Tire Pressure Monitoring (bandenspanningscontrole systeem)

Octavia_II

Actief lid
Heren,

heb vandaag helaas mijn eerste, overigens ZEER positieve, ervaring gehad met het TPM systeem. (weet nou niet of ik :yeah:of :( moet toevoegen)

Vanochtend, niets aan de hand, 130km/h over de snelweg en ineens ping! gele waarschuwing op m'n dashboard dat er iets mis is met m'n bandenspanning. Eerst volgende afrit eraf gegaan, bij tankstation m'n banden gecontroleerd (op het eerste gezicht ok).

Hierna de bandenpomp aangesloten en de drukken gecontroleerd en wat bleek, links achter 3.2 bar en rechtsachter 2.8 bar. Op het oog niets kunnen vinden in het profiel/wangen wat niet in m'n band thuis hoort, dus maar weer opgepomt en doorgereden.

Echter op het werk in de middagpauze langs m'n auto gelopen en wat bleek: BAND PLAT!. Band gewisseld en toen bleek er daadwerkelijk glas in m'n loopvlak te zitten wat ik 's ochtends niet gezien had. :(

Had niet verwacht dat een drukverschil van 0.4 bar (op 3.2 bar !!) gedetecteerd zou kunnen door de ABS wielsnelheidssensoren. :cheer:

Ps. voor diegene die het nog niet wisten, er zitten GEEN druksensoren in de banden bij Skoda, maar omdat de omtrek van de band afneemt, bij afnemende bandenspanning, gaat deze sneller ronddraaien (hij moet toch de rest van de auto bijhouden ;) en dit verschil wordt door de wiel snelheids sensoren gedetecteerd.

Groe(n)ten,

Charlie

redfoxert

Senior Member
Zo ging bij mij na 3000km dat ding al af. Gecontroleerd en niks aan de hand. Lampje ging ook niet meer uit. Naar de dealer geweest en die heeft m gereset. Daarna nog een keer aan na een paar 1000 km. Weer controle en weer niks aan de hand. Zelf kunnen "resetten", oftewel, opnieuw "ijken" door het knopje in de midden console 2s in te drukken.

Van de week ging het lampje weer aan. Bij het tankstation gecontroleerd, was de band linksvoor nog maar 1.2bar !!! Gelijk maar naar 2.6 gepompt, rondom en wederom het knopje ingedrukt om het systeem te ijken.

Nu vraag ik mij eigenlijk af, wat is de optimale spanning voor de Turanza's die standaard op de O2 Combi worden geleverd??

Hey Charlie,

Je rijdt met nogal 'veel lucht' in je banden. 3,2 bar lijkt mij persoonlijk aan de hoge kant. Heb je hier een speciale reden voor?

Als je banden te hard zijn opgepompt, is het risico dat zich iets in je band boort groter. Bovendien slijt de band niet gelijkmatig af (meer in het midden bij te hoge spanning).

Dolf

Actief lid
Bij mij gaat na de winter/ zomerbandenwissel en vise versa altijd het banden spannings lampje branden (Na 4 KM) denk dat het systeem niet zo goed is als
de uitvoering die o.a Renault gebruikt met druk sensoren.
Het enige nadeel hierbij is dat je de druk in alle 4 de banden gelijk moet maken om de waarschuwing uit te schakelen. dus pompen (van horen zeggen)

Octavia_II

Actief lid
Hey Charlie,

Je rijdt met nogal 'veel lucht' in je banden. 3,2 bar lijkt mij persoonlijk aan de hoge kant. Heb je hier een speciale reden voor?

Als je banden te hard zijn opgepompt, is het risico dat zich iets in je band boort groter. Bovendien slijt de band niet gelijkmatig af (meer in het midden bij te hoge spanning).

Hoi LangeNeef,

klopt, heb laatst met veel belading en winterbanden gereden (waarde is tevens warm gemeten).

Heb ondertussen de spanning rondom verlaagt naar 2.7 bar rondom.
(voorgeschreven spanning 2.4 + 0.3 van de winterbanden)

Vwb het risico dat er zich iets in de band boort zou je wel eens gelijk kunnen hebben, had nl. (zoals je kunt lezen) een lekke band......

Groe(n)ten,

Charlie

Bij mij gaat na de winter/ zomerbandenwissel en vise versa altijd het banden spannings lampje branden (Na 4 KM) denk dat het systeem niet zo goed is als
de uitvoering die o.a Renault gebruikt met druk sensoren.
Het enige nadeel hierbij is dat je de druk in alle 4 de banden gelijk moet maken om de waarschuwing uit te schakelen. dus pompen (van horen zeggen)

Misschien een domme vraag, maar reset je de sensor wel na de bandenwissel door de knop een paar tellen ingedrukt te houden, zoals dat ook moet als je meer of minder lucht in de banden doet?

Rallye

Forumguru
Misschien een domme vraag, maar reset je de sensor wel na de bandenwissel door de knop een paar tellen ingedrukt te houden, zoals dat ook moet als je meer of minder lucht in de banden doet?

Misschien begrijp ik je vraag verkeerd, maar je reset bij de Octavia niet "de sensor", maar het systeem, waarbij je een nieuwe nulwaarde ingeeft. Als je het systeem dus reset terwijl een lekke band hebt, krijg je geen waarschuwingen meer. Het systeem waarschuwt voor afwijkingen in afrolomtrek, gemeten via de ABS/ESP-sensoren.

Misschien begrijp ik je vraag verkeerd, maar je reset bij de Octavia niet "de sensor", maar het systeem, waarbij je een nieuwe nulwaarde ingeeft. Als je het systeem dus reset terwijl een lekke band hebt, krijg je geen waarschuwingen meer. Het systeem waarschuwt voor afwijkingen in afrolomtrek, gemeten via de ABS/ASP-sensoren.

Dat bedoel ik. (Dus inderdaad een beetje domme vraag :grin:.)

@Dolf
Als je een navigatiesysteem hebt moet je dat opnieuw kalibreren na een bandenwissel. En het systeem resetten, dus. Zie de reactie hierboven.

De sensor meet niet de druk in de band, er zit namelijk geen sensor in het ventiel zoals bij de oude laguna's (hoe dat nu zit weet ik gelukkig :D niet).
Maar de omwentelingen aan de as ofzoiets.
Als die veranderd veranderd ook de buiten diameter, een rekensommetje, en dus is er iets niet goed met de buitendiameter van je band.

Bij mij is de sensor nog maar 1x gaan branden, er was niets aan de hand dus zal het wel de slijtage aan de banden zijn.
Meteen maar alles opgepomt en opnieuw gereset.
Nog staads alles in orde.

MadDog2K

Actief lid
Domme vraag wellicht : maar kan je bij de pomp ook zien hoeveel bar erin je banden zit ?
Ik gebruik alleen die digitale (waar je doorgaans 50ct in moet gooien), want die oude types snap ik echt niet :>

Octavia_II

Actief lid
Domme vraag wellicht : maar kan je bij de pomp ook zien hoeveel bar erin je banden zit ?
Ik gebruik alleen die digitale (waar je doorgaans 50ct in moet gooien), want die oude types snap ik echt niet :>

Hoi MadDog2K,

domme vragen zijn er niet, domme antwoorden wel :xyxthumbs:.

Voor zover ik de banden pompen bij de tankstations ken is dit wel mogelijk.

Op het moment dat je de pomp slang op het ventiel drukt, dan laat deze de gemeten banden spanning zien. De pomp begint echter wel direkt met bijpompen/aflaten van de druk, dus wel snel kijken... ;)
(Bij de oude analoge types zie je de druk constant totdat jij deze oppompt of druk aflaat).

Groe(n)ten,

Charlie

Je kan hem ook vol laten lopen met stikstof, dan hoef je de spaning niet zo bij te houden.
Het schijnt dat stikstof er niet uit kan, waarom weet ik ook niet.
Nadeel is wel dat dit bij de "bandenboer" moet en niet bij de pomp.

Ik heb stikstof in mijn winterbanden gehad (op mijn vorige auto). Dit heeft als grote voordeel dat de spanning niet wijzigt tijdens temperatuurswisselingen. Die blijft met stikstof constant.

Dat je nooit meer hoeft bij te pompen is een fabeltje. Na de opslagperiode moest er gewoon weer bijgepompt worden. En dan moet je dus naar een bandenboer die stikstof heeft...... nou niet zo mijn idee van echt handig.

Dus nu zit er weer gewoon ouderwets lucht in mijn bandjes en pomp ik ze op elk door mij gewenst moment zelf bij... ;)

Fabia

† In Memoriam
Daar liep ik dus ook tegen aan, netjes door Profile gevuld met stikstof maar ja je moet toch af en toe een beetje bijvullen. En dus maar naar de pomp voor een beetje lucht, ik ga daar niet voor naar Profile.

Dolf

Actief lid

Als het lampje gaat branden druk ik de knop een tijdje in en dan is alles weer ok.
Heb er ook geen last van, maar alleen dat dit na 3 a 4 km gebeurt vind ik vrij laat.

Na 3 of 4 kilometer vanaf start is zoals het bedoeld is. Er moet nadrukkelijk geconstateerd worden dat er een wiel met een andere snelheid draaid, daar is een redelijk stuk voor nodig omdat de electronica niet weet op wat voor weg je rijd (bochten en dergelijke).

Bovenaan Onderaan