Tikkend geluid airco/kachel ventilator

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marsjel

Nieuw lid
Hoi,

Ik heb in mijn airco/kachel motor sinds aantal daagjes een tikkend geluid, wanneer ik hem op stand 1 of 2 zet hoor je het "ratelen" net als bij een fiets een kaart tussen je spaken stoppen, maar dan met wat minder geluid.

Bij stand 3-4 hoor je het stukken minder en het geluid komt van achter mijn dashboard kastje en als je buiten de auto staat hoor je het op die plek ook wat beter.

Wat kan dit precies zijn? en is dit een bekend probleem?, heb mijn auto nu 3 weken en 600km mee gereden, valt zoiets ook onder de 6 maanden bovag garantie?.
 

cvegreen

Forumguru
Het kan zijn dat er een blad(van een boom) voor je ventilator zit en dat je dit hoort . Anders kan het zijn dat de motor van je aanjager de geest aan het geven is , maar dat denk ik niet . andere redenen kan ik me niet zo snel bedenken.
 

Gieliovd

Forumguru
Als er iets defect is valt dat onder de garantie! Er is iets aan de hand dus ik zou terug gaan. Als het nu niet stuk is gaat het over een tijdje er wel aan.

Ik had het laatst ook. Toen ik hem even uitzette en weer aan was het over.

Zal wel iets in hebben gezeten.

In mijn vorige auto lag een muntje in het ventilatierooster, leuk in elke bocht: rrrrrt TING!
 

Marsjel

Nieuw lid
Hey, ja ik denk zelf ook van een blaadje (bij garage was dat ook het vermoeden), maar het gaat er niet zo een snel uit.. heb al meerdere dingen geprobeerd (langer op stand 4 aan zetten, ventilatieroosters dicht en op stand 4..) maar blijft erin zitten.. Zelf kan je daar niet bijkomen toch? tenminste..?
 

cvegreen

Forumguru
Hey, ja ik denk zelf ook van een blaadje (bij garage was dat ook het vermoeden), maar het gaat er niet zo een snel uit.. heb al meerdere dingen geprobeerd (langer op stand 4 aan zetten, ventilatieroosters dicht en op stand 4..) maar blijft erin zitten.. Zelf kan je daar niet bijkomen toch? tenminste..?

Zou het echt niet weten of je je ventilatiehuis makkelijk uiteen kan halen. In de garage zullen ze dat wel weten hoe het moet .
 

Gieliovd

Forumguru
Als ik mij goed herinner kun je het interieurfilter zelf opzoeken. Wellicht kun je daar ook kijken of er troep in de ventilator zit.

Het interieurfilter zit als ik mij goed herinner achter een klepje in de buurt van je dashboardkastje.
 

purk

Senior Member
ik denk ook aan een blad die in je ventilator terecht is gekomen, dit komt door dat jou interieurfilter na je ventilator zit.
 

Tallguy

Forumguru
Ik vermoed dat de aanjager onder het dashboard bij de passagier zit, tegen de middenconsole...moet je ff checken.

Dacht me zoiets te kunnen herinneren bij het inbouwen van de Parrot...toen heb ik doe boel daar ook open gehad.
 

Marsjel

Nieuw lid
Hey, zal dat eens kijken,
Kan je daar dan zo bij of is dat erg veel werk met losschroeven of iets dergelijks?
 

Fabia

† In Memoriam
Als ik mij goed herinner kun je het interieurfilter zelf opzoeken. Wellicht kun je daar ook kijken of er troep in de ventilator zit.

Het interieurfilter zit als ik mij goed herinner achter een klepje in de buurt van je dashboardkastje.

Je bedoelt dit verhaal:

Jawel Fabia, heel simpel.

Het pollenfilter (alleen voor Fabia's met airco) zit aan rechterkant, voor de rechter-voorstoel, tegen de middenconsole aan, onder het dashboard.

We maken wel een routebeschrijving, is misschien wat makkelijker.
Een zaklantaarn en een stofzuiger er bij is wel zo makkelijk.

Het demonteren.

Je opent de rechter voorportierdeur.
Schuif de rechtervoorstoel wat naar achteren.
Nu ga je op de knieën naast de auto zitten en leun naar binnen.
Als je richting middenconsole kijkt, *onder* het dashboard, zie je stijf tegen het middenconsole aan, twee klemmen zitten.
Dit zijn schuivende klemmen, die nu aan de uiteinde van de houder zitten.
Je schuift voorzichtig de beide klemmen naar het midden toe.
In het midden van de houder zit een klein knobbeltje, en daar schuif je de beide klemmen tegen aan.

Je trekt nu de houder voorzichtig rechtstandig naar beneden.
Als je geluk hebt komt het hele raam met filter in zijn geheel mee, maar ik denk niet dat dat gebeurd, meestal zit het raam met filter een beetje vast door het vuil/blaadjes enz.

De houder ziet er zo uit:

|
|
-------------

Even onthouden, de verricale poot komt later weer aan de kant van de rechtervoorstoel, niet richting motor.

De houder is weg en het raam met filter zit er nog.
Je pakt het (zwart-plastic) raam vast en trekt het ook weer rechtstandig voorzichtig naar beneden richting vloer.
Het is een flink rechthoekig filter en het komt bijna tot aan de vloer.
In het begin zul je even iets moeten morrelen tijdens het naar beneden trekken denk ik, want het zit wat vast door het vuil.

Als jet het raam, inclusief filter, er uit hebt, zie je dat het filter een opgevouwen harmonica-vorm heeft, net zoals de balg van een accordeon.
Aan één kant van het filter zit al het vuil, aan de kant naar je toe.
Even opletten hoe het raam er in zit, aan de onderkant van het raam zit een soort lipje.

Je pakt nu de stofzuiger, doe er het mondstuk aan met het het platte uiteinde, en als je de lamellen van het filter één voor één openvouwt, kun je het vuil er heel simpel uitzuigen.
Wel even opletten, het filter lijkt gemaakt van een soort koffiefilter-papier.
Het is wel stevig, maar het is wel papier. (denk ik)

Mocht het filter loskomen van het raam tijdens het stofzuigen, dan is het eenvoudig het geheel weer te monteren.
Op de zijkanten van het filter staan pijlen, die moeten naar de kant van de bestuurder wijzen.
Aan de onder en bovenkant van het raam zitten een soort flappen, die schuif je zo in het filter, daar zitten weer openingen voor.

Het monteren.

Het raam met filter weer voorzichtig in de opening schuiven (aan de onderkant van het raam zit dat lipje)
Goed aandrukken.
De houder, met de verticale poot naar de stoel toe, er weer indrukken.
(De verticale poot komt in een soort opening.)
De houder ook stevig aandrukken, het klikt dan.
De schuifklemmen nu vanuit het midden naar de uiteinden schuiven.
Als het niet goed wil met de schuifklemmen, de houder zelf even omhoogdrukken.
Dat was het....

Het *lijkt* een hele operatie omdat ik het erg uitgebreid omschreven heb, maar als je het één keer gedaan hebt doe je het de volgende keer bijna blindelings, écht waar...

Je staat er van te kijken hoeveel vuil er na een paar maanden in dat filter zit, en helemaal na het voorjaar met de bloesemblaadjes, en het najaar.
Ondanks dat er een rooster voor de openingen in de/het paravan zit.

Nou als er vragen zijn hoor ik het wel, en het *opereren* doet een ieder op eigen risico uiteraard....
 

cvegreen

Forumguru
Dat is een ganse boterham , maar zoals ik het lees klinkt het vrij eenvoudig zelf te doen . Als het droog is ga ik eens een knieval doen voor mijne fabia en eens zien hoe dit er eigenlijk uitziet en misschien dan best ook eens uitkuisen , wie weet hoe lang is dat geleden gebeurt ?
 

Fabia

† In Memoriam
Graag gedaan. Ik wist dat we het ooit een keertje besproken hadden. Het was een kwestie van goed zoeken.
 

Marsjel

Nieuw lid
Hoi bedankt voor de goede uitleg, ik heb vanmiddag eens gekeken en inderdaad.. ik haalde het filter eruit (is niet moeilijker als een stofzuigerzak vervangen) en toen kwam het al hoor ;) heleboel bladeren en zooi viel naar beneden, toen het filter verder eruit gehaald en met spits mondstuk voor stofzuiger rustig alle vouwen goed uitgezogen, en zat toch best veel stof en dergelijke tussen.

Daarna het filter terug geplaatst, wat ook erg eenvoudig was (moet alleen wel goed kijken hoe het eruit is gekomen en hoe je het er dus weer terug in moet stoppen).

Mn Airco maakt nu in ieder geval geen tikkend geluid meer ;) dus de blaadjes zijn er allemaal uit. :cheer:
 

cvegreen

Forumguru
Waar het forum al niet goed voor is. Geniet van de stilte.

Dit is nu een van de sterke punten van dit forum , iedereen helpt iedereen en dat is leuk. Ik heb het al vaker gezegd , maar het is een feit . Ik heb hier al heel veel bijgeleerd.
 

Marsjel

Nieuw lid
Hey, jaa daar ben ik het helemaal mee eens, dit is een erg leerzaam forum en ben er ook al veel te weten gekomen,.. maar ben nu toch nog wel een vraagje, Gieliovd, je zegt dat je filter 5000km geleden is vervangen, nu alles dus mijn vraag wat de vervangingstermijn van zo'n filter is?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan