Thule raceway 992

reiger44

Nieuw lid
Heb net een bovenstaande Thule besteld voor mijn skoda spaceback ambition pro (zonder panorama met spoiler) maar volgens Thule kan de spoiler de belasting niet aan.
Vreemd, alle auto/s hebben tegenwoordig een spoiler. Is deze spoiler zo zwak. Iemand ervaring?
Zie onderstaande mail van Thule:


Beste,

Wij hebben uw onderstaande vraag goed ontvangen en danken u voor uw interesse in onze Thule producten.

Als het de standaardversie is, dan kunt u 'm monteren op positie 8.
Als hij een extra spoiler heeft, zoals de foto hieronder (rode wagen hieronder) dan past de RaceWay helaas niet, De plastic spoiler kan die belasting niet aan.


Aarzel niet ons te contacteren mocht u nog verdere vragen of opmerkingen hebben.
 

kansberg

Forumguru
Er zijn vele hatchback's en combi's waarop een spoiler gemonteerd is. Bij het monteren van een fietsendrager als de 992 wordt deze inderdaad (zeer) zwaar belast en is beschadiging zeker niet ondenkbaar.
Het is dan ook goed dat Thule dit aangeeft om veel ellende te voorkomen.

Door mijn werk heb ik de nodige beschadigingen al voorbij zien komen, vaak door onjuist gebruik of verkeerde toepassing.
 

reiger44

Nieuw lid
Bedankt voor je snelle reactie. Dit betekent wanneer ik jou verhaal zo lees dat alleen een dakdrager of een fietsendrager op de trekhaak veilig is.
Ik had de clipon 9104, deze was ook lastig te monteren en moest je oppassen met krassen en deukjes. De 992 heeft juist meer rubberen componenten om dit te voorkomen.
Das wel balen, want ik heb geen trekhaak, wel een dakkoffer waar geen 3 fietsen naast kunnen. En NU?
 

kansberg

Forumguru
Fietsen op het dak, of nog beter op een drager op de trekhaak is inderdaad de beste manier. En zeker de beste manier om beschadigingen te voorkomen. Maar omdat niet iedere auto van een trekhaak kan worden of is voorzien, heeft Thule dergelijke dragers in het programma.

Door de steeds gestroomlijndere vormen en accessoires op moderne auto's worden deze steeds lastiger te monteren/gebruiken.

Alhoewel fors duurder, is een trekhaak met daarop een fietsendrager wel idealer en minder kwetsbaar.
 

reiger44

Nieuw lid
Ik vind een paar krasjes niet ook niet zo erg, wel wanneer mijn spoiler eraan zou gaan. Het enige wat ik vervoer zijn racefietsen van rond de 7 kilo, dit zou de spoiler toch wel aan moeten kunnen, lijkt mij. Thule mag 45 kg aan fietsen hebben bij mij is dit de helft.
Misschien toch morgen met auto en fietsendrager naar de dealer toe, wanneer zij zeggen dat ik er niet aan moet beginnen gaat de Thule weer retour.
 
Hoi,

Het probleem is waarschijnlijk niet het gewicht maar de luchtweerstand en voortdurend wisselende krachten. Hierdoor wordt het plastic naar verwachting te zwaar belast.

Sorry maar je moet toch wat anders proberen ben ik bang
 

kansberg

Forumguru
De belasting zou dan exclusief drager 21 kg. zijn. Dat is inderdaad niet veel en dat kan de spoiler wel aan. De windlast die er tijdens het rijden op komt is de grote boosdoener. Het mooiste zou zijn om het apparaat te monteren om zo een inschatting te krijgen van de belasting op de spoiler. Wellicht is er met enig huisvlijt (ik zit te denken aan een soort van afstandsconstructie op de achterruit, bevestigd met zuignappen) een manier te vinden om de spoiler te 'ontlasten' waardoor vervoer toch mogelijk is.
Persoonlijk zou ik ook geen krasjes op de auto willen, al zeg ik vaak 'een auto is maar verzekerd blik' is een beschadiging aan m'n auto iets wat m'n humeur behoorlijk negatief kan beïnvloeden, maar dat is aan een ieders overweging en beleving uiteraard.

Zowel Skoda als Thule zullen zich niet aansprakelijk laten stellen bij eventuele gevolgschade. Het e.e.a. zal dus geheel op eigen risico moeten gebeuren.
 

Canon-Eye

Forumguru
Kun je niet - desnoods met behulp van een constructiebedrijfje - een of andere beugel (laten) maken die aan de achterste dakdrager (of evt. zelfs aan beide) wordt bevestigd en de fietsdrager dááraan "ophangen", zodat de spoiler domweg wordt overgeslagen?
Je kunt dan de achterklep niet openen als de drager gemonteerd is, maar dat zal anders toch ook niet gaan lijkt me.
 

reiger44

Nieuw lid
Bedankt voor jullie reacties en creatieve oplossingen. Het is inderdaad wel inventief om op een dergelijke manier de spoiler te ontlasten.
Ik laat het jullie weten. Uiteraard op eigen risico.
 

Hans O.

Forumguru
Waarom doe je het niet op deze manier?

Dan kun je eventueel ook nog een dakkoffer én een aanhanger/vouwwagen meenemen.:deuk:

 
Laatst bewerkt:

VWim

Forumguru
Simpel, is gemonteerd voor de verlichting en voor de kentekenplaat. Beide kan je een boete opleveren (en terecht ook).

Het meest makkelijk is een drager op je trekhaak. Voor een uitgebreide test wil ik je verwijzen naar de test van het Duitse Auto, Motor und Sport http://www.auto-motor-und-sport.de/...nsport-auf-der-anhaengerkupplung-7252747.html
Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Thule 931 EasyFold met 13 polige aansluiting.

Een drager op de trekhaak is wel een behoorlijke aanslag op je brandstofverbruik, gevoelsmatig is een drager op het dak gunstiger. Met de laatste heb ik echter geen ervaring.
 

Havana

Forumguru
Klopt niet, fietsen bovenop kosten meer brandstof dan achterop. Wat ook volstrekt logisch is.

Bovenop is ook aanzienlijk meer geklooi.
 

Canon-Eye

Forumguru
gevoelsmatig is een drager op het dak gunstiger.
Dát denk ik toch eigenlijk niet, gelet op het feit dat de fietsen op de trekhaak grotendeels in de luwte van de auto zitten - boven op het dak vangen ze de volle mep aan wind (ook al staan ze in de lengterichting: het zijn er wel 2 of zelfs 3, als ik TS goed heb begrepen). Nog los van het ongemak dat je ze er bovenop moet tillen, soms nog buiten je macht ook.

Ik heb onlangs ook onze ouwe trouwe Spinder Hawk vervangen door zo'n opvouwbare en kantelbare Thule - niet goedkoop, maar oerdegelijk. En hij kan makkelijker mee in de caravan, zodat we ook vanuit onze kampeerlocaties de fietsen naar elders kunnen meenemen.
Je moet er wat voor over hebben om de boel 100% veilig te kunnen vervoeren...
 
  • Leuk
Waarderingen: VWim

Havana

Forumguru
Op de trekhaak scheelt in mijn ervaring meestal maar zo'n 5-10% brandstof terwijl op 't dak tussen de 10-15% ligt.
 

VWim

Forumguru
Voor mijn gevoel is het veel meer dan 5-10 procent, 20% komt voor mijn gevoel meer in de richting.

Waarbij opgemerkt dat ik nog nooit grote afstanden heb gereden met uitsluitend de fietsendrager. Wel een keer met dakkoffer en fietsendrager, dat zit aardig in de richting van 30% verschil.
 
Bovenaan Onderaan