Tijd voor de O3

Rallye

Forumguru
Smaken verschillen ;). Ik heb de RS doorlights vorige week gemonteerd. In de spiegels vond ik de downlights ook erg zwak en geel, vandaar de LED. De bekleding van de kofferbak is bij mij zwart; daar voegt LED echt iets toe qua zichtbaarheid van de spullen die ik in de dubbele bodem heb opgeslagen. In de auto vind ik LED verder niet nodig.

Mocht je het interesseren dan kun je bij de trekhaak wellicht nog gaan voor een kabelboom die zaken als Trailer Stability Assist ondersteunt - toch wat extra veiligheid. Ik weet alleen niet of jouw auto dat zou kunnen hebben, misschien weet @Antera daar meer van....

Mocht je een filmpje willen hebben van mijn Amundsen dan wil ik er wel één voor je maken (via PM).
 

Mistraller

Senior Member
Opname van de navi hier: https://www.dropbox.com/s/0e1vtmkqbfyz3ed/gekkenavi.mp3?dl=0

Paar ultrakromme zinnen zitten er ook in: De Sergeant Thomsonstraat (ok, die vindt Waze ook een beetje moeilijk) komt eruit als Saarge Tomsestraat.
Maar het meest duidelijk bij aankomst: Het reisdoel bevind zich aan TE rechterzijde van TE weg. De spraaksynthese is echt tenenkrommend slecht.

Heel ander vraagje, ik ga morgen de winterwielen eronder passen; ik denk inmiddels gelezen te hebben dat het gewoon past, 15 inch LM velgen, maar is er iets heel specifieks waar ik nog op moet letten buiten de ET en verdere passing? (en uiteraard bandenspanning checken en resetten in de auto)

Ik heb trouwens een irritant dingetje ontdekt, het rechter scrollwieltje op het stuur doet het erg slecht. Is dat een bekend issue, en kan het gefikst worden? Als het eenvoudig is doe ik het zelf, maar anders wordt het een garantie dingetje.
Edit: Ik zie op briskoda vergelijkbare klachten, en het is bij die personen onder garantie vervangen, het stuur hoeft er gelukkig niet uit oid.
 

Antera

Donateur
.

Heel ander vraagje, ik ga morgen de winterwielen eronder passen; ik denk inmiddels gelezen te hebben dat het gewoon past, 15 inch LM velgen, maar is er iets heel specifieks waar ik nog op moet letten buiten de ET en verdere passing? (en uiteraard bandenspanning checken en resetten in de auto)

Ik heb trouwens een irritant dingetje ontdekt, het rechter scrollwieltje op het stuur doet het erg slecht. Is dat een bekend issue, en kan het gefikst worden? Als het eenvoudig is doe ik het zelf, maar anders wordt het een garantie dingetje.
Edit: Ik zie op briskoda vergelijkbare klachten, en het is bij die personen onder garantie vervangen, het stuur hoeft er gelukkig niet uit oid.


Omtrent de wielen past volgens mij idd 15 inch wel als je normale wielen pakt.

Het scrolwieltje kan je zelf uit het stuur halen als de airbag verwijderd is en kan je het inspecteren en misschien wat smeren. Maar let op airbag er alleen uit halen als het contact uit is en contact los. Anders staat er een storing in en zal je deze moeten laten resetten.
 

Rallye

Forumguru
Paar ultrakromme zinnen zitten er ook in: De Sergeant Thomsonstraat (ok, die vindt Waze ook een beetje moeilijk) komt eruit als Saarge Tomsestraat.
Maar het meest duidelijk bij aankomst: Het reisdoel bevind zich aan TE rechterzijde van TE weg. De spraaksynthese is echt tenenkrommend slecht.

Goed nieuws. Je hebt geen storing. Dit klinkt net als bij mij. Voor mijn oren zegt ze overigens wel DE, maar omdat het niet vloeiend gaat en de D nogal kort is, klinkt het vreemd. Klemtonen zijn inderdaad soms vreemd. De Laan der Kruisheeren wordt iets als “hee-er-un”. Koningin Beatrix in een aanduiding wordt “koning-ín Bé-jatriks”. Af en toe gaat er iets fout met de wegnummers (i.t.t. CarPlay wel A-nummers i.p.v. E-nummers)., dan zegt ze iets van “volg de A1000 500 meter, terwijl het om de A1 gaat. Ik vind de stem wel stukken beter als die van de oude Amundsen (koningin Mathilde zoals een vriend van mij zijn navi noemt).
 
Laatst bewerkt:

Mistraller

Senior Member
Ik vond mijn oude RNS310 uit mijn O2FL qua spraak stukken beter. Wellicht omdat ik uit het zuiden kom en ik de "vlaamse vleug" zelfs wel prettig vond, maar ik kan nu regelmatig de straten niet verstaan, omdat de spraaksynthese zo slecht is, dus eigenlijk zou ik dan liever het noemen van straten uitzetten, maar dat kan niet. Op 4 januari wordt SmartLink geactiveerd, dus dan ben ik benieuwd hoe dat werkt met Waze.
Ook kijken ze dan even naar het scrollwieltje (vandaag deed ie het trouwens wel, dus ik hoop dat ie tijdens de inspectie het euvel wel laat zien, zal je net zien dat ie het dan wel goed doet), en wordt de trekhaak dus geplaatst.

Airbag fault ben ik mee bekend....ooit al eens gehad toen ik mijn carkit aan het inbouwen was destijds. Ik trek tegenwoordig nooit meer stekkertjes los als het contact erop staat :)
 

Mistraller

Senior Member
Zo, de wielen zijn gewisseld. Het past net, vooral voor zitten flink grotere remschijven, ik neem aan vanwege de 150pk. Het balanceerlood gaat net langs de remklauw, maar lijkt me geen probleem verder. Alles loopt keurig vrij. De pyxis velg heeft ET 50, met banden 195. De standaard minoris velg is ET46 en 205mm band. Lijkt mij volgens mij allemaal binnen de marge.

IMG_20181223_133427.jpg IMG_20181223_133626.jpg IMG_20181223_133641.jpg IMG_20181223_133542.jpg

Denieuwe naafkapjes zijn nog niet binnen, dus ik heb ze maar even overgezet van de originele velgen. Met de typische oxidatie aan de randjes.... Mocht er nog iemand interesse hebben in de groene naafkappen?

Bij de minoris velgen merkte ik helaas nog een beschadiging op. De velg zelf heeft geen schade, dus die moet ik nog even bijlakken.

IMG_20181223_133409.jpg

Verder viel mij een 2e markering op, (naast de TWI) kan iemand me vertellen wat deze slijtindicator vertelt?

IMG_20181223_133357.jpg
 

HarrieSkoda

Forumguru
Start-stop is uit te coderen (maar dat kan sommige elektriciteitsverbruikers zoals de achterruitverwarming beïnvloeden) of met een module worden uitgeschakeld: bijvoorbeeld https://www.tweedehands.nl/auto-ond...ten/audi-volkswagen-start-stop-336399597.html

En hoe denk je dat zij dat uit gaan coderen :arghh:?
In een ander bericht volgens mij ook al eens aangehaald; mijn start-stop is uitgeprogrammeerd middels het verhogen/verlagen van de waardes. Ik heb géén problemen met overige (grote) stroomverbruikers.

Het liefst zou ik de functie omgekeerd zien, maar ga hier zelf niet aan knutselen.
Zover ik weet zijn technische mensen hiermee bezig geweest, maar voor alsnog zonder resultaat?

TSC kan op elke MQB geactiveerd worden en dus ook de O3 :-)

Wat houdt TSC precies in? En hoe kun je zien of je dit reeds hebt?

Verder viel mij een 2e markering op, (naast de TWI) kan iemand me vertellen wat deze slijtindicator vertelt?

“De profieldiepte van banden kun je zelf controleren. Op de zijkant van de band staat een zogeheten TWI-markering (Tread Wear Indicator). Ongeveer ter hoogte van deze markering zitten profieldieptemeters in de hoofdgroeven van de band. Bij winterbanden staat naast de TWI ook de WWI (Winter Wear Indicator) op de band. Zijn je banden versleten tot op de TWI of WWI? Dan is het hoog tijd voor nieuwe banden.”

Maar volgens mij zie ik daar geen winterbanden op je foto...?! Vreemd dus.
 

Mistraller

Senior Member
Wat houdt TSC precies in? En hoe kun je zien of je dit reeds hebt?
TSC is trailer Stability Control. Ook bekend als TSA.
Ik lees hier dat je het met aangekoppelde trekhaak kunt zien:

https://www.skodaforum.nl/forum/i/a...-error-parkeersensoren-caravanspiegels.21086/
Het is een ouder topic, ik weet niet of het voor de O3 nog steeds zo is.

“De profieldiepte van banden kun je zelf controleren. Op de zijkant van de band staat een zogeheten TWI-markering (Tread Wear Indicator). Ongeveer ter hoogte van deze markering zitten profieldieptemeters in de hoofdgroeven van de band. Bij winterbanden staat naast de TWI ook de WWI (Winter Wear Indicator) op de band. Zijn je banden versleten tot op de TWI of WWI? Dan is het hoog tijd voor nieuwe banden.”

Maar volgens mij zie ik daar geen winterbanden op je foto...?! Vreemd dus.

De TWI ben ik uiteraard mee bekend, die zitten zelfs op mijn racefiets bandjes. (Dan zijn het kuiltjes) Maar naast de standaard TWI, stond een eindje verder dus een andere indicator. En dit is inderdaad op mijn zomerwielen die van de auto af komen.
Inmiddels heb ik het gevonden, dit noemt Continental de Summer Thread Wear Indicator. (oftewel de aangeraden 3mm profieldiepte)
Zie https://www.continental-tyres.co.uk/car/technology/tyre-knowledge/lex-1-1

En zo hebben ze op de winterbanden dus een Winter TWI van 4mm. Onder die waarde hebben de sipes (de typische incisies op winter/all season banden) minder grip.
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
En hoe denk je dat zij dat uit gaan coderen :arghh:?
In een ander bericht volgens mij ook al eens aangehaald; mijn start-stop is uitgeprogrammeerd middels het verhogen/verlagen van de waardes. Ik heb géén problemen met overige (grote) stroomverbruikers.

Het liefst zou ik de functie omgekeerd zien, maar ga hier zelf niet aan knutselen.
Zover ik weet zijn technische mensen hiermee bezig geweest, maar voor alsnog zonder resultaat?

Dit is niet te doen aangezien het met een puls schakeling werkt je kan er zelf een printje tussen zetten die een puls geeft zodra je je contact aan zet en de SS uit zet.



Wat houdt TSC precies in? En hoe kun je zien of je dit reeds hebt?

Trailer stability Control kan je herkennen aan het feit dat je ESP lampje 2 a 3 seconde langer blijft branden als je je contact aan zet en dat doet hij alleen als er iets achterin gestoken zit. Dat is het moment dat de ABS zich anders gaat gedragen bij nood situaties wegens het feit dat de auto anders moet corrigeren bij uitwijken enz.
 
Bovenaan Onderaan