Test Octavia Scout

___JC___

Forumguru
Ik heb dr ook weleens een stukje mee gereden (een 2.0TDI). Qua onderstel niet verkeerd hoor zo een ding. Lekker stug maar alle oneffenheden worden perfect weggefliterd.

Ow, powerslides maken of driften lukt echt niet met zo een ding. :winkie:
 
ik rij er al ruim 20.000km mee en qua wegligging -op droog en zeker nat wegdek- doe je hem niet zo vlug iets na. ligt gewoon perfect op de weg. en op terrein (heb al uitbundig het kind uitgehangen op een motocross-terrein en een militair oefenterrein) trekt hij zich even perfect uit de affaire. Ik vind het gewoon wat spijtig dat z'n 6 versnellingen iets dichter bijeen gezet zijn, wat dus aanzet tot veel schakelen. hebben ze naar het schijnt gedaan om de terrein (of beter "slechte modderige bosweg" maar dat is zo lang...) capaciteiten te verbeteren. In alle geval: erg leuk speelgoed!
 

skodaboy

Forumguru
ik rij er al ruim 20.000km mee en qua wegligging -op droog en zeker nat wegdek- doe je hem niet zo vlug iets na. ligt gewoon perfect op de weg. en op terrein (heb al uitbundig het kind uitgehangen op een motocross-terrein en een militair oefenterrein) trekt hij zich even perfect uit de affaire. Ik vind het gewoon wat spijtig dat z'n 6 versnellingen iets dichter bijeen gezet zijn, wat dus aanzet tot veel schakelen. hebben ze naar het schijnt gedaan om de terrein (of beter "slechte modderige bosweg" maar dat is zo lang...) capaciteiten te verbeteren. In alle geval: erg leuk speelgoed!

idd daar kan ik over mee spreken dat zo'n scout of octavia 4X4 leuk speelgoed is,vandaag na dagen regenen met de octavia 4X4 in de wei aan het rondcrossen geweest..trekt zich prima uit de slag ondanks de drasserige ondergrond...:D
een vriendin van mij heeft enkele kampeerplaatsen voor de jeugd,waar nu volop wordt gewerkt om alles terug inorde te zetten voor de vakantieperiode (juli en augustus) daar wij aan het werk waren in een lokaal en vanalles moet verhuisd word van A naar B reed ik met mijn 02 4X4 met aanhangwagen,maja op het terrein zijn zelf zijn geen asfaltwegen meer he,al snel raakte de vriendin in de problemen met haar vw T4 (voorwielaandrijving) door de natte en drasserige ondergrond, resultaat duwen met 3 man om daar nog weg te komen...:smiley29:
ondanks dat ik met een volle aanhangwagen reed zo'n 800kg schat ik hem reed ik zonder enige moeite met de 02 over het terrein ondanks het natte soppige gras...dus ik ben zeer tevreden over deze 02 4X4....echt leuk speelgoed :xyxthumbs:
 

Vacaro

Senior Member
Heb ook reeds vele malen op drassige, zanderige en andere zachte ondergronden gereden, soms ook met trailer(+/-1400a1500kg)en nog nooit problemen gehad of vastgezeten, wel ESP/TCS uitzetten anders wordt motorvermogen gesmoord en valt tractie ook weg. Beter beetje wielspin dan geen wielspin maar stilvallen.
Ben ook zeer tevrden dus over de 4x4 van Skoda, ook nog na 117000km.
 

___JC___

Forumguru
Hoe snel werkt die Haldex koppeling nou in de praktijk? Met andere woorden spinnen de voorwielen eerst fanatiek door en worden de achterwielen dan wakker of is het bijspringen van de achterwielen niet merkbaar? Ben wel benieuwd hoe het werk in vergelijking met permanente 4wd.
 
HMet andere woorden spinnen de voorwielen eerst fanatiek door en worden de achterwielen dan wakker of is het bijspringen van de achterwielen niet merkbaar?
Je merkt absoluut niks van het bijspringen van de achterwielen, dus geen geslip. Ik vind het ook jammer dat je op het dashboard geen indicator hebt om te zien hoeveel de achterwielen meedoen.
 

Ronnie

Forumguru

___JC___

Forumguru
Ik heb altijd gedacht dat 4 motion permanente 4wd was! Bijvoorbeeld in de Golf IV V4 motion. Apart. Maar goed ik ga snel een keertje proefrijden in een Haldex Skoda (Superb dan).
 

skodaboy

Forumguru
Heb ook reeds vele malen op drassige, zanderige en andere zachte ondergronden gereden, soms ook met trailer(+/-1400a1500kg)en nog nooit problemen gehad of vastgezeten, wel ESP/TCS uitzetten anders wordt motorvermogen gesmoord en valt tractie ook weg. Beter beetje wielspin dan geen wielspin maar stilvallen.
Ben ook zeer tevrden dus over de 4x4 van Skoda, ook nog na 117000km.

ja dat is idd waar,best is ff de ESP/TCS afzetten om het volle motorvermogen en de tractie te behouden,natuurlijk dan krijg je wat wielspin zoals deze namiddag...ook stonden mijn voorwielen ook nog naar links gedraaid...resultaat de halve auto onder het slijk..:D
de rechterkant deels,het dak en de achterruit...maar voor de rest probleemloos door de drasserige,zanderige en vol watergelopen uitgereden sporen...dus...:xyxthumbs:
 

Captain Hook

Forumguru
Ik heb altijd gedacht dat 4 motion permanente 4wd was! Bijvoorbeeld in de Golf IV V4 motion. Apart. Maar goed ik ga snel een keertje proefrijden in een Haldex Skoda (Superb dan).
Hier staat het hele verhaal over de Haldex technologie die VAG groep gebruikt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Haldex_Traction

BTW: wel apart om te lezen dat VAG voornamelijk Haldex gebruikt, maar voor in de lengte geplaatste motoren (A6, A8, oude model Passat) weer het Torsen systeem. En voor de Audi Q7 weer een ander systeem, van BorgWarner.
Volgens de specificatie reageert Haldex binnen 1/7 van een wielspin met het bijregelen van vermogen naar de andere aandrijfpunten. Da's dus best wel snel...
Zelfs volledige lock tussen voor en achter is mogelijk.
Het systeem is blijkbaar zo goed, dat zelfs de Veyron er gebruik van maakt! :super:
 

___JC___

Forumguru
Aha, dus 4x4 bij Saab (9-3), Opel (Insignia) en Skoda (Octavia en Superb) zijn dus gelijk. Goed om te weten. En ik dacht inderdaad dat quattro bij Audi permanente 4wd was. Goed verhaal.
 

TL@

Forumguru
De Quattro bij Audi is idd permanent met uitzondering van het systeem op de Golf afgeleiden (A3 en TT)

ik dacht de 4x4 op de Isignia ook permanent was, kennelijk niet.
Leuk overzichtje.
 

Captain Hook

Forumguru
En wil je precies weten hoe Haldex 4x4 je auto in het gareel houdt:
http://www.haldex.com/en-GB/Europe/Applications-Products/Product-categories/AWD/

The controllability of the Haldex Gen IV also makes it possible to use differently worn tyres, to tow the vehicle with one axle raised, and to maintain function when using Run-flat-tyres or Mini-Spare.

Ook een van de plusplunten van Haldex is dat maximaal 4% verschil tussen wielomvang voor-achter-links-rechts opgevangen wordt.
Want bij vele (starre) 4WD systemen veroorzaakt een verschil in wielomvang bovenmatige slijtage c.q. wringen tussen het achter-voor differentieel. M.a.w. je moet er wel voor zorgen dat je profieldiepte niet verschilt tussen je onderlinge banden en al helemaal geen ander fabrikaat.
 
Bovenaan Onderaan