@JeSko , is natuurlijk de laatste jaren een enorme rush op EV geweest. De rush stopt uiteraard wel op een bepaald moment. Nochtans zakelijk nog heel wat potentieel. Heel veel bedrijven zijn nu nog maar aan het switchen naar een EV (policy). Overheden stimuleren de verkoop ook nog altijd wel maar weer kom je dan uit bij Tesla of een Chinees merk en niet de Europese merken.
Musk en de Chinezen zijn de markt gewoon kapot aan het maken met hun prijzenoorlog (uiteindelijk wel goed voor de consument als je op het juiste moment kan kopen). Op dit moment is er gewoon geen alternatief voor een tesla op prijsgebied (buiten BYD gerekend). Europese merken zijn hun er gewoon aan het uit concurreren. Ze kunnen nog een beetje marktaandeel behouden omdat veel leasemaatschappijen trouw blijven aan de Europese merken maar zakelijk worden er enorm veel Tesla’s verkocht.
Het enigste wat de markt ook nekt is gewoon de vraag tweedehands vanuit de particulieren. Die zijn gewoon nog te duur voor een simpele werkmens. Zal denk ik nog een hele serieuze prijscorrectie komen op de tweedehandsmarkt en dat zal voor de leaserijder ook een heel serieus verschil uitmaken.
Nu, een particulier zit er niet op te wachten, tja , buiten de prijs zie ik eigenlijk niet veel nadelen. Moest ik weten wat ik nu weet, had ik al veel langer een EV gekocht en desnoods particulier. Rijdt gewoon zoveel relaxter dan eender welke ICE.
En tja, ook ik trek hem 100% af ( eigenlijk 85%). Is gewoon een leuke bijkomstigheid. Maar vergeet niet , naast die leuke bijkomstigheid betaal ik sinds mijn zelfstandige actief een hele boel meer belastingen dan ervoor en dat gaat niet over 1000€ maar over véééééél meer. de overheid zal mij gezien mijn extra bijdragen graag die enigste gunst toekennen.