Tips tegen schade door dieren.

van_der_P

Senior Member
Zoals ik in het draadje over problemen met de GL al schreef heb ik bezoek gehad van een marter onder de motorkap.
Zijn er collega Skodarijders die daar een effectief middel tegen weten ?

Bij voorbaat dank

Ronnie

Forumguru
De auto op een soort kippegaas zetten, was onlangs op de Duitse TV. (ZDF) Marters schijnen daar niet overheen te willen lopen.

van_der_P

Senior Member
Bedankt voor de reactie, deze hoorde ik ook al in de garage.
Na wat gesurf op het net ben ik een paar apparaatjes tegen gekomen, die een hoog voor de mens bijna niet hoorbaar geluid maakt. Dat zou de marter afschrikken.
Er zijn er die op batterijen werken, en die je kunt aansluiten op de accu. Als je deze op de accu aansluit krijg je dan geen probleem met het can-bussysteem ?
Welk een gevolgen heeft het voor je huisdieren (hondjes) ?

Br3cht

Actief lid
je hebt in de handel ook een marter alarm.
Deze sluit je aan op de batterij met een zekering ertussen, komen zo nooit nog langs.
En het zou de batterij ook niet leeg trekken

en er bestaat ook een soort van marterspray,deze spuit je in op alle elek. delen
en dan zouden ze ook niet meer langs komen

wij, als merkloze garage, hebben ze al veel gezet en nooit nog klachten van de klanten
geen platte batterij of marters.
oorzaak zou liggen aan het vis-afval dat in de omhulsel van de draden wordt gestoken

EdK

Forumguru
van der P: Kijk eens bij Conrad, die adverteren af en toe met spullen om je wagen te beschermen tegen marters en ander knaag gedierte !

Max5

Senior Member
7513513ti.jpg

Sommige mensen zweren bij zo'n wc blokje onder de motorkap, en met zo'n haak kun je 'm meteen ergens weghangen..

(hearsay, ik heb er geen ervaring mee, en ook niet met marters)

Erik_NL

Forumguru
Voor wat het waard is, het kost niets:

op diverse Duitse fora kwam ik de tip tegen om een zakje met wat hondehaar in de motorruimte te leggen/bevestigen. Dat zou effectief zijn tegen marters.

@ van_der_p

je hebt het dingetje tegen de marters inmiddels aangesloten.
hoe heb je hem aangesloten?
op de plus en de min van de accu, of de plus van de accu en een punt op de carroserie.(schijnt een verschil te zijn).
heb hier ook verdenking van een marter, en wil ook zo'n ultrasoon apparaatje monteren,op mijn nog te komen fabia.
als de auto gestart is, gaat het apparaatje dan uit?
ik ga waarschijnlijk voor de waterbestendige die je kunt verkrijgen bij conrad(reclame?)
welke heb jij, en helpt het?

hondenharen hielp bij mij niet trouwens.
zo'n apparaatje helpt schijnbaar ook alleen wanneer er nog geen marterbezoek van te voren is geweest.

Br3cht

Actief lid
het toestel zet je gewoon op de bornen van de batterij dus plus en min, aan de carrosserie mag ook, maar op de klem is al een boutje en moertje soms ook

het toestel zet zichzelf niet uit tijdens het rijden, want deze is gewoon direct aangesloten op de batterij

waterdicht of niet, als deze bovenop de batterij wordt gemonteerd komt er toch geen water (de elektrische draden zijn ongeveer een 40cm) en tegenwoordig hebben alle auto's een bodemplaat

van_der_P

Senior Member
@jeffrey76
De marterverschrikker heb ik gekocht bij Conrad. Niet de goedkoopste voor € 34.95 incl. verzendkosten. Er zit ook een LED op en telkens als die werkt, om de 15 a 20 seconde, brandt die LED ook. Het zijn nachtdieren, dus dat licht zou ze dan ook al afschrikken.
Volgens de beschrijven moet je de verschrikker zo laag mogelijk monteren, en het liefst bij gaten onder de auto waar het beestje de auto in gaat ( wielophanging)
De mijne heb ik rechts (bijrijderskant) gemonteerd, eigenlijk achter het mist/dagrijlicht. Daar is ook een dikke slang gemonteerd, van de intercoler, onder deze slang.
Voor het wiel onder de auto zit een groef. Daar heb ik van de binnenzijde een gaatje in geboort. Daar een boutje met de verschrikker door klaar.
De kabels wat verlengt en alle twee op de accu aangesloten (de + en de -)
Nu het donker is schijnt de LED over de beschermplaat onder de motor door. Of het werkt weet ik niet, maar ik heb (nog) geen bezoek van een marter gehad.

bedankt voor de reacties,

ga toch maar een bestellen.

@br3cht,

ergens in een beschrijving gelezen over een aansluiting op draad nr 15, dan zou het apparaat alleen werken als de auto van contact wordt gezet, zodra de auto wordt gestart gaat het apparaat uit.
alleen zegt mij draad nr15 niks.
zolang het nergens op stoort,zal het wel goed gaan.
ik heb echter wel eens gelezen dat, de boordcomputer een storing kan aangeven.
we zullen zien.

van_der_P

Senior Member
Ik heb hem gewoon rechtstreeks op de accu aangesloten met een zwevende zekering ertussen. Tot nu toe geen problemen, en ook geen marters.

Het slimste is om de verschrikker zo laag mogelijk te monteren.
Ik heb getracht om de verschrikker onder de motor door zijn werk te laten doen.
Dus tussen de motor en de bodemplaat.
Op de foto kun je aan de buitenkant zien waar die zit. Rechts voor het voorwiel

Bovenaan Onderaan