The Green Machine (RS TDI 4x4)

Zo, ondertussen de eerste 400 kilometers gereden met de nieuwe Octavia RS TDI 4x4. En, wat ik de voorbije 8 jaar niet meer meegemaakt heb : nog niet moeten gaan tanken :D Brandstofmeter staat zelfs nog niet op 1/2......

Maar verder naar de eerste impressies :

- Wat is deze auto zuinig. Toch in ieder geval als ik vergelijk met wat ik voorafgaand had. Oké, ik ben de auto nog aan het inrijden.... maar ik kwam zelfs op de autosnelweg aan een verbruik van ongeveer 6.5l/100 km aan ongeveer 140 km/uur..... Voor mij alvast één van de aangename verrassingen.

- De kleur (Rallye Green) is geweldig. Een headturner (voor zover de auto dat zelf al niet is) en zowat iedereen zegt aangenaam verrast te zijn. Velen waren er vooraf sceptisch over, maar moeten hun mening herzien. Enkel nog een wrap zoeken voor de achterspoiler ;)

- Comfort is ideaal. Ik had wat schrik van de stroeve, sportievere vering, maar zelfs op Belgische wegen valt dat reuze mee. Bij nader inzien zou het DCC pakket dan toch overbodig geweest zijn.

- Van overbodig gesproken (en tot nu toe mijn grootste ergernis) : ik wou mee zijn met de toekomst en heb derhalve alle technische snufjes op de auto laten zetten. Met name, Smartgate, Smartlink, RSE,.... Geen van die dingen werkt voorlopig naar behoren. :cry: Het zal misschien (en waarschijnlijk) wel aan mij liggen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik was er uiteindelijk in geslaagd om een verbinding te maken via Android Auto, maar wat is het nut ervan als ik dan geen gebruik kan maken van mijn dataverbinding op mijn gsm? :arghh: Hetzelfde verhaal met de ingebouwde Wifi en W-Lan. Voor de ene functie zou je gebruik moeten maken van WLAN (Smartgate), voor de andere (RSE) van WIfi. Maar die kunnen niet beide tegelijk door mijn gsm ontvangen worden :nono: Vereist nog wat meer studie van mijnentwege precies.... of de aankoop van een gsm die Mirrorlink compatible is.

Forumleden die overigens thuis zijn om die allemaal naar behoren te laten werken, mogen zich altijd kenbaar maken natuurlijk ;)

- Wat een motor! Voor het eerst sinds lange tijd nog eens een dieselmotor, maar tot dusver (en zelfs met inrijden), helemaal geen klagen over. Vlotte acceleraties, en in combinatie met de DSG een genot om gebruik van te maken. De overgangen van de DSG zijn vlekkeloos.

Kortom, een auto die me heel wat plezier gebracht heeft al. Al hoop ik wel om spoedig alle Smartlink toestanden aan de praat te krijgen.........

Verdere impressies zullen later volgen. :D

Rallye

Forumguru
Gefeliciteerd met je nieuwe bolide. Foto's volgens, zo neem ik aan?

Voor je connectieperikelen is het misschien goed om even te vermelden welk navigatiesysteem je hebt. Columbus of Amundsen? Waarschijnlijk Columbus?

Via Smartlink (voor jou als Androidgebruiker Android Auto, bij mij Apple Carplay) zou je contact moeten kunnen blijven houden met je GSM-netwerk: anders zou je niet kunnen navigeren met Maps. Carplay op mijn Amundsen zorgt ervoor dat ik via Spotify muziek op mijn radio heb. Ook connectie met het 4G-netwerk dus....

Smartgate heb ik niet, dus daar kan ik weinig over zeggen. Zoek eens op het forum? RSE is rear seat entertainment? Dat zou ook via wifi moeten werken.

Al een paar foto's op dit forum geplaatst ;)

Het is idd een Columbus systeem. Ben er ondertussen in geslaagd om dataverbinding te behouden met Android Auto, doch ik heb het gevoel dat er via mirrorlink veel meer mogelijkheden zijn.

Blijft het probleem dat, als ik mijn dataverbinding (4g) gebruik, geen wifi verbinding heb, en dus zowel Smartgate als RSE (Rear Seat Entertainment idd) nutteloos zijn.... :s

Het onnozele is dat de handleiding vermeld dat Samrtgate via Wifi werkt, en RSE via WLAN. (of omgekeerd) De auto heeft ook effectief beide signalen :sterretjes:

Het forum al zeer zorgvuldig doorgelezen, maar dat maakt me tot heden nog niet veel wijzer :pardon:

Cordoba

Forumguru
Mooi dat de auto zelf goed bevalt. Wat de DSG betreft: veel mensen laten de schakelpunten van de DSG aanpassen, zodat de auto prettiger rijdt, en de 2e koppeling minder te verduren krijgt. Met name bij auto's die veel stadsverkeer rijden, of veel in de file rijden, scheelt zo'n aanpassing aanmerkelijk voor de levensduur van die 2e koppeling. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van auto's waarbij ver voor het 100.000 km punt is bereikt, al de 2e koppeling vervangen moest worden.

Wat het 'smart-deel' betreft, volgens mij hoort dat gewoon bij een ander automerk, anders hadden ze het wel 'clever-link' en 'clever-gate' genoemd.;)
2008-Smart-ForTwo.jpg

Rallye

Forumguru
Mirrorlink is volgens mij een voorganger van Android Auto. Ik kan mij niet voorstellen dat dat meer mogelijkheden heeft. Het werkt bovendien maar met een beperkt aantal telefoons.

Wifi en 4g tegelijk is denk ik niet zo bedoeld. Ik denk dat je op je telefoon de hotspot-functie moet aanzetten. Je telefoon creëert dan een wifi-netwerk waar je je Smartgate en Columbus op in laat loggen.

ik dacht ergens gelezen te hebben dat je een simkaart in het systeem kan steken voor WiFi en RSE

Jammer genoeg beschik ik nergens over een SIM Card slot.... :cry:

Net nog eens 2 uur bezig geweest met het Columbus systeem en er nog steeds niets wijzer van geworden. Ben er ondertussen zelfs in geslaagd om helemaal geen wifi verbinding meer te hebben tussen mijn gsm en de auto :banghead:
Dan weer wel even de WLAN verbinding tot stand kunnen brengen..... maar blijkt Media Command (de app) niet te werken.

Het lijkt erop dat er voor 355 euro aan opties te veel genomen is :arghh:

Enfin, ik ga er even een apart topicje voor starten in het juiste subforum denk ik zo. Er zullen zeker toch leden zijn bij wie het hele SmartGate gedoe naar behoren werkt?

DannyG

Forumguru
Mooie wagen ... absoluut :thumbsup:en inderdaad lekker zuinig, hé. En dat gaat met de kilometers nog een beetje zakken, hoor.

Veel plezier en veilige kilometers (liefst zonder al te veel files).

Goofy@5E

Forumguru
Het is een heel verhaal inderdaad, maar het komt er op neer dat hij de motor chip heeft getuned en de uitlaatbocht tot aan de kat heeft vervangen. Maar, geen ondertiteling mogelijk?

Volledig oem alleen een DP van g7 gti maar wel ingekort, deze lopen iets verder Door dan de O3,
oem 246 pk /380 nm
na tuning 325 pk / 500 nm
volgens Den Oostenrijker in filmpje natuurlijk hè

Bovenaan Onderaan