Test skoda 4x4

EdK

Forumguru
Amper 1 op 20 verkochte Skoda’s in ons land rijdt de showroom uit met vierwielaandrijving. Toch valt er voor de 4x4-modellen heel wat te zeggen, zo ondervonden wij tijdens een winterstage in het Finse Lapland.

Wim Bervoets
20/02/2018
3,8
VROOM score
Prestaties 3,5
Comfort 4
Opties 3,5
Prijs / kwaliteit 4
Wegligging 4
Veiligheid 4
Verbruik 3,5
Algemeen 3,5

Review schrijven


Model info


De Tsjechische constructeur staat misschien niet meteen te boek als 4x4-specialist, toch kan het bogen op een lange traditie. De eerste experimenten met vierwielaandrijving begonnen al in de jaren 30 van de vorige eeuw, en in 1999 kreeg de eerste generatie van de Octavia de eer de eerste moderne Skoda te zijn die ook met vierwielaandrijving te krijgen was. Daarna vond de aandrijving ook zijn weg naar de Superb, de Yeti en vandaag de Karoq en Kodiaq.

Het hoeft niet te verbazen dat de grootste afnemers van vierwielaangedreven Skoda’s thuismarkten Duitsland en Tsjechië zijn, gevolgd door Zwitserland, Groot-Brittannië, Zweden en Oostenrijk. Ons land neemt een bescheidener aandeel voor zijn rekening. De Kodiaq voert daarbij de ranglijst aan: zowat 1 op 3 grote Skoda-SUV’s wordt aangevinkt met vierwielaandrijving. Daar zit zijn sleepvermogen tot 2,5 ton wellicht voor iets tussen…

De tekentafel

Vandaag bestrijkt Skoda’s 4x4-gamma vier modellen: de Octavia, Superb, Kodiaq en Karoq. Bij de Octavia gaat het niet alleen om de avontuurlijke Scout-versies: ook de gewone berline en Combi en zelfs de RS kunnen worden voorzien van vierwielaandrijving. Idem voor de Superb: zowel de gewone berline en break als de sportiever aangeklede Sportline-versies zijn beschikbaar met 4x4. Visueel zie je geen verschil met de gewone voorwielaandrijvers – tenzij je voor een Scout-versie gaat natuurlijk.

Onderhuids maken de Skoda-4x4’s gebruik van een bekend systeem binnen de VW-groep: de Haldex-meerschijvenkoppeling. Die is sinds de Octavia 4x4 uit 1999 intussen al aan zijn vijfde generatie toe, en werkt nog steeds volledig automatisch. De elektronica registreert tractieproblemen op de voor- of achteras en kan in milliseconden het koppel naar de andere as sturen. Omdat rijhulp zoals stabiliteits- en tractiecontrole intussen verder geëvolueerd zijn, is de vijfde generatie van de intelligente vierwielaandrijving responsiever en lichter dan vroeger.

In de praktijk is de vierwielaandrijving in alle Skoda-modellen technisch dezelfde, en doen ze in de eerste plaats een beroep op de voorwielen voor ze de achterwielen in het spel betrekken. Alleen verschilt de koppelverdeling van model tot model: zo zal de Octavia RS 4x4 meer vermogen naar de achterwielen sturen bij een sportieve rijstijl dan de Kodiaq. Ook de wielbasis, het zwaartepunt en de motor hebben een invloed op de concrete toepassing van de vierwielaandrijving, zegt Skoda.

De testbank

In het Hoge Noorden had Skoda enkele uitdagende proeven voorbereid. Om het verschil tussen voor- en vierwielaandrijving aan de tand te voelen, kregen we beide versies van de Kodiaq onder de billen geschoven. Het doel: zo snel mogelijk vertrekken vanuit stilstand… op een besneeuwde ondergrond. Meteen is het verschil merkbaar: probeert de voorwielaandrijver tevergeefs grip te zoeken, dan heeft de 4x4 de achterwielen al lang ingeschakeld om vlot uit de startblokken te schieten.

Daarna gaat het naar de bossen, voor een uitje in diepe, losse sneeuw met de Kodiaq en Karoq. Zij beschikken allebei over een specifieke off-roadmodus en een eigen sneeuwmodus. Het resultaat is opmerkelijk: de grote Kodiaq beschikt uiteraard over voldoende bodemvrijheid en een comfortabele aan- en afrijhoek, maar vooral de kleine Karoq weert zich dapper en ontpopt zich dankzij de nodige rijhulp tot een karaktervolle terreinploeteraar.

Het leukste bewaarden de Tsjechen voor het laatste: een circuit op een besneeuwde en bevroren ondergrond, met de opdracht om alle rijmodi en instellingen van het ESP te proberen. Dat betekent in de eerste plaats dat de elektronica in de gewone rijmodi het vermogen meteen toeknijpt zodra het gripverlies aan de wielen registreert, om zo de schade te beperken. Schakel je het ESP uit, dan voel je de vierwielaandrijving volop werken: na wat licht onderstuur komt de achterkant de boel ondersteunen. Echte speelvogels slagen er dan in om mooie, gecontroleerde vierwieldrifts neer te zetten.

De rekening

Een vierwielaangedreven Octavia kan je bestellen vanaf de 1.8 TSI in benzineversie (€ 30.405) of de 2.0 TDI (€ 29.670). In de Karoq is alleen de 2.0 TDI beschikbaar als 4x4, die kost dan € 32.990. De vierwielaangedreven Kodiaq is er als 1.4 TSI (€ 33.670) of als 2.0 TDI (€ 35.740). De Superb begint in vierwielaangedreven versie eveneens bij de 1.4 TSI (32.735) of bij de 2.0 TDI (€ 35.065). Reken voor de 4x4-uitvoeringen op een meerprijs van € 1.550 voor de Octavia, € 1.960 voor de Superb, en ongeveer € 1.930 voor de Kodiaq.

Het verdict

Een klassieke rijtest is ons Finse avontuur niet geworden. Daarvoor waren de omgeving en de banden niet representatief: alle testmodellen stonden bijvoorbeeld op spijkerbanden, die in ons land alleen onder strikte voorwaarden zijn toegelaten. Niet alle Belgische klanten hebben baat bij vierwielaandrijving: voor hun dagelijks gebruik volstaat de klassieke voorwielaandrijving ruimschoots. Maar wie wel voor 4x4 kiest, om bijvoorbeeld makkelijker zwaardere aanhangwagens te slepen, kan bij Skoda rekenen op een beproefd systeem, dat al vijf generaties lang zijn diensten bewijst.
 

Japanese Power

Donateur
Heb de link met veel genoegen gelezen. De 2 posts daarna voegen daar m.i. niets aan toe. Ok, stukje inleidende tekst had wellicht fraaier geweest aan het begin van deze post.

P.S. @EdK : met het verkeerde been uit bed gestapt vanmorgen?
 
even mijn ongezouten mening;

Joh. Wat maakt ut nou uit ?
Beetje zeiken om het zeiken vinnik het.

Dat hij de tekst kopieert en hier pakt boeit toch geen ene moer? Wees blij; als straks blijkt dat de bewuste website offline is of het artikel is verwijderd of whatever dan kennen wij nog lezen wat er gestaan heeft.

Zo. Ik heb gezegd.



:yeah:
 

Maartenvds

Forumguru
Zo een hoge 4X4 :tegek: ik zal het wel weten haha maar ga toch maar opzoek naar een andere 4X4 voor mijn reisje naar de noordkaap
 
Heb zelf een Superb 4x4, enige tijd geleden toen het hier echt weer eens glad was heel veel plezier van gehad, of ik nou moest wegrijden uit een pak sneeuw, of gewoon onderweg was, echt zoveel meer grip en controle. En zonder ESP ook zoveel lol!
 

EdK

Forumguru
Nee, da’s fris aan je voeten, maar moet @oco1979 het daarom ontgelden ;)

Dat hij de tekst kopieert en hier pakt boeit toch geen ene moer? Wees blij; als straks blijkt dat de bewuste website offline is of het artikel is verwijderd of whatever dan kennen wij nog lezen wat er gestaan heeft.

En jappie , snap je nu de reden van de link tekst hier copieren en plakken ?
En plaatjes in tekst mee kopieëren gaat ene keer wel goed en andere keer niet.
Maar klik vaak genoeg op links die dan hier al tijdje staan en dan zijn ze dus niet meer aanwezig.
En of je nu een link kopieërt en plakt of de gehele tekst ........ 3 seconden langer in tijd !

En dus doe ik het wel vaker op deze wijze..... en dus zeker niet persoonlijk bedoeld naar de TS toe !
 

CDK

Forumguru
Heb de link met veel genoegen gelezen. De 2 posts daarna voegen daar m.i. niets aan toe. Ok, stukje inleidende tekst had wellicht fraaier geweest aan het begin van deze post.

P.S. @EdK : met het verkeerde been uit bed gestapt vanmorgen?
@Tallguy heeft TS vorige week al eens toegesproken om niet op deze manier topics te starten, maar heeft nog geen effect gehad zie ik ;)
 

Sk_Hans

Forumguru
De vierwielaangedreven Kodiaq is er als 1.4 TSI (€ 33.670) of als 2.0 TDI (€ 35.740).

Was dat maar waar. Ik zag deze post net pas en ben even gaan kijken op de Skoda website. De allergoedkoopste 4x4 is de Ambition 1.4 TSI 4X4 Greentech 110 kW 150 pk 6 versn. DSG 4x4 voor een kale prijs van 38.855 euro. Als je hem niet in simpel donkerblauw wilt, kost hij met afleveringskosten (zonder enige extra optie): 40.330 euro. Dat is wel even bijna 7000 euro meer.
 

leon-cupra

Forumguru
Vind de conclussie iets te beperkt. 4x4 is idd niet echt nodig voor het normaal gebruik in NLD en BE maar dat is ESP, TCS, ABS,... ook niet.
Ik aanzie het in een normale wagen als eventueel toevoegend veiligheidssysteem. Voor +200pk wagen is het voor mij een must geworden. Grip, grip en grip.
 
Bovenaan Onderaan