Tips en tools

mvp

Lid
We hebben zojuist via een handelaar een ex-militaire SuperB 1.8tsi '11 gekocht.
Hij heeft 190.000km gelopen en heeft een volledige onderhoud historie. Laatste beurt is bij 177.000km geweest. Wat een heerlijke auto! Hopelijk blijft deze ervaring zoals de eerste indruk!

1. Hij is dealer onderhouden. Ik ben benieuwd of ik de gebruikelijke intervallen moet aanhouden of vaker olie en filter verversen?
2. Verder doet de ruitenwisser voor het niet. Hij sproeit wel en de achterruitenwisser is wel te bedienen. Geen enkele stand doet het. Ik heb even de stekker los gemaakt om te kijken of deze wel stroom krijgt en hier meet ik een ruime 12v. Mag ik er vanuit gaan dat de motor stuk is? Ik kan bij de gebruikelijke internet aanbieders alleen geen motor voor vinden.

Verder tot nu toe een hele fijne auto!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Highway

Forumguru
Van welk jaar is je Superb? 1.8tsi - was dat niet alleen vanaf de Superb 2 geleverd?

De 1.8tsi is erg bekend om zijn olie verbruik problemen. Kan je veel over terug vinden op het forum. Ook de ketting is een zwak punt. Maar een goede 1.8tsi rijdt echt heerlijk!! Een keer de kleppen laten reinigen is ook een goed idee (een aantal bedrijven kunnen via een camera kijken hoe erg de kleppen zijn vervuild).

Wat betreft je ruitenwisser - zou kunnen dat deze stuk is, je kan ook 12V direct op de motor aansluiten. Ik weet echter niet of er nog elektronica (ECU module) in de motor zit die de motor aan stuurt (waardoor 12V aansluiten niet betekend dat de motor het direct gaat doen).

Tip - het wordt gewaardeerd jezelf even voor te stellen op het forum.
 

mvp

Lid
Bedankt voor je reactie! Ja, ik ben nieuw, dus ook je laatste tip is welkom! :)

Ik ben Martijn, en we hebben en een gezin met 2 kids. Vandaar de zoektocht naar een ruime praktische auto met een relatief klein budget. Mede oorzaak is de renovatie van onze woning wat een waar paleisje aan het worden is. De Skoda gaat nog heel wat ritjes naar de bouwmarkt maken.

Bedankt voor de onderhoudstips. Kan ik de kleppen reinigen met een additief in de brandstof of dient dit mechanisch te worden gedaan?
Olieverbruik is nog onbekend, wel een volledige historie vanaf 0 kilometer. Hier vind ik niks terug over een ketting of andere problemen. Ik vermoed dat er stevig mee is gereden (ex marechaussee) maar ik begrijp na een belletje met de garage die hem in onderhoud heeft gehad dat deze motor dat prettiger vind dan wanneer oma er in zou rijden. Onlangs nieuwe banden, koppeling en vliegwiel gekregen en toe aan een beurt. Wat houden jullie als interval aan? De voorgeschreven Long Life olie en dan ongeveer 30.0000km? Of beter andere olie en 15.000km aanhouden?

Ik ga is kijken of het me lukt op die manier de motor in beweging te krijgen. Bedankt!
 

mvp

Lid
Ik heb inmiddels op verschillende manieren stroom op hte motortje van de ruitenwisser te krijgen. Helaas geen enkele beweging. Nu kwam ik er via de dealer achter dat dit onderdeel iig door hen niet meer geleverd word. Ook een zoektocht op internet bood geen soelaas. Wel een gebruikt slooponderdeel gevonden. Hopelijk bied dat beterschap.
 

Eltjo

Forumguru
Veel plezier met je Superb.
Ik heb o.a. ik koel-vriezers (klep dicht) en 212 cm deuren vervoerd en Pax kasten - ging "dicht" met een sjorbandje.

Heb je gezocht op onderdeelnummer? Kan me niet voorstellen dat er geen ruitenwissermotor meer geleverd wordt.
Zo niet hetzelfde onderdeelnummer, dan toch wel de opvolger er van met een ander nummertje.

Mijn vader had problemen met z'n ruitenwissermotor (van z'n Chevrolet S10) en had dat laten verhelpen door een auto-elektrabedrijf die de motor uit/inbouwde en de slechte verbindingen op de print op de motor heeft nagesoldeerd.

Ik zou volgens schema de olie verversen als je veel korte stukjes rijdt.
Je moet er waarschijnlijk toch 5W30 VW507 LL ingooien, of je nu 15 of 30 dkm interval hanteert. Bij de Lidl hebben ze die af en toe en kost dan € 6 p/l. Olie van de Lidl gooi ik al zo’n 6,5 ton in mijn auto's met allen > 1,5 ton op teller, maar ik denk dat het veel scheelt dat ik af en toe ook een flink stuk (>100 km) rijdt en eens in het jaar > 1000 op een dag. Verder rijdt ik erg rustig.
 
Laatst bewerkt:

Highway

Forumguru
Kleppen reinigen kan niet met een additief. De tsi motor is direct ingespoten, waardoor er geen benzine bij de inlaat kleppen komen. Om te reinigen zal je een andere methode (chemisch of fysiek reinigen) kunnen gebruiken.

Qua onderhoud: sinds ik mijn 1.8tsi heb, doe ik om de 15000 onderhoud. Doe ik gewoon zelf - nieuwe LL olie en filter. Kost niet veel. De 30 000 beurt - dat is het max van het variabel interval. Zou best kunnen dat als je korte stukjes rijdt, dat de auto eerder aangeeft dat deze een beurt nodig heeft.
 

mvp

Lid
Bedankt voor de tips!

Inmiddels het een en ander uitgelezen en nu blijkt het in het canbus te zitten. Waarschijnlijk komt er een verkeerd signaal naar de ruitenwissermotor waardoor deze niet activeert. Overigens is de motor dus ook niet via de dealer te leveren. Wel nog een gevonden via een onderdelen site. Een gebruikte. Koste me 70,-. Hij staat nu bij de garage om het verder uit te zoeken. En gelijk de apk.
Beurtje doe ik erna zelf icl. alle filters. Ik ben voornemens gelijk een flush in de olie te gooien voordat ik hem vervang. Is er een aan te bevelen of kan ik de gemiddelde flush gebruiken? Ik stop erna LL 0w40 full syntetic in. 502/505. Dit zou goed moeten zijn toch?
 

brepus13

Forumguru
Gezien de problemen bij deze blokken zou ik misschien zelfs 5w40 overwegen....
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Highway

Forumguru
Mijn dealer doet er 0W30 in van Shell. Deze voldoet aan de nodige specificaties. Echter ging er vroeger 5W30 in.

Vaker gelezen dat deze monitoren voor de 5W30 gemaakt zijn, en dat de 0W30 eigenlijk te dun zou zijn ondanks deze wel de VW goedkeuring heeft.

Zelf gebruik ik 5W30 van Castrol, maar moet toevoegen dat mijn auto aangepaste zuigers/ringen heeft (revisie) vanwege olie verbruik.

Voor een flush gebruik ik meestal die motor flush van Forte. Een flush verwijderd meer vervuiling, maar maakt de olie ook dunner. Nadeel is dat je dan wel vervuiling weg kan halen, die juist een lek dicht.
 

Eltjo

Forumguru
Nog een tip... aangezien die dealeronderhouden is; je kan de onderhoudsgeschiedenis opvragen. Daar staat ook vast wel vermeld welke olie er in is gedaan al die jaren. Die specs zou ik dan aanhouden.
 

mvp

Lid
Top bedankt eltjo2!

Nog even een update tav de niet werkende ruitenwissers. De monteur heeft het probleem gevonden in een te zwak signaal vanaf de computer welke in het dashbord verstopt zit. (weet helaas de exacte benaming niet) Deze heeft hij open gemaakt een een weerstand vervangen, en waarempel ze doen het weer. Even bang dat er een nieuwe computer in moest a 600 eu. Maar gelukkig hebben we een monteur/tovenaar die heel kundig is.
Nog even apk en dan zelf een beurtje geven. Overigens was de monteur zeer te spreken over de staat van de auto. En wist hij te vermelden dat hij getuned is en dat de egr klep was weg geschreven.

Tot zover, morgen de dealer is bellen voor de verdere historie. Cheers allemaal!!
 

mvp

Lid
Volgende vraag, ik heb er de admundsen navigatie in zitten met een parrot carkit. Is het mogelijk de parrot er uit te halen en de navi te gebruiken als carkit gezien er ook de phone optie op zit? Wat heb ik hiervoor nodig?
 

Eltjo

Forumguru
En waarschijnlijk is zo’n BT module nog steeds zo prijzig dat je daar niet vrolijk van wordt.....
Net zoals toen die nieuw was en een Parrot werd gemonteerd.
De Parrot CK-3100? kan je ook met de stem bedienen (kwestie van een aantal namen inspreken). Of dat met een origineel spul kan?
Ik ben net vanwege een Parrot en een losse Tomtom die het af en toe slecht deden naar een Android radio overgestapt waar ik nog een achteruitrijcamera op wil aansluiten.

De Parrot unit zit bij bij trouwens (nog) achter de bediening van de airco.
Hij zit er bij mij nog omdat het buiten niet zo aantrekkelijk is om in de auto te werken en omdat de aansluiting op de speakers er niet zo even tussenuit te halen is.
 
Laatst bewerkt:

Chrisjemol

Forumguru
Je moet idd een module onder de bijrijdersstoel hebben om bluetooth op de originele radio te gebruiken.
Als je ingebouwde carkit in de auto hebt (microfoon bij dakhemel) en de audioknop op stuur kan je alles met de stem bedienen
 
Bovenaan Onderaan