Tikkend geluid tijdens het laden

ESL

Donateur
Viel me al eerder op; de superb maakt een wat apart geluid tijdens het laden. Is dat normaal? Een buurman begon er ook al over. Het is best hard, vooral ‘s nachts natuurlijk. Dat hij blaast is niet zo erg (koeling, denk ik??) maar dat getik is best irritant. Het getik houdt ook op zodra de ventilator (??) stopt.
Bekend? Ik heb een link naar het geluid geplaatst, dan heb je een idee.

https://youtu.be/gt1oGMJCgwI?feature=shared

PizzaPieter

Donateur
Kun je die ventilator ook, met uitgeschakelde machine, met de hand ronddraaien ?

Lijkt alsof hij ergens tegenaan tikt of dat er een blad los zit of iets anders.

Lijkt niet heel consequent/ritmisch

ESL

Donateur
Ik had zelf eigenlijk niet eens in de gaten dat hier een koeling ofzo op zou zitten, maar blijkbaar moet er iets gekoeld worden tijdens het laden. Ik heb zelf geen idee waar die ventilator zit en of ik daar met de hand bij kan eigenlijk. Ik had zelf ook in gedachten; blijkbaar zit daar iets van een koeling op, en die ventilator raakt iets of is in onbalans. Bij mijn vorige Superb is mij zo iets van koeling eigenlijk nooit opgevallen. Dus of die is veel kleiner danwel afwezig, of mijn huidige Superb maakt meer lawaai dan bedoeld.

PizzaPieter

Donateur
Het geklapper dat ik hoor líj́kt niet normaal.

Lijkt beetje op iets wat af en toe tegen de ventilator aankomt, dan weer wegschiet en er later weer tegenaan komt.

ESL

Donateur
Vanavond eens zien of ik kan achterhalen waar die ventilator uberhaupt zit en of ik daar bij zou kunnen. Ik zou denken; ik zet hem aan de lader, doe de motorkap open en ga op het geluid af!

Peter-036

Forumleiding
Moderator
De omvormer van 230V AC naar het DC voltage van de HV accu kan/zal warm worden, en kan dan dus koeling nodig hebben.
Wellicht is dat, of het relais dat die koeler schakelt, wat je hoort.
Edit: ik luister nooit naar dat soort YouTube filmpjes, dus ik reageer op je vraag, niet op het geluid.

ESL

Donateur
Ik duik er vanavond even in. Ik was me er zelf nooit bewust van dat zo'n auto gekoeld moet worden tijdens het laden, maar klinkt wel logisch. Even zien of ik de ventilator kan lokaliseren.
De youtube link is trouwens gewoon veilig hoor; was voor mij de enige manier om een filmpje van het geluid gedeeld te krijgen. ;)

Bovenaan Onderaan