test fabia combi

Hetzer

Forumguru
Skoda Fabia Combi
Succescombinatie
Om meteen maar met de deur in huis te vallen: de Skoda Fabia Combi is in vele opzichten een bijzondere auto. Deze Skoda is een stationcar gebaseerd op een compacte hatchback. Daarom spreekt Skoda liever van een "Combi", want in deze uitvoering is de auto extra ruim, maar een echt werkpaard of stationcar is het niet. Daarbuiten heeft de geteste auto heel eigenzinnige motor en een uitrustingsniveau dat deze Fabia ongeacht alle andere karakteristieken tot een rijdend pretpakket maakt.

Om met het laatste te beginnen: Skoda levert beide modellen (de Octavia en de Fabia) in een Classic, Comfort of Elegance uitvoering. Het Tsjechische product van weleer onderscheidt zich evenals vroeger op gebied van de prijs, maar dat is lang niet meer alles. Terwijl het prijsverschil voorheen gemakkelijk was terug te voeren op de gebruikte techniek en afwerking, is de nieuwe Skoda dankzij moederbedrijf Volkswagen op alle punten bij de tijd. Het is dan ook verrassend dat de auto nu nog steeds een lage prijs kent, maar dat nu combineert met een hoge kwaliteit en een uitrustingsniveau dat zo riant is dat de koper wel twee keer in de brochure moet kijken om zeker te weten dat zo veel luxe echt standaard is.

Vooral de geteste Elegance is letterlijk tot het dak toe gevuld met luxe. Wat te denken van een standaard gemonteerd elektrisch bedienbaar schuifkanteldak? Om de temperatuur in het interieur op een meer geraffineerde manier te regelen is een halfautomatische airconditioning standaard. Het luchtkanaal van diezelfde airconditioning is bovendien doorgevoerd naar het dashboardkastje, zodat een fles frisdrank koel kan worden gehouden. Een klein luikje links van het stuurwiel biedt precies genoeg ruimte voor een blikje, dat eveneens dankzij de airconditioning koel kan blijven. En met deze slimmigheden houdt het nog lang niet op. Wat te denken van de afdekhoes van de bagageruimte waarbij vlak bij de achterbank een paraplubak is gemaakt? Om dit topmodel af te maken zijn ook elektrisch bedienbare voor- en achterruiten, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, stoelverwarming (!), cruise control en een boordcomputer standaard.


Ruimte


Zittende achter het met leer beklede stuurwiel geeft het grote groene Skoda logo ineens een heel ander gevoel dan het een decennium geleden zou hebben gedaan. De bestuurder van deze Fabia is trots en heeft het gevoel de grootste slimmerik op de weg te zijn om voor zo weinig geld zo veel auto te hebben gekocht. Want juist deze Combi is ook nog eens extra ruim. In vergelijking met de gewone Fabia loopt de daklijn verder door naar achteren zodat het idee van een stationcar ontstaat. Met 1225 liter is de bagageruimte heel behoorlijk, zodat deze Combi een goed alternatief is voor een compacte MPV. De Fabia is duidelijk bedoeld als ruime gezinsauto en niet als voordelig alternatief voor een vertegenwoordigersauto. De kofferruimte is voorzien van vele lusjes en oogjes en ook verlichting ontbreekt niet. Nog zonder de achterbank op te klappen, vindt een grote kinderwagen prima plek in de bagageruimte (zij het in de breedte en net niet in de diepte). Er is dan zelfs nog voldoende ruimte over om alle toebehoren mee te nemen die de moderne baby vereist.

De beenruimte op de achterbank is mede dankzij de slimme vorm van de voorstoelen ruim voldoende. Wie echter groter is dan zo'n 1 meter 85 heeft, ondanks het verhoogde plafond, te weinig hoofdruimte en zal als vanzelf met het hoofd schuin zitten. De complimenten gaan weer wel naar Skoda voor de prima verstelbare hoofdsteunen achterin. De constructie van de achterbank heeft blijkbaar wat compromissen van de ontwerpers gevraagd, want de procedure voor het opklappen is een omslachtige. Alleen als de rugleuning onder exact de juiste hoek wordt geklapt kunnen de hoofdsteunen worden uitgenomen. Daarna moeten de zittingen worden losgemaakt en tegen de voorstoelen worden gezet, die daarvoor vaak iets naar voren moeten worden geschoven. Pas dan kan de rugleuning vlak worden gelegd en groeit de bagageruimte van 426 naar de beloofde 1225 liter. De laadruimte is niet helemaal vlak en kent ook een kleine tildrempel. Mede daarom prijst Skoda de auto niet aan als een zakenauto maar als een zeer ruime familieauto met extra's.


Motor


De 1,4 liter MPI motor waarvan een zilver-rode badge op de achterklep trots melding maakt is een heel bijzondere. Zelden had een motor zo'n uitgesproken karakter en ook zelden wist een motor de ene testrijder helemaal voor zich te winnen en een ander helemaal af te wijzen. De basis van deze krachtbron is een origineel ontwerp van Skoda, maar is door Volkswagen op diverse punten gemoderniseerd. Gevolg is dat deze 1.4 liter viercilinder bij stadsverkeer opvallend vlot is. Mede dankzij de kordaat aangrijpende koppeling, geeft de auto in de stad het gevoel over meer dan voldoende vermogen te beschikken. Het is zelfs niet overdreven de auto fel te noemen. Samen met de zo riante uitrusting geeft dat de bestuurder opnieuw het gevoel een heel slimme keuze te hebben gedaan met de Fabia.

Dat gevoel kan voor velen veranderen wanneer de Fabia de buitenweg kiest. Boven de 80 km/u wordt het vlotte en sportieve gedrag ingeruild voor een heel wat milder karakter. Dan moeten tussensprints bij wijze van spreken worden gemeten met een zonnewijzer in plaats van een stopwatch. De Fabia bouwt gedwee snelheid op maar kan die daarna wel probleemloos vasthouden. Wie vlot wil inhalen ziet zich genoodzaakt terug te schakelen, waarna de prestaties acceptabel zijn. Terwijl dit karakter de sportief ingestelde automobilist niet zal aanspreken, kan het voor anderen een verademing zijn. De Skoda-motor doet zijn werk namelijk, zeker voor een auto in deze klasse, in een ongekende rust. Het is heerlijk de radio expres een toontje lager te laten zingen om te genieten van de rust die deze budgetvriendelijke limousine op de lange afstand weet te geven. Bovendien liet de auto na een testperiode met stadsverkeer, snelweg en provinciale wegen een keurig gemiddeld verbruik van precies 6 liter per 100 km noteren.


Conclusie


Evenals bij de Skoda Octavia is de conclusie eenvoudig: de Fabia weet op alle punten te overtuigen. Gezien de aanschafprijs van even ruim vijfendertigduizend gulden is het haast onbehoorlijk over deze auto te klagen en dat is dan ook op een paar kleine details na volstrekt onnodig. Een auto van een ander merk uit de Volkswagen-familie met een vergelijkbaar uitrustingsniveau zou al snel het dubbele kosten, terwijl de Fabia ook nog eens veel ruimte en een heel bijzonder motorkarakter weet neer te zetten. Wie door dat laatste wordt aangesproken is na een proefrit met de 1.4 MPi definitief over de streep getrokken. Wie liever een van de snellere motorvarianten heeft, heeft een goede smoes om nog een keer een proefrit te maken.
 

Bijlagen

  • 2609-201_2.jpg
    2609-201_2.jpg
    17,7 KB · Weergaven: 71
Allemaal leuk dit soort dingen, maar wat hebben we hier aan ? De test is al jaren oud. De uitvoeringen zoals hier beschreven bestaan al niet meer en dat geldt ook voor de prijs (in guldens !)
 

Hetzer

Forumguru
fabia combi blijft fabia combi , lees voor Comfort , nu Ambiente en vermenigvuldig de gulden maal 2.21

/forum/images/graemlins/grin.gif

ce ca........
 
Ja, ik heb hier ook nog een Autoweek liggen van 2001, zal ik die ook maar overtikken. Maar de MPI-motor waarover wordt gesproken wordt niet meer geleverd en de Elegance-uitvoering is nu kaler dan kaal. Ik kan het het weten want ik had een echte Elegance-uitvoering en erger me nu groen en geel aan mijn nieuwe Elegance waar amper meer iets opzit.
 

Hetzer

Forumguru
Ja dat klopt , ik vind het ook jammer dat het schuifkanteldak er niet meer op zit!!!!!

Eigenlijk is de huidige Elegance een opgewaardeerde Comfort..uitvoering . Ik heb zelf niet veel te klagen want mijn vorige fabia was een Comfort , maar @FransvanderBeek ik kan me jouw teleurstelling wel voorstellen....
Was het voor jouw dan geen optie om voor de L&K versie te gaan?????????????? /forum/images/graemlins/confused.gif
 
nee L&K was net een financieel maatje te groot. Terwijl ik niet zit te springen om de lederen bekleding. Het schuifdak mis ik inderdaad ontzettend, Volgens de dealer vond iedereen dat maar niks omdat er toch airco inzat, maar dat vind ik onzin.
 

Hetzer

Forumguru
jep, dat argument over het schuifdak kreeg ik ook te horen bij mijn dealer /forum/images/graemlins/mad.gif
 
Bovenaan Onderaan