Thule dakdragers icm panoramadak

DieselMojo

Nieuw lid
Goedemiddag allemaal,

de Kodiaq is helaas nog niet geleverd, dus ik kan helaas nog niet ‘real life’ uittesten. Hopelijk kan ik hierbij gebruik maken van jullie schat aan ervaringen ;)

Ik heb een Thule Motion XT XXL dakkoffer momenteel en wil hiervoor Thule dakdragers gebruiken.
Op mijn huidige auto gebruik ik de Thule Wingbar Edge, welke lekker stil zijn. De Wingbar edge is iets lager dan de ‘normale’ Wingbar Evo, waardoor die minder windweerstand geven. Ik vraag me alleen af of die dan te laag liggen in verhouding tot het panoramadak?

Zijn er hier mensen die een van deze sets gebruikt en een goed advies kunnen geven over deze dakdragers? Of trek je stoute schoenen aan en probeer me te overtuigen met een goed alternatief die ook stil is :D

Alvast bedankt!
 

Herre

Senior Member
Maar het maakt toch niet uit of je een Pano dak hebt of een stalen dak voor de daklijn? (Heb zelf gelukkig geen panorama dak) Of moet het ook nog open kunnen met die koffer erop?
 

DieselMojo

Nieuw lid
De vraag is inderdaad met de achterliggende gedachte dat het dak dan nog open zou kunnen. Heb zelf nog nooit aan panoramadak gehad hiervoor, dus heb geen idee ;)
 

Herre

Senior Member
Bij dakkoffers denk ik altijd meteen aan ski’s, en dan ga je dakraam denk ik niet open doen.

Nu moet ik bekennen dat ik eigenlijk nooit met raam oren rijd. Climatronic is prima in staat om het klimaat te regelen , dus waarom raam openen
 

MacRembrandt

Forumguru
BwoGYQO.jpg

Wingbar (evo) icm T-track.

Dak kan nog open. Genoeg ruimte. En lekker stil.

Had hiervoor squarebars met van die klemmen eromheen. Toen tikte het schuifdak nog wel eens tegen de dragers. Maar dan is het een kwestie van wellicht iets verschuiven. Enige kritieke punt is het kantelen (dak gaat eerst achter omhoog open en kantelt dan zodat hij helemaal open kan schuiven). Als dat lukt, gaat het wel goed.
Tuurlijk is bovenstaand geen Kodiaq, maar het schuifdak is exact hetzelfde en dakafstand zal niet veel schelen.
 

DieselMojo

Nieuw lid
Bedankt voor je info MacRembrandt. Volgens mij ligt de evo net ietsje hoger ligt dan de edge. Geen idee of de Kodiaq en je VW overeenkomen wat dat betreft :) En zou jouw dakdrager ook nog iets lager kunnen denk je? Of blokkeert die dan met het panoramadak?

En tja Herre... bedankt voor veel meningen die helaas geen antwoord geven op mn vraag. Dakkoffer betekent niet automatisch ski’s en winter. Ik snap niet waarom het onderwerp omgedraaid moet worden naar de vraag waarom iemand zijn dakraam wel of niet zou willen openen en dat de climatronic zo fijn is. Mijn vraag is simpelweg óf dat kan, de reden waarom ik dat zou willen doen is niet relevant, lijkt mij?
 

MacRembrandt

Forumguru
Kan je je huidige Edge op de Kodiaq plaatsen? Ik had bij de Tiguan nieuwe dragers nodig omdat hij gewoonweg te breed was voor mijn oude dragers. De Tiguan heeft minstens 127cm nodig. Ik heb nu 135cm.

Ik kan nu het schuifdak niet openen (is het nu echt geen weer voor...:cool:), maar als het schuifdak bij openen niet bóven de dakrails uitkomt moet het goed gaan. De Edge is lager dan de Evo, maar ligt nog steeds óp de dakdrager. En als je dus t-tracks gebruikt, komt er niks onder de Edge.
 

DieselMojo

Nieuw lid
Ik heb mijn edge nu op een bmw 530 liggen, is net een wat andere configuratie. Dus geen idee of dat werkt op een Kodiaq. Ik kan met mijn dakkoffer helaas geen T-track gebruiken, die zijn met Powerclick sluiting. Dus die grijpers komen er wel iieeeeetsje onder, ben bang dat ik dit gewoon even moet aankijken zodra de auto er is ;)
 
@DieselMojo Hopelijk dat je 2 jaar na plaatsing nog meeleest.

Wat zijn uiteindelijk jouw ervaringen met de Edge dakdragers, panoramadak en dakkoffer met powerclick? Ik sta voor dezelfde keuze op dit moment en dus ook benieuwd of het panoramadak nog open kan.

Ervaringen van andere gebruikers met soortgelijke setup zijn uiteraard ook welkom
 
Bovenaan Onderaan