Toekomst Skoda

Octo

Nieuw lid
Zoals bekend is Skoda onderdeel van de volkswagengroep en onlangs is Volkswagen 100% aandeelhouder geworden. Aangezien Skoda zeer goed verkoopt, en volkswagen hier toch onder te lijden heeft, is het dan niet ondenkbaar dat Volkswagen op den duur niet verder gaat met Skoda? Je zou zeggen dat Volkswagen op deze manier zichzelf de nek omdraait nu er zoveel Skoda's worden verkocht en juist minder VW's. Of is Skoda juist de kip met de gouden eieren?Misschien is dit een leuk discussiepunt in dit forum.
 

Karstieman

Forumguru
Ik denk niet dat ze de Skoda uit de handel gaan nemen.
Uiteindelijk komt het geld bij dezelfde groep binnen. Ik weet niet of het veel uitmaakt of dit geld nou door VW of Skoda wordt verdiend...
 

Dutch4x4

Senior Member
Interessant punt roer je daar aan, Octo. Ik stel mezelf die vraag ook weleens.

De bestaande marketingstrategie van VAG, met Seat en Skoda als budgetmerken van Audi en VW, is zo goed als uitgewerkt. Mensen doorzien dat ze voor minder geld een betere auto kunnen krijgen (Skoda i.p.v. VW) of heel veel extra moeten betalen voor in feite alleen iets betere interieurmaterialen (Audi).

Intussen heeft die strategie Skoda en Seat wel geholpen om van de ietwat sukkelige reputatie van de Felicia (no offense!) en de Marbella af te komen. Beide merken kunnen op zichzelf staan.

Dus wordt het tijd voor een nieuwe merkenstrategie. De eerste tekenen zien we daar al van, want VAG is ook niet gek. Seat wordt namelijk vanaf nu niet meer zozeer gepositioneerd als goedkoop alternatief van Audi/VW (snoept klanten weg bij de Golf/A3/Polo/etc.) of als Spaanse variant van Alfa Romeo (te kleine markt). Met de komst van de Toledo en de Altea zet Seat duidelijk de aanval in op de Franse merken: ruimteauto's met een beetje vreemde vormgeving, die in niets op die van Audi, VW of Skoda lijkt. Dan concurreert Seat niet langer met zijn broertjes, maar met Peugeot, Renault en Citroën.

Ofwel: VAG stapt over van prijs op lifestyle als belangrijkste verkoopargument en dat is heel verstandig. Je maakt de auto's uiterlijk zo verschillend mogelijk, trekt de prijzen iets meer naar elkaar toe (Seat en Skoda worden duurder, VW wordt - zie de Fox - weer iets goedkoper), maar houdt standaardisering in de onderliggende techniek, waardoor de kosten laag blijven. Zo concurreert elk merk met merken buiten het eigen concern, elk passend bij een andere lifestyle, in plaats van elkaars marktaandeel te kannibaliseren.

Tenminste, dat is de theorie... /forum/images/graemlins/grin.gif

Want ik zie nog steeds te weinig verschil tussen VW en Skoda: ze blijven allebei behoudend vormgegeven auto's maken voor de grote burgerlijke middenklasse. Skoda is duidelijk op een succesrecept gestuit, vooral in de concurrentie met Opel (niet voor niets gaan ze met de Octavia overal nét even onder de prijs van de Astra zitten), maar wat moet VAG met VW? You tell me... Van de nieuwe Golf en Passat word ik in ieder geval niets wijzer, marketing-wise.

Zo, tot dusver enige bespiegelingen die hopelijk tot verdere discussie leiden...
 

Ron

Lid
Interessante theorie. Ik lees vandaag op autoweek.nl dat Skoda de Roomster in productie gaat nemen. Dus de door jou genoemde lifestyle strategie zou ook wel eens voor Skoda kunnen gaan gelden.
 

Hetzer

Forumguru
Hmmm vreemd , heb onlangs een interview gelezen over de directeur van Skoda , daarin vertelde hij dat de Roomster en de Yeti beide concept modellen zijn en ze zijn er alleen om de visie van Skoda voor de toekomst te laten zien en om de reacties van het publiek te peilen...

In het vandaag verschenen L&K Skoda magazine staat ook een artikel van de Yeti die het bovenstaande bevestigt..

@dutch 4x4 Ik bent het trouwens helemaal met je eens , je zag een tal jaar geleden nauwelijks verschil tussen sommige skoda's , vw's en seat's ,kijk naar de Polo sedan alias Cordoba ,lupo en arosa etc, etc en er is zelfs nog een vw bestel auto geweest op basis van de Felicia en de Octavia leel natuurlijk wel erug veel op de Bora

Op die manier was de Hr. Volkswagen gewoon een dief uit eigen portomonnee ,mensen die een VW te duur vonden zochten hun heil bij Saet of Skoda, maar ik denk inderdaad dat de Volkswagen group nu slimmer bezig is en nu inderdaad het vizier geopend heeft op de franse merken en op alfa en fiat....
 

chris3606

Nieuw lid
Toekomst Skoda?
De Roomster komt vanaf 2006 in productie en zijn entree wordt verwacht op de autobeurs van Geneve volgend jaar.
De Yeti is nog steeds een studie model en is helaas nog niet zeker van productie.
 

Hetzer

Forumguru
Klopt , Alleen de Roomster is een Concept auto en die komt niet maar de nieuwe (fabia?) mpv komt inderdaad naar de autobeurs in Geneve , alleen dan nog maar afwachten hoeveel hij meekrijgt van het huidige uiterlijk van de Roomster???? /forum/images/graemlins/laugh.gif
 

Octaviarijder

Actief lid
Ik denk dat VAG een groot probleem heeft. Audi draait goed, Seat probeert inderdaad een andere kopersgroep te vinden met een behoorlijk afwijkende styling. VW heeft steeds meer problemen kopers te vinden voor hun huidige produkten en de wat oubollige Golf plus doet het juist erg goed. Skoda is denk ik nog maar aan het begin van een enorme opmars. Het delen van diverse componenten als onderstel en motoren heeft alleen bij Skoda gezorgd voor lage prijzen. Zelfs al zou VAG willen stoppen met Skoda, dan zouden de kopers op de loer staan.
 

sbm

Lid
Lifestyle

Mensen kopen een Duitse auto vanwege het Duitse karakter dat bij hen past. Renault, Peugeot en Citroën blijven ondanks een belabberde bouwkwaliteit appelleren aan de kosmopolitische burger die zich identificeert met de Franse mentaliteit van cultuur, filosofie en goede smaak. Net zoals er altijd liefhebbers van gepassioneerde Italiaanse auto’s blijven, ook al staan ze tien keer per jaar stil met elektrische storingen. Karakter, noemt de liefhebber dat. Een eigen persoonlijkheid. Tja, probeer zo’n gevoel maar eens weg te halen bij een klant door te tamboereren op bewezen betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten.

Een fraai voorbeeld van lifestyle-marketing levert VAG met zijn recente ommezwaai in merkenbeleid. VAG is de Volkswagen-groep waarin ook merken als Audi, Seat en Skoda zijn vertegenwoordigd. De afgelopen jaren boekte VAG redelijk succes met de overname van de vrijwel afgeschreven merken Seat en Skoda. Samen met Volkswagen en Audi kon aldus een ‘platformstrategie’ worden uitgerold, die inhield dat de nieuwe merken gebruik konden maken van hetzelfde platform (chassis en onderstel) als de bestaande merken en daarnaast een graai konden doen uit de reserveonderdelenbak van de groep. Er bestond een duidelijke voedselketen: innovaties begonnen bij Audi, werden doorgegeven aan VW, vervolgens aan Seat en tot slot Skoda. Zo kon het dat de vorige generatie Audi A3, Volkswagen Golf, Seat Leon en Skoda Octavia allemaal op hetzelfde platform werden gebouwd: dezelfde bodemplaat, dezelfde motoren, dezelfde onderdelen. Dat werkte een tijdje goed. Seat kreeg als identiteit ‘het Spaanse Alfa’ mee: snelle, klassiek gelijnde auto’s met een mediterrane uitstraling. Skoda werd het budgetmerk dat zich met zijn surplus aan kofferruimte vooral op gezinnen richtte. Seat en Skoda kregen als merk vanzelf meer reputatie doordat bekend was dat het ‘eigenlijk’ Volkswagens waren. Door hun relatief lage prijs pikten ze bovendien klanten weg bij andere merken. En door de platformstrategie had VAG te maken met lagere ontwikkelkosten per model. Slim bekeken!

Totdat de Volkswagen-bezitters in de gaten begonnen te krijgen dat zo’n Golf toch wel erg duur was als je voor heel wat minder een snellere ‘Golf’ (Leon) of ruimere ‘Golf’ (Octavia) had. En dat een Audi A3 zelfs nóg meer moest kosten, voor meer van hetzelfde. De platformstrategie was te transparant geworden. Transparantie is dodelijk voor een gezonde marge. Emotie daarentegen is niet in geld uit te drukken.

Daarom slaat VAG vanaf nu een andere weg in, met een duidelijk stempel van lifestyle-marketing erop gedrukt. Het ‘snel’ waar Seat mee in de markt werd gezet, is geen lifestyle. Net zomin als het ‘ruim’ van Skoda. Of het ‘goedkoop’ van beide. En dus drukken de merken elkaar binnen de groep weg. De uitweg is een designpolitiek die auto’s oplevert die maximaal onvergelijkbaar zijn qua uiterlijk en gebruiksmogelijkheden – en dus ook niet inwisselbaar. Bovendien worden de prijzen veel meer gelijkgetrokken, om op die manier het beeld van Seat en Skoda als ‘goedkopere Volkswagens’ weg te nemen.

Het begin wordt gemaakt met het nieuwe Seat-uiterlijk: gewaagd, artistiek, een beetje vreemd, maar wel lekker. Daarmee wordt meteen de doelgroep duidelijk: de grote schare liefhebbers van Franse auto’s, voor wie VAG nooit een antwoord had. Skoda krijgt ongetwijfeld vorm als een alternatief voor traditionele Opel-klanten, terwijl VW de strijd aanbindt met merken als Ford, Volvo en Saab. Dat geeft Audi de ruimte om zich écht neer te zetten als concurrent van Mercedes en BMW. Let wel, met nog steeds dezelfde platformstrategie als fundament. Het blijven in vele opzichten onderhuids identieke auto’s.

Weinig klanten die daarom zullen malen. Liever kopen ze een product waarmee ze zichzelf kunnen zijn dan dat ze per se willen weten of ze niet te veel betalen. Tenzij het er te dik bovenop ligt dat ze worden belazerd.

(bron: http://www.jagerneyndorff.nl/verleiding/column_rare-klanten.html )
 

Dutch4x4

Senior Member
Hè? Ik dacht al: die tekst komt me bekend voor!

Is-ie van mezelf... /forum/images/graemlins/grin.gif
 

Wiseguy

Actief lid
De dealer zei me inderdaad dat Audi de strijd aan moest gaan met BMW, Mercedes en Lexus. Daaronder werd VW gepositioneerd om te concurreren met o.a. Ford, Volvo, etc.

De voorheen twee goedkopere merken van het VAG concern werden gesplitst: Seat met zijn nieuwe, hippere uiterlijk moet vooral de jongere rijders en trendy kopers aantrekken, terwijl Skoda veel meer de conservatieve rijders aan moet spreken die graag de kwaliteit etc. van VW willen hebben.

Ze zien dan ook niet voor niets steeds meer jonge gezinnen als klant binnenkomen. Daarnaast zijn ze natuurlijk met de )2 ook nog eens genomineerd voor gezinsauto van het jaar 2005... nog een mooie onderstreping van het nieuwe beleid.
 
Bovenaan Onderaan