Tire Pressure Monitoring (bandenspanningscontrole systeem)

Bij mij werkt het systeem prima. Omdat een velg gespoten moest worden heb ik een tijdje op het reservewiel rondgereden. Na een tijdje rijden inderdaad een waarschuwing van het systeem. Wat blijkt: mijn reservewiel was iets harder gepompt dan de overige wielen. Bij warm weer en (snelweg)rijden wordt de temperatuur in de band hoger waardoor de rolweerstand anders wordt. Hierdoor ging bij mij het lampje aan. Resetten en niks meer aan de hand. Hetzelfde bij het terugwisselen van het "normale" wiel (spanning banden niet aangepast in de tussentijd). Na een tijdje rijden weer een lampje.

Tot nog toe werkt dit systeem net zo goed als in mijn vorige auto (Megane) alleen is het systeem veel minder kwetsbaar. Bij de Megane kreeg ik trouwens ook een waarschuwing als de spanning aan de hoge kant was (en door warm weer te hoog was opgelopen).

Groeten, Dolf
 

Gieliovd

Forumguru
Dat is mooi want ook te harde banden zijn nadelig voor het rijgedrag en slijtage.

Het loopvlak gaat bol staan, vreemd slijten en raar sporen.
 

vdijk

Lid
ik ben toch even naar de garage geweest en de garage zegt hetzelfde. We wachten weer af tot de volgende keer

helaas heb ik gisteren weer eens een melding gekregen. ook weer tijdens het rijden.
ga vrijdag toch maar eens naar de garage
 
Ik denk dat één van je banden langzaam aan het leeglopen is. Het resetten zoals jullie omschrijven is niet helemaal waar: Als je de knop iongedrukt houdt dan onthoudt de computer de bandenspanning van dat moment. Als na een dag of een paar dagen het alarm weer afgaat betekent dit dat de spanning ten opzichte van de laatste keer dat je op de knop hebt gedrukt om te "resetter" weer is gedaald. Check je banden één voor één of er niet een schroef o.i.d. in het loopvlak zit.
 

Gieliovd

Forumguru
Daarom lijkt het mij ook procedure om eerst alle banden op de voorgeschreven druk te brengen met koude banden. Daarna resetten, en dan pas gaan rijden.

Anders heeft de computer een vervuild nulpunt!
 

vdijk

Lid
Diesel en Gieliovd: bedankt voor de tips

Ik zal morgenochtend de banden controleren en weer op spanning brengen.
toch heb ik een afspraak gemaakt bij de garage om toch eens de computer uit te lezen om te kijken welke foutmelding er in het systeem staat
 

vdijk

Lid
na een kleine drie weken heb ik eindelijk kunnen achterhalen dat mijn achterband langzaam maar zeker aan het leeg lopen is. krijg morgen een nieuwe band

blijkt toch maar weer dat de elektronica werkt.
 
Ik heb sinds vorige week het probleem dat dit lampje brandt, maar ik kan het niet resetten (als ik op het reset knopje druk gaat het lampje onmiddelijk hééél even uit (maximaal paar tienden van een seconde, het flikkert even uit en dan terug aan).
Ik zal toch maar eens bij de garage langsgaan.
Heeft iemand hier dit al eerder voorgehad? Zou het mischien een probleem met de ABS zijn?
Een langzaam leeglopende band kan het niet zijn want dan zou ik wél een reset kunnen doen...


groetjes

Sven
 
De bandenspannings controle meet overigens geen bandenspanning maar geeft een gemiddeld verschil in rotatiesnelheid weer tussen links en rechts. Daarom duurt het even voor er weer een nieuw alarm gegenereerd wordt. Als beide banden te hard of te zacht zijn wordt je nooit gewaarschuwd.
 
Waarom het dus niet aan mijn bandenspanning kan liggen, anders kon ik hem resetten (tenzij reset knop kapot is natuurlijk :-))
Anyway, heb afspraak met garage, ik laat het weten als ik meer weet, gok op fout in ABS of zoiets (maar die werkt nog heb ik vanmorgen gemerkt)
 

JinxRS

Lid
Vanmiddag ging die bij mij ok branden, en het was idd raak een dikke schroef in m'n achterband. Ik reed op de rijksweg en in het begin leek er niets aan de hand maar toen het lampje ging branden ben ik bij de eerste beste afslag er af gegaan en wat bleek idd een lekke band. Dit systeem heeft bij mij nou al 2 keer z'n waarde bewezen....geweldig !
 

Fabia

† In Memoriam
Dat is ook vaak het zwakke van de vele systemen. Door de vele valse meldingen ga je het niet meer vertrouwen ook als het wel een juiste melding betreft.
 
Ondertussen brandt het lampje niet meer. Het bleek een storing in de software te zijn, ze hebben het in de garage gereset. Kon ook moeilijk probleem met mijn banden zijn, heb ondertussen 5000km gereden met dat lampje aan :-)
Nu maar hopen dat het wegblijft...
 

vdijk

Lid
inmiddels is het lampje tweemaal gaan branden en tweemaal had ik een lekke band.
Langzaam maar zeker, krijg ik ook steeds meer vertrouwen in de verschillende systemen
 

vdijk

Lid
Ik denk dat even zult moeten zoeken in de handleiding van je auto.
In de O2 zie het lampje ook (even) branden bij het starten van de motor.
 

hekko

Lid
Net nog even gekeken, maar zo te zien heeft de O1 zo'n lampje niet.

Gelukkig heeft mijn vriendin een extra zintuig voor bandenspanning. Die heeft me al een paar gewaarschuwd dat er een band te zacht was en bleek dan ook zo te zijn!
 
Bovenaan Onderaan