Toch weer terug bij Skoda, een Superb gekocht!

JeSko

Forumguru
Ik ben benieuwd hoe de Superb presteert in vergelijking met je Audi, en dan bedoel ik qua comfort, afwerking, kwaliteit en duurzaamheid van het interieur en dergelijke op langere termijn.

• Leuk
Waarderingen: LT83

LT83

Forumguru

Eerlijk gezegd voelt de Audi ondanks dat deze ouder is wel gewoon een klasse beter.
Maar het is ook niet eerlijk om een auto van 100k nieuwprijs te vergelijken met 50K. Qua betrouwbaarheid ook geen vergelijk omdat de Audi veel performance upgrades, complexere techniek en gewoon 200pk meer dan standaard heeft.
Ik verwacht dat de runningcosts van de Superb stukken lager gaan zijn, anders is er ergens iets goed mis gegaan ;)
De Superb is echt een hele dikke prima qua afwerking voor mijn gevoel, stukken beter in vergelijk met sommige huidige VAG producten

(bijvoorbeeld de T-roc van mn ouders)

JeSko

Forumguru
Leuk om te horen, wij zijn nl ook in de markt voor een wat oudere Audi, 2009-2013, voor mijn vrouw. :thumbsup:

JeSko

Forumguru
Liefst een A5 coupé, sportback, of A4 sedan, wou eerst een TSI maar beetje geschrokken van de verhalen met olieverbruik en kettingen die rekken, dus nu vooral op zoek naar een 2.0 TDI.

LT83

Forumguru
Ja dan zit je nog precies bij de lastige jaren met een tsi, volgens mij is het vanaf 2013 beter. met Facelift front van de B8.5 zegmaar

LT83

Forumguru
Gisteren de Superb opgehaald. Keurig afgeleverd met een grote beurt en 4 nieuwe a-merk banden als besproken. Eerste indruk na de 200km lange terugreis: echt een fijne reisauto! Dsg 7 schakelt ook echt fijn, wat extra koppel zou mooi zijn, maar dat komt binnenkort ook goed.

Bluepower

Nieuw lid
Leuke wagen Luuk!
IS38 kan wel, maar gaat idd niet lang goed icm de zwakke DSG7.. de IS20 zou je wel kunnen overwegen, net wel ff wat meer punch, en als je bij de tuning het koppel expres laag houdt, kan dat nog wel goed gaan. En anders toch stiekum ook kijken naar een DQ381 swap?!

LT83

Forumguru
Thanks Niels, DQ200 is rated voor max 350-400nm na aanpassing software idd.
Als je versterkte platen... https://rtmgperformance.com/collect...utch-with-kevlar-discs-up-to-470-nm-for-mqb-e ....monteert zou je uitkomen op 470nm, dan heeft een IS38 misschien nog wel zin.
DQ381 swap is zeker leuk, maar dat ga ik niet doen bij deze gezinsauto.
Het is voornamelijk fijn om wat meer power te hebben bij 2500-5000 toeren, doorhalen tot de "redline" zal niet gek veel gebeuren.

hemi24

Forumguru
Thanks Niels, DQ200 is rated voor max 350-400nm na aanpassing software idd.

kortstondig wellicht, maar de DQ200 is toch echt ontworpen voor motoren met een max. koppel van 250 Nm…

Dat is ook precies de reden waarom de 1.8TSI met DSG 'geknepen' is en maar max 250 Nm koppel levert, terwijl de versie met handbak 320 Nm levert!

Laatst bewerkt:

LT83

Forumguru
Daarom wordt ook de koppeldruk verhoogd, dat is bij alle versies van de automaten met dubbele koppeling zo.

Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
Bij een natte koppeling snap ik dat, maar volgens mij wordt bij een droge plaat de druk bepaald door het verenpakket in de koppeling? dus daar doe je softwarematig dan weinig aan.

Wat een ander punt is: je kunt er een zwaardere koppeling in zetten, maar als de bak erachter (en het differentieel) ook maar is uitgelegd op max. 250 Nm, gaat het de levensduur uiteindelijk niet ten goede komen.

LT83

Forumguru
Ik heb er alle vertrouwen in dat een goede tuner weet wat hij doet en alles binnen de grenzen van het redelijke blijft.
Tuurlijk krijgen alle onderdelen meer te verduren, maar ik ben daar niet zo bang voor qua betrouwbaarheid.
Heeft in mijn ogen meer te maken met hoe je voor het materiaal zorgt mbt onderhoud en gebruik.

LT83

Forumguru
Een minder leuk update over de Superb;, ik ben bang dat haar autoleven abrupt ten einde is gekomen ;(
Mijn vrouw en jongste dochter hebben afgelopen week helaas een vrij heftig ongeluk gehad, een Belgische mevrouw met een busje(domme Belgen moppen toegestaan) heeft mijn vrouw op een Autoweg over het hoofd gezien en is vlak voor haar neus overgestoken.
Wat resulteerde in een forse aanrijding, naar omstandigheden gaat het goed met mijn vrouw, dochter zat achterin en heeft op het eerste oog niets (beide met Ambulance naar ziekenhuis geweest ter controle). Linksvoor is er weinig meer heel , airbags afgegaan en een knik in het dak. Achja dat is maar blik, we waren erg content met de Superb, maar er komt wel weer iets nieuws ( er vanuit gaande dat hij total loss wordt verklaard). Dankbaar voor het veiligheidsniveau bij zo'n enorme impact.

ertromp

Forumguru
Oei wat een naar bericht en de auto is van ondergeschikt belang. Super fijn dat je vrouw en dochter naar omstandigheden goed vanaf gekomen zijn.

• Leuk

LT83

Forumguru
Ja Absoluut waar, auto is totaal onbelangrijk dan. Ik was thuis aan het werk en het is 1km van ons huis gebeurd (vrouw ging boodschappen doen). Dus was gelukkig zelf ook snel ter plaatse.

MaxN

Donateur
Oh balen. En goed om te lezen dat de auto(‘s) de klap hebben opgevangen. Hopen dat er geen klachten achterweg komen.

• Leuk

JeSko

Forumguru
Godver zeg, sterkte en godzijdank is je gezin oké! Een Superb is een mega veilige auto, bomvol airbags, gelukkig heeft de auto zijn werk gedaan, knik in het dak is altijd Total loss, was bij mijn Peugeot ook zo.

• Leuk
Bovenaan Onderaan