thermostaat lijkt niet open te gaan

avpy

Senior Member
Heb maandag een nieuwe thermostaat geplaatst in mijn Superb 3.6 fsi V6 uit 2011.
Was een hele operatie om erbij te kunnen.
uiteindelijk gelukt, maar nu het volgende probleem dat de thermostaat niet open gaat.
Dus vandaag nogmaals een nieuwe geplaatst, want andere nieuwe was een iets ander model dan die er origineel in zat.
Na het plaatsen motor laten opwarmen, maar ook deze lijkt niet open te gaan en motor word te warm.
Ik heb in bijlage een afbeelding gedaan van de thermostaat.
Heeft iemand misschien een tip hoe ik dit zou kunnen oplossen ?
Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • thermostaat-koelvloeistof.jpg
    thermostaat-koelvloeistof.jpg
    35,1 KB · Weergaven: 12

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Gemonteerd met de goede kant boven?
Thermostaat testen kun je in een steelpannetje op een kookplaat doen, even voor het kookpunt moet 'ie echt open gaan/zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: avpy

avpy

Senior Member
Gemonteerd met de goede kant boven?
Thermostaat testen kun je in een steelpannetje op een kookplaat doen, even voor het kookpunt moet 'ie echt open gaan/zijn.
Bedankt voor de reactie.

Gemonteerd met goede kant boven. Weet ik niet 100% zeker, omdat het bijna niet te zien is.
Er zit maar een ruimte van 10cm waar ik net met mijn hand tussen kan om hem erin te plaatsen.
Zit namelijk midden aan de voorkant in blok achter radiator.
Heb met gsm gekeken en zal zo denk ik goed moeten zitten. Heb de 2 lippen die het langst zijn naar links geplaatst vanaf voor gezien.
Als ik de thermostaat andersom erin deed bleef hij niet vast zitten in de behuizing.
Klopt het dat ik met het huis vast te draaien de veer iets moet indrukken, of zit hij dan niet goed ?
Heb onderstaat document gevonden en als ik dat zo zie lijkt hij goed te zitten met de 2 lippen naar links.
 

Bijlagen

  • thermostaat.jpg
    thermostaat.jpg
    242,3 KB · Weergaven: 17

avpy

Senior Member
Heb je misschien veel lucht in het systeem zitten?
Heb zoals omschreven staat laten draaien zonder deksel erop en dan zie je alle lucht eruit komen..
Op moment dat motor op temperatuur begint te komen en bijna 90 graden is hoor je dat de elektropomp een ander geluid begint te maken en dan lijkt alsof hij zwaarder moet gaan draaien. expansievat begint water dan ook omhoog te komen.
koelventilators gaan dan ook draaien, maar blazen koude lucht omdat radiator niet warm word.
motor zet ik dan direct uit want temperatuur gaat dan over de 90 graden.
als ik deksel op expansievat zet net voordat het begint te stijgen dan gebeurd er net hetzelfde.
 

Tees

Donateur
Ik lees dit nu al een paar keer, en één ding blijft bij me hangen: wat was de origineel reden om de thermostaat te vervangen? Ging de oude thermostaat ook niet open?
Want misschien zit het probleem dan ergens anders, en niet in de thermostaat...
 
  • Leuk
Waarderingen: avpy

avpy

Senior Member
De oude bleef stuk openstaan en motor werd steeds trager op bedrijfstemperatuur. Vandaar dat ik hem vervangen heb. Duurt nu soms 25 km voor hij warm was.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

avpy

Senior Member
Heb je DSG? Bij mij bleek niet alleen de "gewone" thermostaat kapot, maar ook die van de DSG.
Ik heb inderdaad dsg. Maar richting radiator word slang vanaf thermostaathuis niet warm. Die richting dsg zit volgens mij op een aftakking. Weet je ongeveer waar deze zit?
Dan kan ik die eens controleren.
 

Antera

Donateur
Zou altijd eerst even de thermostaat in kokend water leggen om te zien of deze werkt alvorens te monteren. Thermostaat gaat open als alles warm is. Als hij niet warm word dan betekend het dat deze open blijft staan. Dat is precies de omgekeerde wereld.

Bij jouw gaat die niet open omdat hij niet de warmte krijgt die hij nodig heeft om open te gaan zodat hij kan gaan koelen via de radiateur.

Heb je hem wel gepakt met de juiste temperatuur? je hebt die met verschillende waardes
 

eriktv

Forumguru
Als ik het zo hoor kun jij wel met redelijke zekerheid zeggen dat het niet (alleen) de DSG-thermostaat is. Ik weet ook verder niet hoe het technisch in elkaar zit, maar even checken kon geen kwaad.
 
  • Leuk
Waarderingen: avpy

avpy

Senior Member
Zou altijd eerst even de thermostaat in kokend water leggen om te zien of deze werkt alvorens te monteren. Thermostaat gaat open als alles warm is. Als hij niet warm word dan betekend het dat deze open blijft staan. Dat is precies de omgekeerde wereld.

Bij jouw gaat die niet open omdat hij niet de warmte krijgt die hij nodig heeft om open te gaan zodat hij kan gaan koelen via de radiateur.

Heb je hem wel gepakt met de juiste temperatuur? je hebt die met verschillende waardes
Thx voor terugkoppeling.
Hij is 87 graden. Huis waar hij in zit is wel kokend heet. Dus zou hij gewoon moeten werken.
Maar vermoed dat hij niet juist in behuizing zit dan en bepaalde gangen afsluit met de onderste lippen.

Ik heb verder gezocht op internet en heb compleet thermostaat huis gevonden en besteld.
Dan kan ik in ieder geval buiten de auto zien hoe hij er exact in moet.
Als alles werkt kan ik dit gewoon retour sturen .
ook een nieuwe thermostaat mee besteld en die ga ik dan zeker testen alleen kan deze niet met touwtje getest worden, omdat deze niet een vaste afsluiting heeft.
van mijn werk ga ik een flexibele leiding camera gebruiken en kan dan zo eens in het gat van thermostaathuis kijken
hoe het eruit ziet.
even afwachten wanneer het geleverd gaat worden.

Als er verdere tips zijn voor ontluchten hoor ik dat graag.
Normaal doe ik expansievat vullen tussen min en max.
motor starten en laten draaien tot ventilator gaat draaien.
als expansievat zakt weer bijvullen.
op moment ventilator draait dan vat dicht draaien.
 

avpy

Senior Member
Als ik het zo hoor kun jij wel met redelijke zekerheid zeggen dat het niet (alleen) de DSG-thermostaat is. Ik weet ook verder niet hoe het technisch in elkaar zit, maar even checken kon geen kwaad.
Dank je voor meedenken.
Inderdaad dat denk ik ook dat deze niet defect is.
 

avpy

Senior Member
komende week komen de onderdelen binnen en dan kan ik het nog eens proberen,
maar dan proberen met een camera mee te kijken hoe hij erin zit.
ik hou jullie op de hoogte.
prettig weekend alvast
 

avpy

Senior Member
ik had nog een vraagje
Weet iemand toevallig of de elektropomp pas gaat draaien op moment dat de motor te warm word om de waterpomp mee te helpen.
Of draait deze al vanaf begin mee. Omdat je deze hoorbaar begint te worden als motor te warm begint te worden.
 

Antera

Donateur
Zo te horen heb je je antwoord zelf gegeven ;) .Lijkt me niet nuttigde pomp als je rijd dan draait de vast pomp mee met die motor. De andere is voor zover ik weet als je de motor uit zet.
 
  • Leuk
Waarderingen: avpy

avpy

Senior Member
Zo te horen heb je je antwoord zelf gegeven ;) .Lijkt me niet nuttigde pomp als je rijd dan draait de vast pomp mee met die motor. De andere is voor zover ik weet als je de motor uit zet.
thx.
Hij begint volgens mij al te draaien op moment de temperatuur boven de 90 graden komt van motorkoelwater.
hij maakt een raar brommend geluid dus denk dan toch dat thermostaat verkeerd zit en de doorgang tegenhoud.
komt komende week goed.
onderdelen zijn net vertrokken zag ik met dpd uit duitsland.
 

avpy

Senior Member
Probleem is opgelost.
Heb de nieuwe spullen gemonteerd.
Gezien dat de oude thermostaathuis niet meer in orde was.
Gelukkig had ik een nieuwe meebesteld.
waar de punt van de thermostaat in komt te zitten was de behuizing beschadigd (zie foto).
bij de nieuwe zat er een metalen stuk waar die precies in past.
alles ingebouwd en radiator werd weer niet warm
Dit probleem gevonden.
Radiator en slangen er naar toe zijn heel slecht te ontluchten.
heb deze eerst allemaal goed opgevuld.
daarna motor weer warm laten draaien en nu werd radiator wel warm
alles werkt weer zoals het hoort en motor is nu veel sneller op temperatuur incl olie.
20240229_134105.jpg
20240229_134052.jpg 20240229_134052.jpg
20240229_134105.jpg
 
Bovenaan Onderaan