Tesla Model 3 Highland

Rallye

Forumguru
Voor mij is het feit dat je geen tellerblok voor je neus hebt een absolute nono. Het gebrek aan fatsoenlijke bediening voor de richtingaanwijzers maakt het erger. Er zitten meer van dit soort rare zaken in. Zo blijkt de knop die je automatisch gebruikt om de deur van binnenuit te openen - je hand valt erop, zeg maar - de noodknop voor de deur. Iets hoger op de deur zit de echte knop, die ook de zijruit iets naar beneden doet voor je de deur opent.

Dat gezegd hebbend vond ik bij een rit met een vriend van mij twee weken geleden de auto inderdaad erg stil en niet onprettig rijden. Wel vond ik de vering vrij stoterig op korte oneffenheden - zelfs minder comfortabel dan mijn Golf GTI, al heb ik daar nu 18” onder en de DCC wat naar comfort verschoven. De eigenaar van de auto klaagde ook over de werking van de automatische ruitenwissers, de PDC en de lane assist, die cameragebaseerd zijn. Verder best prima. Gelukkig geen SUV en veel zuiniger dan bijvoorbeeld een Volvo of Polestar. Je noemt enkel de totale range van de auto, maar omdat je daar normaal maar 70% van gebruikt (leegrijden tot 10%, laden tot 80%) is die zuinigheid, zonder dat je verder veel inlevert qua auto, wel belangrijk.

Je maakt een opmerking over de banden. Ik begrijp dat juist die banden ook de verlaging van de topsnelheid sinds de facelift met zich mee hebben gebracht.
 

Berrychello

Forumguru
Ik heb ook even mogen rijden met zo'n Model 3 highland. Fijne auto inderdaad, maar waarom die stengels aan het stuur weg moesten is mij een raadsel. Dat is wel zo irritant dat ik 'm ervoor zou laten staan.
Stoelen zijn overigens een verbetering tov de eerdere Model 3's!
 

sitechris

Donateur
Kostenaspect. Iedere knop/stengel kost geld. Zie ook de interieurs van de moderne VAG's. Wordt er vaak niet beter op.
 

leon-cupra

Forumguru
@Rallye , heb het ontbreken van een tellerunit nog nooit als storend ondervonden. Integendeel. Ik vind het net een voordeel. Wil je weten hoeveel je rijdt, staat snelheid duidelijk in de linkerbovenhoek van je scherm. Mm je oog naar rechts en je ziet het perfect. Bij een tellerunit moet je trouwens ook even naar beneden kijken. Bestaan trouwens genoeg plug and play tellerunits die je achteraf kan inbouwen.

Die knop voor de deur te openen ervaar ik tegenwoordig als een serieus gemak. Zit op op een logische plaats en met deze knop open je ook een stuk gemakkelijker de deur. Als ik in de Passat zit en wil de deur openen heb ik een automatisme om op die plaats te drukken. Dju … is met zo een hendel.

Hoor ook van veel Highland eigenaars dat het tov de vorige M3 een serieuze stap omhoog is in rijden , kwaliteit , … doet Musk weer goed.

Kan me ook wel vinden in dat een RWD echt wel meer dan voldoende is. Power en range genoeg voor dagdagelijks gebruik tegen een aantrekkelijke prijs. Op tesla forums zie je er nu toch ook heel veel twijfelen tussen een RWD en een LR. Bij velen zie je nog wel dat “status” wint.

Ben wel eens benieuwd naar de facelift van de model Y. Vind het design van de M3 best wel geslaagd. Heel grote kans dat ze het doortrekken naar de MY.
 

Rallye

Forumguru
Je oog naar rechts….. Daar gaat het voor mij dus mis. Vond ik bij de Lancia Ypsilon van een andere vriend van mij begin jaren ‘90 al. Inderdaad zou ik zo’n tellerunit laten inbouwen. Heb je gelijk ook Carplay.

@leon-cupra Mijn argument was dat juist de verkeerde knop goed in de hand viel…. Kan anders zijn voor de Model 3 Highland als bij jouw Y, die natuurlijk het oude model is:)
 

leon-cupra

Forumguru
IMG_3474.jpeg

Aan dat geel zit toch knop voor de deur te openen. Super handig. Heb eigenlijk nog nooit met de nood-grendel de deur per ongeluk geopend. Ik merk wel veel op, mensen die niet gewoon zijn om met de tesla mee te rijden even zoeken naar de knop en telkens naar de nood-grendel grijpen. Eigenlijk ook wel logisch dat de gewone grendel niet in het handbereik zit. Je zou anders per ongeluk de deur kunnen openen. Knop is zeer gevoelig (net ook wel handig).

Bij een andere wagen zit de grendel ook niet waar jij hem het handigste zou vinden. Dus eigenlijk wel een best logische positie in de tesla.
 

Rallye

Forumguru
Ik denk niet dat we het eens worden. Misschien is het probleem wel dat er twee knoppen zijn. Ik vind dit in ieder geval onhandig - de eigenaar van de auto had het al meer gehad en jij ook. Ik ben dus niet de enige.
 

leon-cupra

Forumguru
Ik heb zelf nog nooit per ongeluk aan die noodgrendel getrokken. Volgens mij zit die op een logische positie: in nood zit je er onmiddellijk bij. Voor de deur te openen zit die voor mij op de juiste positie: je neemt de deurhendel net hoog genoeg vast en dan kan je in 1 beweging de deur ontgrendelen en open duwen. Vind dat systeem 100 keer handiger dan in een andere wagen. Andere wagen moet je eerst aan de hendel trekken om de deur te ontgrendelen, dan jouw hand verplaatsen naar de deurhendel om de deur te openen.

Waarom anderen die de tesla niet gewoon zijn iedere keer naar die noodgrendel grijpen is mij echt een raadsel, is het omdat je dat aan moet trekken zoals bij de meeste wagens? Verwacht men dan in de tesla dit ook te moeten doen ?
 
@Rallye , heb het ontbreken van een tellerunit nog nooit als storend ondervonden. Integendeel. Ik vind het net een voordeel. Wil je weten hoeveel je rijdt, staat snelheid duidelijk in de linkerbovenhoek van je scherm. Mm je oog naar rechts en je ziet het perfect. Bij een tellerunit moet je trouwens ook even naar beneden kijken.
Sorry, sinds wanneer is naar beneden en naar rechts kijken een voordeel ten opzichte van alleen naar beneden kijken of nog beter: een HUD? :ROFLMAO:

Het ontbreken van de hendels achter het stuur voor de richtingaanwijzers zou voor mij een constante reminder zijn dat er enorm op de auto bespaard is. Lijkt me niet het gevoel dat je wil hebben wanneer je een nieuwe auto aanschaft/leased.
 

JeSko

Forumguru
Die knippers op het stuur zou ik wel eens willen proberen, denk dat dat na een gewenningsperiode heel makkelijk is, bijkomend voordeel is dat je je handen niet meer van het stuur moet doen.

Verder is deze nieuwe model 3 pakken knapper dan de vorige, de snoet straalt eindelijk iets uit.
 

leon-cupra

Forumguru
Sorry, sinds wanneer is naar beneden en naar rechts kijken een voordeel ten opzichte van alleen naar beneden kijken of nog beter: een HUD? :ROFLMAO:
Bedoelde in voordeel als “rust”. Door ontbreken van allerlei toeters en bellen creeer je een rust in de wagen. Ging mij niet zozeer om het naar rechts kijken (was ook niet duidelijk in mijn reactie, my bad).

En HUD … al verschillende keren gereden met HUD. Persoonlijk vind ik het een irritant systeem, zou het nooit moeten hebben. Kom daar letterlijk slecht van. Op één of andere manier trekt het steeds mijn focus. En op 1 punt continue focussen … Kwam dat echt niet gewoon.
Het ontbreken van de hendels achter het stuur voor de richtingaanwijzers zou voor mij een constante reminder zijn dat er enorm op de auto bespaard is. Lijkt me niet het gevoel dat je wil hebben wanneer je een nieuwe auto aanschaft/leased.
Dan moet je geen enkele wagen meer bestellen. Overal is er “bespaard” geweest. Het ontbreken van knoppen zou dan ook een continue reminder zijn van besparingen.
 

jesse_s93

Donateur
Bij Ferrari hebben ze ook de knipperlichtschakelaars op het stuurwiel zitten. De knop voor de linkerzijde bevindt zich links, de knop voor de rechterzijde aan de rechterkant van het stuurwiel. Dat is wellicht even wennen, maar mijns inziens een prima interpretatie van het verwerken van de knoppen op het stuur. Het plaatsen van de knoppen voor beide richtingen aan de linkerzijde zoals bij de Model 3 is wat mij betreft wel een ergonomische misser. Je kunt daarmee moeilijk op de tast je knipperlicht inschakelen. En alles went, dat geloof ik zeker, maar mijn voorkeur zou het zeker niet hebben.

Overigens is hij ten opzichte van de eerste versie goed verbeterd. Ik ben niet in de markt voor een volledig elektrische auto, maar als je er een wilt, kun je bij Tesla niet om de infrastructuur en de efficiëntie heen. Dat hebben ze echt goed voor elkaar.
 
Laatst bewerkt:

MarcoO2

Forumguru
Een dergelijke "premium" auto op de markt zetten voor net 40K vind ik echt een prestatie.

Ter vergelijking: de "conventionele" Focus die ik over 2 weken krijg, kost al 46K...
 

jesse_s93

Donateur
@Rallye als ik de link naar jouw artikel volg, gaat het toch ook over twee knoppen een de linkerzijde van het stuur? Dat is ook wat ik op foto's van het nieuwe stuurwiel zie. Of bedoel je dat er maar één van de twee slecht bereikbaar is bij het afrijden van een rotonde?

Citaat: "Om de richtingaanwijzer te activeren, moet je op een van de twee knoppen aan de linkerkant van het stuurwiel drukken. Het probleem is dat ze boven elkaar staan en op de tast niet te onderscheiden zijn. Je moet dus je ogen van de weg halen om te zien welke knop je indrukt."
 

Speedhunter

Forumguru
Vandaag testrit in Brugge met model 3 rwd gedaan. Zeer fijne ervaring. Rijdt veel sportiever dan de Enyaq. En meer vermogen.

Pinkers zijn een bitch, op een rotonde weet je niet waar gedrukt.

Bediening van de “grote tablet” werkt zeer goed en intuïtief, geen moeite mee gehad.

Algemeen heel positief gevoel. Deuren openen en sluiten en pinkers zijn iets minder. Deuren zal je wel gewoon worden denk ik. Was fijn!

Als ik terug in de Enyaq stapte zeker geen slecht gevoel, het hoger zitten blijft aangenaam.

IMG_4319.jpeg IMG_4320.jpeg IMG_4321.jpeg IMG_4322.jpeg
 
Bovenaan Onderaan