test rit 02

lock

Actief lid
Afgelopen zaterdag even een test rit gemaakt met de 02 combi 1.4 tsi.
Na een stukje in de stad en daarna nog even snelweg vielen een aantal dingen mij op.
1. het motor vermogen bij inhalen als je 120 rijdt viel tegen. Je moet duidelijk terug naar de 5.
2. Vond de auto niet echt stabiel. Dit ligt waarschijnlijk aan het feit dat ik voornamelijk auto met sport onderstel heb gehad.
3. Het lawaai van de banden viel me erg op.
4. Insturen in de bocht :biggthumpdown: viel me zwaar tegen. Stuurt heel anders dan ik gewendt ben. Waarschijnlijk ook weer te maken met het sportieve wat ik gewendt ben,

Verder vond ik de auto zeker in de stad goed mee komen, 80 in 2 en gewoon nog ruimte over.
Bij het stoplicht ook lekker vlot weg. Ben alleen benieuwd wat er gebeurt zonder esp. Dit zat hier wel op.

Na de rit even 2 offertes laten maken. eentje met dsg en de andere niet.
Ben er nog niet over uit, Wellicht een test in de 1.8. alleen dan worden de optie snel minder.

Zijn de dingen die ik heb opgemerkt hier bekend?
 

Sand3r

Senior Member
ESP kan je uit zetten.
En de 6e versnellings is bij de 1.8 ook ook een lange versnelling.
 

Michel

Forumguru
Het lawaai dat de banden produceren is bij mij en andere Octavia II rijders wel bekend. Voor een deel komt het door de isolatie van de auto, maar volgens mij hangt het ook af van welk merk en type band dat er onder ligt. Ikzelf rijd momenteel op Bridgestone Potenza's. De grip en het verdere stuur- en bochtengedrag van deze band is prima, maar vanwege het geluid (bij mij cuppen ze ook nog eens) zal ik ze niet aan willen raden.

Het niet stabiele gedrag en instuurgedrag is mij niet in negatieve zin opgevallen. Wat viel jou dan tegen aan het insturen in een bocht?

Tenslotte het motorvermogen: het is maar wat je gewend bent, maar hoeveel kilometers had deze demo gereden? Mijn ervaring is dat de motor nog wel even los moet komen. En bij 120 km/u is de respons in 6 inderdaad minder dan in 5, maar als je vanaf bijv. 130 km/u in 6 gaat versnellen lijkt het juist weer vlotter te gaan. Ik schakel bij inhaalacties vanaf 120 km/u (en zelfs vaak niet eens bij 90 km/u) eigenlijk nooit terug. Het gaat mij vlot genoeg. Nogmaals: het is maar wat je gewend bent. Zelf ben ik nog steeds dik tevreden met de prestaties van mijn 1.4-tje.
 
De zes inderdaad een echte overdrive. Stabiliteit heb ik geen problemen mee, maar ik heb geen sportonderstel. Dat zware sturen herken ik. Daar moest ik wel even aan wennen na mijn vorige auto (Ibiza met sportonderstel). Ik vind de O2 lekker comfortabel rijden.
 

LenK

Forumguru
Mijn O2 hield niet echt van bochten. Hij ging liever rechtdoor. En ondanks dat vond ik hem op de snelweg ook niet echt koersvast.
Bandenherrie is bekende kwaal, vooral als de banden gaan cuppen wordt het vervelend.
 

lock

Actief lid
@Biohazard: Ik heb voorheen ook een ibiza met sportonderstel gehad. En nu een gtc met sportonderstel.
Ik denk dat het voornamelijk wennen is. En ben benieuwd wat de auto doet met 17" eronder. Iemand ervaring of dit dan de eigenschappen ten goede komt?

Verder met insturen idd eerder rechtdoor dan netjes de lijn volgen. Jammer dat je op de BL geen sportonderstel kan nemen
 

sitechris

Donateur
stabiliteit valt mij idd ook tegen van de Octavia. Een verlaging en dikkere wielen kunnen flink schelen. Mbt banden, dat is idd een veelbekende kwaal van de Octi. Wel is de motor erg stil, dus daarom valt het bandengeruis wellicht wat meer op. Ik moet zeggen dat ik het zelf als niet heel storend ervaar. En mbt sturen, de Octavia is geen direct sturende auto, maar als je echt sportief wilt rijden kun je beter een Seat of BMW kopen natuurlijk. Ik vind de besturing van de Octi lekker comfortabel. Een fluwelen assistent die alles wegfiltert. Past imo goed bij het karakter van de auto.

Verder vind ik de Octi echt een uitstekende auto (afwerking, ruimte, uitrusting, bedieningsgemak etc etc), met name ook motorisch. Ik vind de 1.4 tsi snel genoeg in VI.
 

hemi24

Forumguru
Bandenlawaai is inderdaad een bekend issue.
Gezien overhang/lengte t.o.v. de wielbasis, is het niet geheel uitzonderlijk dat een O2 minder stabiel is als de broertjes en zusjes op hetzelfde platform.

Mag ik trouwens vragen wat het nut is van het rijden van 80 in z'n 2 tijdens een proefrit?!?
 

lock

Actief lid
@hemi24 Het rijden van 80 in ze 2 ging eigenlijk geheel onverwacht. Maar naar mijn inziens kijk je toch ook wat een auto kan als je een testrit maakt. Of schakel jij netje op bij 2500 toeren als je een testrit maakt. Krijg je denk ik niet echt een indruk van een auto.
 

hemi24

Forumguru
Aangezien ik diesel rij, eigenlijk wel ja..
Echt doortrekken probeer ik eerst in de 3 of 4, bij voldoende belasting en snelheden waar je in praktijk ook gebruik van maakt.

Zal wel een persoonlijk trekje zijn: mijn handen beginnen ook altijd te jeuken als een monteur de auto in de garage rijdt en steeds volkomen nutteloos het gaspedaal zit in te drukken... :)
 

lock

Actief lid
@hemi24: heb ook tijden op een race motor rond gereden. wellicht ligt het ook daaraan. :xyxthumbs:

Maar moet zeggen dat dus het doortrekken erg prettig ging alleen bovenin viel die me tegen. maar zal dit met een 1.8 opgelost zijn?
 

sitechris

Donateur
de 1.8 tsi die ik recent in de superb heb gereden heeft veel meer drefreude als de 1.4. Die is boven de 5000 toeren wat rauw en minder explosief. De 1.8 trekt veel lekkerder door naar hoge toeren en blijft beschaafd.
 
E

Ex-lid 2926

Ten opzicht van mijn vorige auto, een Opel Astra SW, vind ik de stabiliteit in rechte lijn van mijn O2 iets minder. De Octavia is wat gevoeliger voor zijwind en heeft ook meer last van spoorvorming in het wegdek. Ik rij iedere dag voor woon-werk verkeer over een 80 km weg met spoorvorming. Dan moet ik toch vrij veel kleine stuurcorrecties doen om keurig rechtuit te blijven rijden. Laat ik het stuur los, dan "zwalkt" de auto uit zichzelf heen en weer tussen het rijspoor en zal een achter mij rijdende weggebruiker denken dat ik een biertje teveel op heb.
Op een vlakke weg rijdt de auto onverstoorbaar rechtuit. Die gevoeligheid voor spoorvorming is volgens mij een gevolg van de brede banden waarmee veel nieuwe auto's worden uitgerust.
 

Darkside

Forumguru
Ook ik heb een Astra SW en heb laatst proefgereden in een 1.4 TSI. Ik vond de stabiliteit op de snelweg erg goed. Het stuur is op de snelweg zwaar en de auto lijkt alleen maar kaarsrecht vooruit te willen. Bij een afrit merk je dat het wel iets zwaarder stuurd, maar hij is nog steeds koersvast. Op de binnenwegen ook geen enkel probleem ondervonden (toe gegeven waren goede binnenwegen dus geen spoorvorming oid).
Ik was dan ook aangenaam verrast. Op het rolgeluid van de banden na idd. Ik merk dat de motor een stuk stiller is dan mijn dieseltje en dat er minder windgeruis is bij d spiegels. Maar was zeer tevreden over de rijeigenschappen.
 
Bovenaan Onderaan