk niet 100% dat iets past (want zij weten net zo goed als sommigen hier dat die databases verre van volledig zijn, zeker als het op basis van kenteken is), maar dat je de garantie hebt dat je het kosteloos kan terugsturen. En dat je het artikel dus rustig uit de doos kan halen om te kijken of het past. Bij andere autoonderdelen-webwinkels is t echt niet beter gesteld hoor. Ik vind Winparts gemiddeld genomen juist erg prettig.

MarcoO2

Forumguru
Hier ook een slechte ervaring.

Er zijn twee dingen:
1- Je moet een retour aanmelden via de site, je kunt het niet gewoon terugsturen.
2- Het moet binnen 14 dagen, en daar zat mijn pijn. Winparts had zelf omdat niet alles op voorraad was het later geleverd. De gereserveerde brug kon ik toen niet meer gebruiken en ik moest een nieuwe datum plannen en dat viel natuurlijk buiten de 14 dagen.
mbt punt 1: dat is vrijwel overal standaard. Niets geks of negatiefs aan.
mbt punt 2: dat ligt helaas in jouw risico. Ik zie geen reden waarom je ineens buiten de 14 dagen zou mogen retourneren.

Ergo: de negatieve ervaring zie ik hier niet.

Antera

Donateur
@Peyton . Ben je hier op het forum alleen om een webshop wat af te keuren/goed te keuren?

Zie maar 2 berichten van je waarvan 1 deze is en de andere de ervaring met Autodoc die je dan weer aanprijst.

Zie geen voorstel topic of enig ander bericht waaruit we halen wat je rijd en hoe je op het forum terecht bent gekomen.

madpilot

Senior Member
Remschijven achter besteld, twee verschillende merken want levertijd was bij goedkopere variant wat langer en had nog maar een week. Gelukkig maar, want ondanks dat ze uitwisselbaar zouden moeten zijn en beiden zouden moeten passen op mijn auto (zelf geselecteerd, op kenteken geeft Octavia III ipv IV, zit net in overgangsperiode), was één set toch verkeerd. Mail gestuurd (via WhatsApp werkt voor geen meter) en boodschap was als het niet past kan het altijd kostenloos retour. Erg netjes, van de Nederlandse onderdelensites die het overleefd hebben is Winparts mijn favoriet.

Lay-On

Lid
Bestel al een aantal jaren bij Winparts en mijn ervaring is gewoon goed. Ik check wel altijd de OEM-nummers e.d. om er zeker van te zijn dat de artikelen die ik bestel juist zijn.

Bovenaan Onderaan